Elektrisk kraft er også drivstoff

Salg av elektrisk kraft fra ladestasjoner for elbiler er å betrakte som salg av drivstoff til kjøretøy og må dokumenteres og bokføres på samme måte som annet drivstoffsalg.

Salg av elektrisk kraft fra ladestasjoner for elbiler, er å betrakte som salg av drivstoff til kjøretøy. Salget kan skje på tradisjonelle bensinstasjoner eller på særskilte ladestasjoner. (Foto: BDO)

Salg fra ladestasjoner hvor kjøpers betalingsforpliktelse overfor selger gjøres opp ved levering, er å anse som kontantsalg. Dette er de tilfellene hvor ladingen verken er forskuddsbetalt eller skjer på kreditt, men hvor betalingen skjer tilnærmet samtidig som ladingen.

- Betalingen kan skje ved bruk av bankkort, Vipps eller en annen løsning - valg av betalingsmiddel og betalingsløsning er uten betydning, sier Jan Terje Kaaby, senior manager i BDOs fagavdeling.

Ladestasjoner er drivstoffautomater

Kontantsalg fra ladestasjoner skal ifølge Skattedirektoratet dokumenteres etter reglene som gjelder for drivstoffautomater. Dette gjelder selv om bestilling og betaling skjer ved bruk av en app eller på en nettside, og ikke på selve automaten.

Drivstoff til bruk i person- eller varetransport

Ved kontantsalg av drivstoff til bruk i person- eller varetransport, kreves det at salgskvitteringen inneholder kjøpers fulle foretaksnavn, samt enten foretaksadresse eller organisasjonsnummer. Det er ingen beløpsgrense, slik at kravet gjelder fra første krone.

Også når en ansatt legger ut for drivstoff til bruk i person- eller varetransport på vegne av sin bokføringspliktige arbeidsgiver, må arbeidsgiver angis som kjøper.