Electra slutreglerar förvärvet av Em home

ELECTRA GRUPPEN AB (publ) orgnr. 556065-4054

Pressmeddelande 2022-03-31

Electra slutreglerar förvärvet av Em home, ingen tilläggsköpeskilling faller ut vilket medför en positiv resultatpåverkan på ca 6 MSEK

Electra förvärvade Em home kedjan i slutet av 2018. I den överenskommelsen fanns en möjlighet för de tidigare ägarna att erhålla en tilläggsköpeskilling uppgående till maximalt 12 MSEK om vissa definierade målsättningar kopplade till framtida vinster uppnåddes. Överenskommelsen löpte 45 månader från övertagandet. Parterna har nu enats om att slutreglera affären innan avtalstiden löpt ut. I samband med slutregleringen konstateras att ingen tilläggsköpeskilling kommer att utgå vilket innebär en positiv effekt på Electras resultat då skulder för dessa tilläggsköpeskillingar inte behöver infrias. Bedömningen är att den positiva resultateffekten som uppstår i och med detta kommer att uppgå till ca 6 MSEK vilket kommer att redovisas i Electras resultat för det första kvartalet 2022. Resultateffekten har ingen kassaflödespåverkan.

Slutregleringen förändrar inget av den operativa verksamheten avseende Em home där Electra även fortsatt kommer äga varumärken avseende Em home och bedriva kedjedrift genom handlaravtal med lokala entreprenörer som alla äger sina egna butiker. Electra har sedan förvärvet byggt upp en varuförsörjningsfunktion för kedjan samt utvecklat www.emhome.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anneli Sjöstedt, VD och koncernchef för Electra Gruppen, telefon 0480-58459,
mobil 070-52 584 59

Om Electra Gruppen (publ) orgnr. 556065-4054
Electra Gruppen utvecklar och driver koncept för butikskedjor med fristående entreprenörer och är en flexibel logistikpartner som erbjuder avancerade IT- och logistiklösningar. Electra Gruppen grundades 1949 av familjen Lissinger som ett handelsföretag inom radiobranschen. Företaget har sitt huvudkontor och huvuddelen av sin verksamhet i Kalmar. Bolagets aktie (ELEC) är noterad på Stockholmsbörsen Nasdaq OMX, Small Cap.

Denna information är sådan som Electra Gruppen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks-förordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 mars 2022 kl. 19.00.

GOGL - Mandatory notification of trade by primary insiders19.5.2022 22:30:00 CEST | Press release

Eligible option holders in Golden Ocean Group Ltd (the “Company”) have today exercised share options in accordance with the terms previously announced. Ulrik Uhrenfeldt Andersen, CEO, has exercised 300,000 share options and subsequently sold 300,000 shares. Following the exercise, Mr. Andersen holds 250,000 share options. Peder Simonsen, CFO, has exercised 75,000 share options and has subsequently sold 75,000 shares. Following the exercise, Mr. Simonsen holds 200,000 share options and 500 shares. Please see the attached forms for notification and public disclosure of transaction attached for details. This notification has been publicly disclosed in accordance with Article 19 of the Market Abuse Regulation section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. Attachment GOGL - Disclosure of transaction by PDMR

Brunel AGM 202219.5.2022 18:30:00 CEST | Press release

Amsterdam, 19 May 2022 – Brunel International N.V. (Brunel; BRNL), a global provider of flexible workforce solutions and expertise, today announced the voting results of the Annual General Meeting of Shareholders (AGM) of 19 May 2022. The AGM approved all voting items that were on the agenda. The shareholders adopted the financial statements for the 2021 financial year and approved the proposal to distribute a dividend of € 0.45 per share for the 2021 financial year. The dividend, less 15% dividend withholding tax, will be made payable as of 15 June 2022 at ABN AMRO Bank N.V. in Amsterdam. The shares will be quoted ex-dividend on the stock exchange of Euronext Amsterdam as of 23 May 2022. The record date is 24 May 2022 after closing of the stock exchange. Peter de Laat is reappointed as a member of the board of directors for a new term of four years. At the close of the meeting Mr Jan Arie van Barneveld, retired from the supervisory board after having served on the supervisory board fo