Eliteskolen ESMOD blir en del av Fagskolen Kristiania

Fredag ble det inngått enighet med ESMOD-eier Fashion Mode AS om at den prestisjetunge moteskolen blir en del av Fagskolen Kristiania. Nå skal skolen inn i flunkende nye lokaler ved Spikersuppa i Oslo.

• Fagskolen Kristiania har en vekstambisjon, som er i tråd med myndighetenes ønske om færre og mer robuste fagskoler. ESMOD har høy internasjonal anerkjennelse og passer inn i våre fagområder. Vi er derfor svært glade for å ønske dem velkommen til oss, sier styreleder, Solfrid Lind.

Lang historie

Det franske ESMOD-navnet går helt tilbake til 1841 og ble grunnlagt av keiserinne Eugenie-skredderen, Alexis Lavigne. Skolen tilbyr studiene Fashion design og Fashion business. Med 20 skoler over hele verden er ESMOD en institusjon i motebransjen og diplomstudentene er regnet blant eliten i moteverdenen. Rektor ved Fagskolen Kristiania, Annelise Kiønig, er sikker på at dette vil gi nye muligheter for både eksisterende og nye studenter.

• Dette er en veldig spennende videreutvikling av Fagskolen Kristiania. ESMOD-navnet skal være med videre, og vi skal fortsette å bygge opp under kvaliteten navnet representerer. Samtidig vil det skapes nye muligheter for tverrfaglige samarbeid med fagskolens øvrige kreative studier, sier Kiønig.

Bygger norsk motebransje

Det er Elinor Johanne Hess som gjennom Fashion Mode AS eier ESMOD Oslo i dag. De har drevet ESMOD Oslo siden 2015 og har brukt årene på å bygge et solid fundament for utvikling av et større og bredere fagmiljø ved fagskolen. Nå tror Hess at sammenslåingen kan bidra til å utvikle motebransjen et steg videre.

• Vår utdanning skal møte en moteindustri i sterk endring, der flere fagområder flyter mer og mer sammen. ESMOD Oslo har et solid kvalitetsstempel og er i vekst, og vi ser at timingen er perfekt for å gå inn som en del av Fagskolen Kristiania. Vi gleder oss til gode synergier med andre utdanningstilbud de har i porteføljen, sammen med videre utvikling innen ESMODs internasjonale system, avslutter Hess.

Nytt læringsmiljø

ESMOD Oslo flytter fra Kirkegata denne sommeren og inn i nye og spesialtilpassede undervisningslokaler i Rosenkrantz’ gate 16 med sine 80 studenter og 7 ansatte. ESMOD er allerede kjent for sitt fokus på kreativitet, tekniske ferdigheter og innovasjon. De vil nå bli en del av et større kreativt fagmiljø, og få tilgang på velutstyrte spesialrom og moderne verksteder, på linje med de øvrige studentene i Fagskolen Kristiania.

Høyskolen Kristiania ble grunnlagt i 1914 og tilbyr utdanning i Oslo, Bergen og på nett. Vi er en akkreditert høyskole med 10 000 studenter, 500 ansatte, drøyt 800 millioner i omsetning og over 100 studieprogrammer.

Vi ser på det som vårt samfunnsoppdrag å tilby tidsriktige, bærekraftige og fremtidsrettede utdannelser, basert på det fremste innen forskning og kunstnerisk arbeid. Nå er ambisjonen å bli Norges første private arbeidslivsuniversitet, en forlengelse av høyskolens stadig tettere bånd til arbeidslivet.

Fra 1. august organiseres høyskolen inn i fire «schools»;

• School of Arts, Design, and Media
  • School of Communication, Leadership, and Marketing
  • School of Economics, Innovation, and Technology
  • School of Health Sciences

Staten bevilger 50 millioner til kompetanseheving for permitterte og ledige og ber Høyskolen Kristiania ta imot 2000 studenter på nett4.6.2020 08:54:02 CESTPressemelding

Som en del av regjeringens tiltakspakke til permitterte og arbeidsledige har Kompetanse Norge nå tildelt midler til aktører som kan skalere opp nettbaserte studietilbud. Høyskolen Kristiania er i dag blitt tildelt 7,1 millioner av regjeringens pakke på 50 millioner. Med denne tildelingen og en særtildeling på 4,5 millioner, bidrar høyskolen med kompetanseheving til over 2000 studenter.

Høyskolen Kristiania tilbyr gratis videreutdanning til permitterte og ledige.20.5.2020 17:00:33 CESTPressemelding

Den 22.04 åpnet regjeringen for at permitterte kan ta utdanning under perioden de er fritatt fra arbeidsplikt. Per dags dato er det 384.000 permitterte arbeidstakere i Norge og mange ønsker kompetanseøkning for å rigge seg til arbeidslivet. Staten bevilger nå penger til kompetanseheving og Høyskolen Kristiania har fått tildelt 4,6 millioner for å tilby gratis nettstudier til permitterte og ledige.