Elon AB avyttrar varumärket Em home till Svenska Hem AB

Stockholm 2022-11-22

Elon AB avyttrar varumärket Em home till Svenska Hem AB

Elon AB (publ) (”Elon”), noterat på Nasdaq Stockholm, avyttrar varumärket Em home till möbelkedjan Svenska Hem AB. Em homes varumärke nyttjas av 28 butiker och bedrivs i Elons dotterbolag Electra Sweden AB. Svenska Hem AB förvärvar varumärke och webbshop.

2018 tog koncernen beslut om att bredda verksamheten genom att etablera sig i möbelbranschen och ett förvärv av butikskedjan Em home genomfördes. Målsättningen var då att dubblera antalet butiker under de kommande fyra åren, en målsättning som inte införlivats.

Köpeskillingen för varumärke och webbshop uppgår till ca 9 MSEK. De kommersiella villkoren innebär att koncernens räkenskaper kommer få en positiv resultateffekt uppgående till 0,5–1 MSEK. Händelsen anses vara av engångskaraktär.

”Vi har letat efter lösningar för att kunna uppnå vår målsättning då vi ser en god potential i Em home-butikerna, säger Stefan Lebrot, VD och koncernchef på Elon Group. ”Vi har nu hittat den lösningen tillsammans med Svenska Hem som kommer att förvärva varumärket Em home samt den upparbetade webbshopen www.emhome.se.”

Svenska Hem AB kommer att äga varumärkena Svenska Hem och Em home där samma ledning kommer att äga två kedjekoncept vilket ger en god grund för att hitta synergier och kostnadsbesparingar. Ett flertal av Em home-butikerna kommer erbjudas möjligheten till medlemskap i Svenska Hem-kedjan.

Elon kommer i och med detta kunna fokusera på sin kärnverksamhet inom retail; produkter och tjänster inom vitvaru- och hemelektronikbranschen vilket är extra viktigt idag med hänsyn tagen till rådande konjunkturläge. Fokus läggs nu på kedjekoncepten Elon, Elon Ljud & Bild, RingUp och Digitalbutikerna samt verksamheten inom Elon Business och Logistic & Services.

”Det är glädjande att vi har en lösning för Em home-kedjan där vi ser stor potential för framtida utveckling hos Svenska Hem,” säger Stefan Lebrot. ”Samtidigt kan Elon nu lägga all fokus på koncernens kärnverksamhet, vilket känns extra viktigt med tanke på det konjunkturläge som vi befinner oss i.”

”Vi ser förvärvet av Em Homes varumärke och domän som ett naturligt steg i möbelbranschen, säger Markus Chaib, VD Svenska Hem. ”Att två stora frivilliga fackhandelskedjor i Sverige hamnar under Svenska Hems organisation innebär många synergier. Den här affären öppnar också upp fler möjligheter för konsolidering på marknaden och vi välkomnar fler egna företagare inom möbelbranschen att ansluta sig till ett redan färdigt koncept som nu får ännu mer muskler till utveckling.”

För mer information vänligen kontakta:

Stefan Lebrot, VD Elon AB (publ)
E-post: stefan.lebrot@elongroup.se

Anneli Sjöstedt, vice VD Elon AB (publ)
E-post: anneli.sjostedt@elongroup.se

Camilla Waldmark, Mediakontakt Elon AB (publ)
Telefon: 070-57 01 194
E-post: camilla.waldmark@elongroup.se

Informationen är sådan som Elon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den22 november 2022, kl. 08.30 CEST.

Om Elon AB (publ)
Elon AB (publ) är en ledande frivillig fackhandelskedja i Norden för produkter till hemmet med fokus på kök, vitvaror, hemelektronik, telekom och belysning vilka erbjuds företag och konsumenter. Elon AB (publ) erbjuder produkter och tjänster via fler än 900 butiker ägda av frivilliga fackhandlare och entreprenörer samt distributionstjänster och skräddarsydda lösningar inom logistik, tredjepartslogistik, handel och IT.
För mer information, besök gärna https://www.elongroup.se/

Attachment

To view this piece of content from www.globenewswire.com, please give your consent at the top of this page.
To view this piece of content from ml-eu.globenewswire.com, please give your consent at the top of this page.

About GlobeNewswire by notified

Subscribe to releases from GlobeNewswire by notified

Subscribe to all the latest releases from GlobeNewswire by notified by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from GlobeNewswire by notified

Robex: Strong Q2 Operational Results and Closing of the Transaction With Sycamore29.11.2022 01:47:16 CET | Press release

QUÉBEC CITY, Nov. 28, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Robex Resources Inc. ("Robex", "the Group" or "the Company") (TSXV: RBX) is pleased to publish their financial results for the second quarter ended June 30, 2022. All amounts are in Canadian dollars (CAD). Quarterly Corporate Summary Operations: The number of ounces produced was 11,124 ounces, down by 1.7% compared to the same quarter in the previous year, specifically due to a much heavier rainy season in September that the start-up of the trommel as well as a higher feeding grade (0.82 g/t compared to 0.79 g/t for the same period in 2021) have not allowed to compensate. As a matter of fact, the unprecedented rainfall caused hopper procurement issues, loader cycle timing and availability issues, as well as clogging of the primary grizzly. At the beginning of October, the situation was back to normal. Exploration: During the third quarter of 2022, Robex continued significant exploration work completed by remote sensing on all its licences

Brookfield to Present at the Goldman Sachs 2022 US Financial Services Conference28.11.2022 22:01:00 CET | Press release