Elisabeth Haug blir ny sjef i Farmasiet

Elisabeth Haug (43) blir ny sjef for nettapoteket Farmasiet. Hun kommer fra stillingen som leder for Vipps Mobil.
Elisbeth Haug går fra Vipps Mobil til Farmasiet.

– Elisabeth har vært med på vekstreisen til Vipps siden starten og sittet i Farmasiets styre de siste årene, så hun kjenner oss godt. Vi er veldig glade for å ønske henne velkommen som daglig leder til Norges største nettapotek, og å ha henne med på laget når vi fortsetter å utfordre apotekbransjen slik vi kjenner den i dag, sier styreleder i Farmasiet, Petter Sundberg.

Foruten å ha jobbet i ulike lederroller i Schibsted, Sparebank 1 og Vipps siden 2006, har Elisabeth det siste året frontet Vipps sin nye mobilsatsning, Vipps Mobil. Hun tiltrer rollen som daglig leder i Farmasiet 1. september i år.

– Det er gjort en betydelig jobb for å styrke Farmasiets posisjon gjennom koronapandemien. Med de spennende og offensive vekstambisjonene selskapet har, gleder jeg meg til å videreutvikle konseptet nettapotek og en sterk digital merkevare sammen med resten av organisasjonen. Selv om det åpenbart er vemodig å forlate Vipps, sier Elisabeth Haug.

Farmasiet er Norges største nettapotek og den største norske utfordreren til de tre internasjonale apotekkonsernene som er i landet i dag. I fjor valgte nesten 300 000 nordmenn å få hjemlevering av reseptbelagte og reseptfrie produkter fra nettapoteket. Farmasiet har 52 ansatte og kan vise til en sterk omsetningsvekst de siste årene. Resultatene for 2020 vil bli offentliggjort i sensommer.

– På grunn av pandemien har nordmenns tilknytning til apotek aldri vært sterkere. Farmasiet skal være den klare og tydelige stemmen for enkelhet i apotekbransjen og bidra til at folk føler seg trygge når de handler legemidler, også på nett, forteller den påtroppende apoteksjefen.

Vipps Mobil skal fortsatt utfordre

Vipps-sjef Rune Garborg legger ikke skjul på at selskapet mister en viktig ressurs i Haug, men har planen klar for veien videre med Vipps Mobil.

– Elisabeth har vært en viktig brikke for Vipps sin utvikling. Hun har bidratt til å gjøre mobilbetaling like vanlig som å pusse tennene og vært en kulturambassadør både internt og eksternt. Hele organisasjonen takker for rå innsats og ønsker henne lykke til videre i nok en spennende vekstreise, sier Rune Garborg, og fortsetter:

– Vipps Mobil er skapt for å utfordre en foreldet mobilbransje, og dette arbeidet er bare så vidt i gang. Vi skal fortsette å utfordre de store aktørene for en mer kundevennlig mobilhverdag med uforminsket styrke.

Farmasiets styreleder, Petter Sundberg, legger avslutningsvis til at faktorene som Vipps-sjefen trekker frem om Haug, var avgjørende i hennes ansettelse.

– Elisabeths erfaring med å bygge merkevarer og sterke, inkluderende kulturer er gull verdt for Farmasiet. Vi har stor tro på at Haug kommer til å sette sitt preg på organisasjonen, noe som uten tvil vil komme oss til gode.

Lukas Loeb, PR-operatørene
(+47 478 20 639)
lul@pr-o.no

Elisbeth Haug går fra Vipps Mobil til Farmasiet.