Elin Furubotn er klar med plateutgivelse i Tyskland

Foto: Julia Marie Naglestad

Det aller viktigste for plateartisten, komponisten og tekstforfatteren Elin Furubotn er å bli forstått. I Tyskland forstår de ingenting. Likevel er de begeistret for Furubotn, som synger på kav rogalands-dialekt.

Lanseres i Tyskland i juli
Furubotn, som slapp sitt åttende album «Blikk» i februar, lanserer utrolig nok samme album i Tyskland i midten av juli. Hun har også tidligere - i 2012 og 2014 - gitt ut musikk internasjonalt med albumet «Å nærme seg det nære» med Stavanger Symfoniorkester og «Heilt Nye Vei», hvor sistnevnte album førte til en Indie-award (pris) for beste album i hennes kategori i USA.

Historiene aller viktigst
Tekstene er det mest signifikante med sangene til den radiovennlige artisten Elin Furubotn, noe som kan oppfattes som absurd i forhold til Tysklands-utgivelse. Hun har små historier knyttet til hver enkel sang og ofte et skråblikk på hverdagen, med en god dose humor. «Morsom historieforteller», skrev journalist Tor Hammerø om Furubotn sine låter i 2014. Hennes ferske album «Blikk» er intet unntak. Sangen «Du vet godt koffor eg e sure på deg» skrev hun etter hun overhørte et par på en kafé, hvor kvinnen sa denne ene setningen til mannen og han åpenbart ikke forstod noe. Eller låten «Får ikkje sove», om at det ikke er så farlig å stå opp når man helst skulle sove, kikke mot månen, legge merke til nattas lyder og nyte den stille, mørke tida.

Sangen «Et Blikk» er en vemodig sang om hennes far, som selv skjønner at noe er galt. Geir Flatøe i Aftenbladet sa om den: – Sangen er gripende og varm, om de små gledene i de vonde tingene vi ikke har kontroll på.

Musikk bryter språkbarrierer
Siden det ikke er innholdet i tekstene som er årsaken til at tyskerne vil lansere Elin Furubotn sitt album i Tyskland, er det grunn til å tro at det er musikken, stemningen og stemmen som skaper en felles forståelse som gjør at det er interessant å lytte til norske «Blikk».

Produsent Freddy Holm har sammen med Torbjørn Økland (tidl. Vamp), Morten Qvenild (Thomas Dybdahl), Gunnar Augland (Mari Boine), og Ellen Brekken (Hedvig Moldestad) gjort en glimrende jobb sammen med Furubotn selv som spiller gitar og synger. Grethe Svensen, Tom Roger Aadland, Kristin Sevaldsen korer.

Foto: Julia Marie Naglestad
Albumcover for Blikk

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of