Elektrifiseringen er 50 år bak skjema

Norge har forutsetninger for å elektrifisere tilnærmet alt energiforbruk innen 2040 – men i dagens tempo er vi 50 år bak skjema, viser nye tall lansert i dag. – Elektrifiseringen av Norge har stoppet opp, sier seniorrådgiver i Miljøstiftelsen Bellona, Benjamin Strandquist.

Rett før sommeren la regjeringen frem sin nye elektrifiseringsstrategi. Det eneste dette dokumentet gjør klart, er at det må tas ytterligere grep, mener miljø- og bransjeorganisasjonene.

– Ansvaret ligger nå på de som vinner valget, uansett hvem det blir. De må sørge for å få satt konkrete mål, etablere støtteordninger, insentiver og et regulatorisk rammeverk som støtter opp under dette, sier Per Øyvind Voie, næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO).

Sammen med Bellona undersøker de hvert år elektisitetsandelen av norsk energiforbruk. På Arendalsuka i dag presenterte de at tallet for 2021 er 53 prosent – det samme som i 2020.

– Det har vært en forbedring på desimalnivå, men altså ikke nok til å vippe det opp et prosentpoeng. Den eneste tydelige forbedringen fra i fjor er ikke uventet på land- og sjøtransport, der vi har kraftige virkemidler for å få flk til å velge elbil og for å erstatte fossile ferger med nullutslippsferge, forteller Benjamin Strandquist, seniorrådgiver for elektrifisering i Bellona.

Erfaringen fra transportsektoren viser at virkemidler nettopp virker, og at en passiv holdning til elektrifisering i andre sektorer gjør at det vil ta altfor lang tid til å nå Norges klimamål.

– Vi har ikke tid til å vente til 2090 med å få elektrifisert energiforbruket vårt. Vi skal kutte over halvparten av utslippene våre allerede innen 2030, og det stopper jo ikke der. Elektrifiseringen av de fleste prosesser der man i dag benytter fossil energi i form av diesel, bensin, olje og gass er helt vesentlig for å komme i mål, fortsetter Strandquist.

I forbindelse med dagens lansering av nye elektrifiseringstall ønsker derfor EFO og Bellona å understreke at utvikllingen står i fare for å stagnere helt.

Klimakur peker på elektrifisering som Norges desidert viktigste klimatiltak. Nå må politikerne ta grep for å sikre elektrifiseringen av Norge, avslutter Voie

Seniorrådgiver i Bellona, Benjamin Strandquist
Per Øyvind Voie, Næringspolitisk direktør og nestleder i EFO

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

–Det er nå det gjelder!9.8.2021 15:24:43 CEST | Pressemelding

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.