Elbilforeningen om 2021: Litt av et elbilår!

Elbilandelen i nybilsalget har steget fra 54 prosent i 2020 til 65 prosent så langt* i 2021.
FORNØYD MED 2021: Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu er strålende fornøyd med at elbilandelen i nybilsalget i Norge stiger kraftig (foto: Norsk elbilforening).

– Elbiler er snart for alle. At det er så mye å velge mellom blant familiebilene er en helt avgjørende årsak, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Nok en gang jubler Elbilforeningen for ny rekord. 65 prosent av alle nye biler som selges er elbiler så langt i år. Og 8 av 10 privatpersoner som kjøper ny bil, velger elektrisk – det er næringsmarkedet som henger etter. Her er det bare drøye 40 prosent som velger elbiler.

Elbilboom i nord

– Ekstra gøy er det at hele landet kjøper elbiler. Elbil er favoritten enten du bor på i by eller bygd. Nye rekorder kommer i alle fylker. Lengst nord i landet har salget tatt helt av sammenlignet med 2020, sier Bu.

I 2021 doblet elbilsalget seg i Nordland, Troms og Finnmark, mens Hordaland og Oslo måtte nøye seg med en økning på 49 og 44 prosent. Likevel har Hordaland landets høyeste andel elbiler i nybilsalget med 77 prosent, og Oslo ligger like bak med sine 72 prosent.

Passerer 80 prosent i 2022

Bu har stor tro på at vi får nok en sterk elbilrekord i 2022. Norsk elbilforenings prognose for det kommende året er at elbilsalget vil passere 80 prosent.

– Og vi har tradisjon med å treffe på prognosene våre. I fjor anslo vi 65 prosent elbilandel i nybilsalget, altså spot-on.

Bu mener vi fortsatt har en elbilpolitikk det virkelig svinger av, og det er avgjørende om vi skal nå stortingsmålet om at alle nye biler som selges skal være utslippsfrie i 2025.

– Først og fremst har vi fått beholde momsfritaket for elbil enda ett år. Og så har vi fått gjennomslag for at helt nye forurensende biler skal bli litt dyrere. Derfor kommer 2022 til å bli et sterkt elbilår, mener Bu, selv om chip-mangel skaper usikkerhet med tanke på billeveranser.

I tillegg lister Bu opp fire saker Elbilforeningen har fått gjennomslag for i året som har gått, som er viktige for at Norge skal 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg:

1. Regjeringen skal på oppdrag fra Stortinget skal lage en strategi for lading. Vi trenger nok hurtigladere i hele landet som er enkle å bruke.
  2. Regjeringen skal utrede hvordan elbiler skal bli mer populære for de som leaser i stedet for å kjøpe. I leasing- og firmabilmarkedet velger fortsatt over halvparten biler som forurenser. Elbil må bli for alle som vi skal lykkes med å kutte utslippene som trengs.
  3. Fortsatt miljørabatt på elbil som firmabil.
  4. Lavere avgifter på kjøp av brukte elbiler.

– Tilgjengelig og enkel lading på farten er avgjørende for at alle skal kunne bli med på elbilrevolusjonen. Og en fortsatt sterk elbilpolitikk er viktig om Jonas Gahr Støre skal bli den første statsministeren i verden som sørger for 100 prosent utslippsfritt nybilsalg – og slik tar stafettpinnen i mål og for at vi skal nå Norges elbil- og klimamål, sier Bu.

Fakta om bilsalget per 19. desember 2021

• Elbilandel: 65,0 prosent
  • Elbilandel, privatkjøp: 83,2 prosent
  • Elbilandel, næring: 43,0 prosent

Kilde på alle tall: OFV *per 19. desember

Vi har 14 lokalforeninger og over 100.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.