Eldre risikerer millionregning etter ferieturen

Mange velger å reise på ferie selv om de er syke. Da er det ikke sikkert reiseforsikringen gjelder - selv om legen har gitt sitt klarsignal.
Dersom du reiser på ferie med sykdom kan dette få store økonomiske konsekvenser. Reiseforsikringen dekker nemlig bare sykdom som skjer akutt og uventet. Foto: Scanpix

Tall fra Finans Norge viser at den norske forsikringsbransjen betalte ut over én milliard kroner i erstatning knyttet til sykdom på reise i 2018. Det er over dobbelt så mye som tilbake i 2005. Aldersgruppen 60+ står for rundt halvparten av disse utbetalingene – som øker i takt med alderen.

Forsikringsselskapene opplever en kraftig økning i saker knyttet til sykdom hos eldre på reise. Tall fra Europeiske Reiseforsikring viser at mange nordmenn prioriterer å reise på ferie - selv om de er syke. Det er risikabelt. En reiseforsikring dekker nemlig bare sykdom som skjer akutt og uventet.

- Det er mange som ikke er klar over at reiseforsikringen mest sannsynlig ikke vil dekke kostnader knyttet til sykdom man kjenner til før avreisetidspunktet – selv om legen har sagt «god tur». I ytterste konsekvens kan man sitte igjen med hele regningen for behandling og en eventuell hjemreise selv, forteller Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring.

- En slik regning kan bli veldig kostbar. Vi har eksempler på kunder som har vært innlagt på private sykehus i USA, der døgnprisen kan være så høy som 250.000 kroner. Eller som må transporteres hjem til Norge med ambulansefly til en kostnad på flere hundre tusen kroner, fortsetter han.

Spania på topp – USA og Thailand øker

Sykdom og avbestillinger står for ca. 80 prosent av forsikringsutbetalingene knyttet til eldre. Spania er fortsatt det landet der både antallet saker og summen på utbetalinger er størst. Deretter følger USA og Thailand, med gamle ferietravere som Hellas og Tyrkia hakk i hæl.

- Det er fint å se at eldre ønsker å oppleve verden. Ikke bare med tradisjonell sol og sommer rundt Middelhavet, men ved å utforske mer eksotiske steder enn det som var vanlig tidligere. Det er likevel viktig at vi forteller hva de reiselystne risikerer dersom de er syke før ferieturen finner sted, poengterer Handeland.

Få en avklaring før avreise

Det hender at eldre som skal ut på reise får klarsignal av legen sin, og på den måten tenker at de har gjort ting riktig. Men skulle tilstanden forverre seg på reisen, betyr ikke det at man automatisk er dekket av reiseforsikringen.

- Det finnes dessverre nok av eksempler på reiser som aldri skulle funnet sted. Selv om varmere klima og feriemodus kan gjøre godt, tenker ikke leger nødvendigvis på de økonomiske konsekvensene som kan oppstå, sier Handeland, som minner om «Helsesjekken» som er tilgjengelig på Europeiske Reiseforsikring sin nettside.

Denne sjekken viser hva forsikringen dekker – og ikke.

- Det er kjempeviktig at folk som er syke, eller som har en diagnose kjent fra tidligere, tar kontakt med oss før avreise. Da kan man få en avklaring, slik at man ikke risikerer å sitte igjen med regningen selv dersom noe skulle skje, avslutter Andreas Bibow Handeland i Europeiske Reiseforsikring.

Prosentvis andel av totalutbetaling for hhv. sykdom og avbestilling på reise:

Aldersgruppe

Sykdom

Avbestilling

60-69 år

20 prosent

19 prosent

70+ år

29 prosent

39 prosent

- Vi ønsker at reiselystne kunder tar kontakt med oss i Europeiske Reiseforsikring før avreise. Da får man en avklaring på plass, slik at man ikke trenger å bekymre seg for å bli sittende med en millionregning i etterkant, sier Andreas Bibow Handeland.