Elektriske EQS SUV er nå klar for bestilling

Nye EQS SUV byr på en luksuriøs opplevelse med et høyt nivå av komfort for opptil syv personer. Nå er den nye modellen klar for bestilling, med en startpris på 1.096.000,- for EQS 450 4MATIC og 1.271.000,- for EQS 580 4MATIC. EQS SUV forventes på norske veier i begynnelsen av 2023.
Elektriske EQS SUV er nå klar for bestilling

- Luksuriøse EQS SUV byr på et skyhøyt komfortnivå, og har god plass til opptil syv personer. Fremkommeligheten sikres gjennom 4MATIC firehjulstrekk, og på toppen av det hele kan kundene glede seg over tilhengerfeste som kan trekke opptil 1.800 kg. Det er ingen tvil om at vi virkelig gleder oss til å se denne på norske veier i begynnelsen av 2023, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

God plass for opptil syv personer
Den nye EQS SUV deler samme lange akselavstand som EQS, men er over 20 centimeter høyere. Andre seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengde som standard. Som et resultat av dette er kneplassen i andre seterad på et komfortabelt nivå. Bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og 4 grader bakover. Ved å justere andre seterad kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2100 liter.

En tredje seterad med to ekstra individuelle seter er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det betyr at EQS SUV kan frakte opptil syv personer på komfortabelt vis. Selv om alle setene er i bruk, vil fortsatt 195 liter bagasjeromsplass være tilgjengelig. Med tredje seterad nedfelt flatt med gulvet, vil det være nok av plass i bagasjerommet, med opptil 800 liter bagasjeromsplass. Med begge radene nede vil EQS SUV romme opptil 2020 liter.

Rekkevidde på over 600 kilometer (WLTP)
EQS SUV vil få en rekkevidde på opptil 611 kilometer etter WLTP-standarden, med modellen EQS 450 4MATIC. Batteriet har en kapasitet på 108,4 kWh, og den innovative programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS SUV holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

EQS SUV kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren. En rekkevidde på nye 300 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold.

MBUX (Mercedes-Benz User Experience)
Med lærbar programvare tilpasser MBUX seg til brukeren og gir vedkommende personlige forslag til flere av infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjonene. Med det såkalte «zero-layer»-designet er de viktigste applikasjonene alltid på øverste nivå i synsfeltet, avhengig av situasjon og kontekst. For å redusere operasjonstrinn ytterligere har Mercedes-Benz utviklet et brukergrensesnitt med kontekstsensitiv bevissthet ved hjelp av kunstig intelligens. Dette optimaliseres kontinuerlig, både av endringer i omgivelsene og av brukeratferd.

Navigasjonsvisningen er alltid i midten av skjermen, og over 20 andre funksjoner kan automatisk dukke opp når de er relevante for sjåføren. Disse modulene kalles for «magic modules», og belager seg på kunstig intelligens.

MBUX Hyperscreen – Tre skjermer som visuelt smelter sammen til en
Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet, og vises permanent slik at sjåføren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Skjermene som er plassert i midten og foran den fremre passasjeren gir haptisk tilbakemelding. Når en finger berører bestemte flekker på berøringsskjermen utløser aktuatorer (åtte i sentraldisplayet, fire i passasjerdisplayet foran) en merkbar vibrasjon i skjermglasset. Brukeren føler dermed pulseringer på den glatte overflaten som gir inntrykk av en mekanisk bryter.

Den 12,3" store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz-mønsteret.

Det buede dekkglasset er laget av spesielt ripebestandig aluminiumsilikatglass og er belagt for å gjøre rengjøringen enklere. For eksempel kan fingeravtrykk enkelt fjernes med en mikrofiberduk.

DIGITAL LIGHT med en oppløsning på mer enn 2,6 millioner piksler
Den revolusjonerende DIGITAL LIGHT-teknologien gjør det mulig å projisere markeringer og advarselssymboler på veien. En lysmodul med tre ekstremt kraftige lysdioder styres av 1,3 millioner mikrospeil i hver lykt. Oppløsningen er derfor mer enn 2,6 millioner piksler per kjøretøy. Dette gir bedre presisjon under krevende lysforhold, og ekstremt nøyaktige fjernlys som maskerer ut motgående trafikk.

Her er noen av assistansefunksjonene:

• Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.

Den integrerte geofencingen hjelper til med å overholde reguleringene hvert land har basert på projiseringsfunksjonene. Når du kjører over en grense vil EQS automatisk justere funksjonene for DIGITAL LIGHT til å være i samsvar med reguleringene i landet du er i. Projiseringene kan da fortsatt aktiveres i MBUX, men funksjonen blir begrenset under oppholdet i landet.

Høyt nivå av standardutstyr
Listen med standardutstyr er lang, med fokus på komfort, sikkerhet og teknologi. Blant annet er AIRMATIC luftfjæring standard, der systemet er kombinert med adaptive ADS+ dempere, der karakteristikken kan variere mellom hvert individuelle hjul. Dersom det er behov for en høyere bakkeklaring, kan EQS SUV løftes 25 millimeter. Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er også standard, men kan som tilleggsutstyr bestilles med en styrevinkel på opptil 10 grader.

Innvendig vil du finne elektrisk justerbare komfortseter med minnefunksjon foran, elektrisk justerbar andre seterad og panoramasoltaket som standard. Videre er kjøreassistentpakke Plus, parkeringspakke med 360-graders kamera, Burmester surround sound system, navigasjon, head-up display og DIGITAL LIGHT inkludert.

Tekniske data:

EQS 450 4MATIC

EQS 580 4MATIC

Drivlinje

4MATIC firehjulstrekk

Elektrisk motor

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

360 hk

544 hk

Dreiemoment

800 Nm

858 Nm

Blandet forbruk (WLTP)

20,2 – 24,3 kWh/100 km

CO2 utslipp (WLTP)

0 g/km

Rekkevidde (WLTP)

Opptil 611 km

Opptil 610 km

Ombordlader (standard / tilleggsutstyr)

11 kW / 22 kW

Hurtiglader

200 kW

Bagasjeromsvolum (femseter / syvseter)

645 – 2100 / 565 – 2020

Lengde / bredde / høyde

5125 / 1959 / 1718

Taklast

100 kg

Tilhengervekt

1.800 kg

Pris:

EQS 450 4MATIC

EQS 580 4MATIC

Pris (eks. levering og eks. mva.)*

kr

1.096.000,-

1.271.000,-

*Fra januar 2023 er det forventet mva. på elbiler der prisen overstiger 500.000,-. Påslaget regnes fra registreringstidspunkt.

Elektriske EQS SUV er nå klar for bestilling

Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.

Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.

Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.