Elbilforeningen gir ut eventyrbok

«Et norsk eventyr» markerer at Norsk elbilforening fyller 25 år i høst, og forteller samtidig hele den utrolige historien om elbileventyret som fortsatt pågår i Norge.
ÅRETS JULEGAVE: En Askeladdhistorie til deg fra Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).

– Nå er jeg kanskje ikke helt objektiv, men jeg mener boka er en must-read for alle elbilinteresserte i Norge, og dem blir det heldigvis stadig flere av, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Blitt en folkebevegelse

Norsk elbilforening har utrolig nok eksistert i et kvart århundre. Boka forteller hele Elbilforeningens historie, fra en sped og famlende start med en håndfull aktører i ryggen og helt frem til i dag, hvor foreningen utgjør nærmest en folkebevegelse med over 80.000 medlemmer i ryggen – i tillegg til at godt over 300.000 elbiler triller rundt på norske veier.

- "Hva var det jeg sa"

– Men samtidig som boka trekker opp de store linjene og forteller den egentlig ganske vanvittige historien om den norske elbilrevolusjonen, er den også underholdende og morsom, mener Bu.

– For eksempel gjennom noen helt utrolige historier, anekdoter og portretter av flere norske elbilpionerer som bare nektet å gi opp da det så som mørkest ut. Mange av disse kan si «hva var det jeg sa» i dag, men heldigvis er de såpass beskjedne at vi slipper det, humrer Christina Bu.

Utdrag fra baksiden av boka:

«Hadde det ikke vært for Norge, ville få hatt tro på at en rask global elbilrevolusjon er mulig. Og hadde det ikke vært for Norsk elbilforening, ville dagens norske elbileventyr antakelig aldri blitt virkelighet.

Et norsk eventyr forteller historien om Elbilforeningen gjennom 25 usannsynlige år. Om en håndfull Askeladder som så fremtiden der andre så luftslott. Om noen spredte nerder som ble en folkebevegelse. Om politiske sjøslag, miljøengasjement og utrettelig teknologioptimisme. Og om hvordan verden faktisk kan endres ved ukuelig pågangsmot og vissheten om at man har en god sak.»

Boka er utgitt på Dinamo Forlag i samarbeid med Norsk elbilforening.

Om forfatterne

«Et norsk eventyr – Norsk elbilforening i 25 år» er skrevet av Helge Simonnes og Martin Thronsen. Simonnes har skrevet bokas historiske del, mens Thronsen har skrevet de fleste portrettene.

Helge Simonnes er tidligere sjefredaktør i Vårt Land og konsernsjef i Mentor Medier, nå elbilentusiast, samfunnsdebattant, forfatter og foredragsholder.

Martin Thronsen har bakgrunn som journalist, redaksjonssjef og redaktør. Nå jobber han i kommunikasjonsavdelingen i Norsk elbilforening.

Her kan du bestille boka

Journalister kan ta kontakt med Lina Støen for å få boka tilsendt.

TI PROSENT ELBILER: Her feirer Elbilforeningens Christina Bu at en av ti biler på norske veier er elektriske, sammen med daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen (foto: Norsk elbilforening).

Vi har 14 lokalforeninger og over 80 000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.