Elbilen Mercedes-Benz EQC med norske priser
EQC 400 4MATIC markerer starten på en ny epoke for Mercedes-Benz og Daimler, som investerer 100 milliarder kroner i sin EQ-satsing de neste årene. Ti helelektriske modeller skal være på plass innen 2022.
- Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler, konstaterer Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Elbilenes Mercedes-Benz
EQC er først og fremst en Mercedes-Benz, med fokus på komfort, kvalitet og kjøredynamikk, dernest en elektrisk bil. Enkelte funksjoner er likevel utviklet spesifikt for denne modellen. EQ-navigasjonen beregner automatisk den beste ruten basert på destinasjon og ladeinfrastruktur. Haptiske tilbakemeldinger fra gasspedalen og visuelle signaler i det heldigitale displayet gir føreren tips om rekkeviddeoptimal kjørestil. I tillegg justeres regenereringsnivået enkelt via to hendler på rattet. Etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP er oppgitt rekkevidde inntil 417 kilometer. Batterikapasiteten er på 80 kW/t og kan lades med en effekt på 110 kW ved hurtigladestasjoner og 7,4 kW via en ladeboks. To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent og 100 prosent variabel firehjulsdrift. 408 hestekrefter og et dreiemoment på hele 760 Nm gjør at 0-100 km/t gjennomføres på 5,1 sekunder. EQC har tillatt hengervekt på 1800 kg og det kan monteres takstativ og skiboks.
Omfattende standardutstyr
I Norge leveres EQC med en omfattende utstyrsliste som standard. Pakken har totalt en verdi på ca kr. 70.000,- Blant høydepunktene nevnes:
- 4MATIC firehjulsdrift
- Multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes»
- MULITIBEAM LED med 24 individuelt justerbare dioder
- Heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display
- Delelektriske forseter inkl. korsryggstøtte
- EASY-PACK elektrisk bakluke
- Aktiv parkeringsassistent
- Ryggekamera
- Akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping
- Varmeseter foran
- Automatisk nødbrems
- Avhengig av kundenes egne ønsker om ytterligere ekstrautstyr antar vi at de fleste bilene vil koste mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noen antakelig litt under, andre litt over, men det viktigste er valgfriheten allerede fra salgsstart, sier Myhre.
Norge først i verden med prøvekjøring
Som de første i verden vil norske forhandlere ha EQC i sine lokaler i månedsskifte august/september. Alle som ønsker får da anledning til å se på, sitte i og oppleve den nye elbilen fra Mercedes-Benz. I den innledende fasen prioriteres prøvekjøring til reservasjonsholderne, før det etter kort tid åpnes for andre interessenter.
Leveranser i rute
Mercedes-Benz Norge selger omkring 0,2 prosent av Daimlers årlige produksjon på 3,4 millioner kjøretøy. Bertel O. Steen, som importerer EQC til Norge, har likevel sikret seg et betraktelig større volum enn størrelsen skulle tilsi.
Etter en naturlig produksjons-opptrapping, som er vanlig ved lansering av nye modeller, vil tilgangen på EQC være svært god.
-Vi forventer å kunne levere ut et par hundre biler i fjerde kvartal i år og vil naturligvis følge opp kundene med produksjonsplass og et mer nøyaktig estimat for overlevering, avslutter Myhre.
Tekniske data
EQC 400 4MATIC | |
Rekkevidde (WLTP) | 374-417 km |
Forbruk (WLTP) | 2,23-2,5 kWt/mil |
4MATIC firehjulsdrift | 2 asynkrone motorer |
Ytelse | 300 kW (408 hk) |
Dreiemoment | 760 Nm |
Toppfart | 180 km/t (elektronisk begrenset) |
Akselerasjon 0-100 km/t | 5.1 s |
Batterikapasitet | 80 kWh |
Hurtiglading | 110 kW |
Ladeboks | 7,4 kW |
Lengde/Bredde (inkl. speil)/høyde | 4,761/1,884 (2,096) /1,623 mm |
Sporbredde(FA/RA) | 1,625/1,615 mm |
Akselavstand | 2,873 mm |
Bagasjerom | Ca. 500 liter |
Vekt | 2.495 kg |
Tillatt hengervekt | 1.800 kg |
Pris eks. lev. | 607.000 kr |
Kontakter
Audun HermansenPR- og informasjonssjef
Tel:976 70 148audun.hermansen@mercedes-benz.noKjetil MyhreDirektør Mercedes-Benz personbil
kjetil.myhre@mercedes-benz.noBilder
Om Mercedes-Benz Norge
Mercedes-Benz Norge er en avdeling på 30 årsverk i Bertel O. Steen AS som siden 1972 har vært importør i Norge.
Bertel O. Steen importerer i tillegg bilmerkene Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Fiat Professional, Alfa Romeo, Jeep, smart®, Setra og Fuso til Norge. Hovedtyngden av salget skjer gjennom vår egeneide forhandlerkjede. Konsernet er også en stor aktør innen bilfinans og verksteddrift.
Bertel O. Steen ønsker å ta en ledende rolle i den store transformasjonen som bilbransjen er inne i, og å bidra til utviklingen av morgendagens mobilitetsløsninger. Selskapet har ca. 3 000 medarbeidere. Hovedkontoret ligger i Lørenskog kommune.
Følg pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mercedes-Benz Norge
Et ikon blir elektrisk – Her er nye elektriske G-Klasse24.4.2024 13:09:38 CEST | Pressemelding
Helt nye elektriske G-Klasse kombinerer tradisjon og innovasjon. Tro mot sin unike karakter og sin ikoniske silhuett, inkluderer den alle de klassiske elementene som har definert G-Klasse gjennom 45 år. Den elektriske modellen tilbyr en rekkevidde på opptil 473 kilometer og utmerker seg med imponerende terrengegenskaper, inkludert den innovative funksjonen G-TURN.
EQS med omfattende oppdatering – Økt rekkevidde og mer komfort11.4.2024 13:55:32 CEST | Pressemelding
Det elektriske flaggskipet EQS har fått en omfattende oppdatering som inkluderer økt batterikapasitet, rekkevidde på opptil 822 kilometer, ny grill, stående stjerne på panseret, samt enda mer komfort i baksetet.
Salgsstart for Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE: Mer kraft enn noen gang før10.4.2024 08:46:21 CEST | Pressemelding
Den kraftigste SL noensinne byr på en systemeffekt på hele 816 hestekrefter. Nå er den klar for bestilling, med en startpris på kr. 3.335.000,- (ekskl. levering).
Nye G-Klasse – Ikonisk design, fremtidsrettet teknologi27.3.2024 12:35:56 CET | Pressemelding
G-Klasse, som først så dagens lys i 1979, har lenge vært sett på som et ikon. Nå har den blitt ny, uten å miste sin særegne karakter. Med forbedret ytelse takket være elektrifisering, moderne assistansesystemer, økt komfort og avansert digitalisering, fortsetter nye G-Klasse å imponere.
Vintertesting av fremtidens elektriske plattform fra Mercedes-AMG19.3.2024 12:54:23 CET | Pressemelding
På en frossen innsjø tett på polarsirkelen i Sverige, og ved temperaturer så lave som -25 grader celsius, testes nå en sterkt kamuflert bil på den nye elektriske plattformen AMG.EA. Bak kamuflasjen er det noen hint om det fremtidige designet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom