Elkem

Elkem AS leverer sterke resultater i vanskelig marked

Årsrapporten for Elkem AS 2016 viser god verdiskapning til tross for et utfordrende marked.
Elkem AS leverer et sterkt resultat for 2016 tross vanskelig marked. På bildet sees operatør Tonje Ulvmoen som arbeider på smelteverket i Bremanger. Foto: Elkem AS

Elkems økonomiske resultater for 2016 er godt til tross for et marked med en prisnedgang på rundt 20-30 prosent for enkelte produkter.

Elkem har møtt prisnedgangen med å redusere egne kostnader, samtidig som selskapet har økt produksjonen og andelen av spesialprodukter. Det har beskyttet marginene til selskapet som fortsatt er lønnsomt og solid.

– Vi er ledende på teknologiutvikling. Det utnytter vi ved å vri produksjonen fra billigere standardprodukter til dyrere spesialprodukter som støperilegeringer og spesialsilisium, sier finansdirektør Morten Viga.

Skaper verdi i vanskelig marked
Elkem satser på verdiskapning i Norge hvor selskapet har 1530 ansatte. Den norske delen av virksomheten står totalt for 8 milliarder kroner av selskapets omsetning.
I 2016 gjorde selskapet oppkjøp av smelteverket Fesil Rana, som nå er en del av porteføljen under navnet Elkem Rana. Elkem planlegger også oppgradering av smelteverket i Bremanger.

– Vi investerer i verkene våre i Norge for å sikre ytterligere bedring av konkurranseevnen og utvidelse av kapasiteten. Vi ønsker også internasjonal vekst, og investerer derfor i nye prosjekter og verk, primært i Asia, sier finansdirektør Morten Viga.

I 2016 kjøpte Elkem et verk for støperilegeringer i India og startet opp et nytt karbonverk i Malaysia. Samtidig bygger selskapet et nytt ferrosilisiumverk i Paraguay, og et nytt verk for støperilegeringer i Kina.

Nøkkeltall, Elkem AS:

(NOK i millioner)

Driftsinntekter:

14 226,2

14 541,1

Driftsresultat:

Resultat før skatt:

Årsresultat:

Bilder

Om Elkem

Elkem

+47 22 45 01 00http://www.elkem.com/no

Elkem er en av verdens ledende leverandører av avanserte silisium-baserte materialer som former en bedre og mer bærekraftig fremtid. Selskapet utvikler silikoner, silisiumprodukter og karbonløsninger ved å kombinere naturlige råvarer, fornybar energi og menneskelig skaperkraft. Elkem hjelper dermed sine kunder med å utvikle og forbedre essensielle innovasjoner innen elektriske biler, digital kommunikasjon, helse og personlig velvære samt smartere og mer bærekraftige byer. Selskapet bygger på en lang og stolt historie fra 1904, og har i dag et globalt team på mer enn 7000 medarbeidere. Elkem oppnådde i 2021 en omsetning på 33,7 milliarder kroner. Selskapet er børsnotert på Oslo Børs hvor det også er med i OBX® ESG-indeksen, et utvalg av 40 ledende selskaper børsnotert i Norge som viser høyeste ytelse innen Environmental, Social & Governance (ESG)-temaer. Mer informasjon: www.elkem.com

Følg pressemeldinger fra Elkem

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Elkem på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Elkem