Elden Advokatfirma og RøverRadion skal lære fengselsinnsatte mer om deres rettigheter

Innsatte i norske fengsler skal fremover få mer informasjon om sine rettigheter, takket være et samarbeid mellom Elden Advokatfirma og RøverRadion. – Viktig for rettssikkerheten til en sårbar gruppe, sier advokat John Christian Elden.
Advokatfullmektig Victoria Westrum, Elden Advokatfirma

Samarbeidsavtalen med Elden Advokatfirma innebærer at firmaets advokater skal bidra til innholdsproduksjonen til RøverRadion, blant annet gjennom programserien RøverRett med fokus på innsattes rettigheter og gjennom økonomisk støtte til foreningens arbeid.

– Innsatte er i en svært sårbar posisjon, og vi håper samarbeidet kan bidra til å bedre innsattes rettssikkerhet gjennom økt kunnskap og bevissthet, sier advokat John Christian Elden i Elden Advokatfirma.

RøverRadion er et fengselsradioprogram som når ut til tusenvis av innsatte i mange norske fengsler. De har også en rekke andre prosjekter for kunnskapsformidling og samfunnsintegrering av innsatte.

– Hverdagen til mange av våre advokater består av kontakt med innsatte, og de ser viktig RøverRadions tilbud er for innsatt i en ellers vanskelig hverdag, fortsetter Elden.

Soningsforholdene i norske fengsler har vært mye omtalt i det siste. Det har særlig vært fokus på menneskerettsbrudd, ulovlige nakenvisitasjoner, selvmord, bruk av isolasjon, dårlig psykisk helsehjelp og kvinners soningsforhold.

En av våre ansatte som har engasjert seg i samarbeidet med RøverRadion, er advokatfullmektig Victoria Westrum, som sammen med advokat Maria Hessen-Jacobsen jobber med saker om innsattes rettigheter.

– Innsatte har behov for bedre informasjon om sine rettigheter, og situasjonen i Kriminalomsorgen illustrerer viktigheten av nettopp dette. Jeg er derfor svært glad for at Elden Advokatfirma skal ta del i det viktige samfunnsansvaret som RøverRadion har, sier advokatfullmektig Victoria Westrum.

Mina Hadijan i Foreningen Røverhuset, som står bak RøverRadion, ser frem til samarbeidet.

– Det er svært gledelig at Elden Advokatfirma skal bidra til at innsatte får bedre oversikt over sine rettigheter og være med å styrke innholdet i radioprogrammene våre. Vi er glad for å ha fått på plass dette samarbeidet, sier Hadijan.

Advokatfullmektig Victoria Westrum, Elden Advokatfirma