Elbilen EQC samler internasjonal presse i miljøhovedstaden Oslo

Over 400 journalister fra hele verden kommer til Oslo for å prøvekjøre den nye Mercedes-Benz EQC fra 6. til 22. mai. EQC er den helt nye elbilen fra Mercedes-Benz som er med på å markere overgangen til store, familievennlige SUV-er med lang rekkevidde og som kan trekke henger.
Et stort internasjonalt pressekorps kommer i mai til Oslo, Europas miljøhovedstad, for å prøvekjøre EQC, den helt nye elbilen fra Mercedes-Benz. Foto: Produsenten

Den nye elektriske bilmodellen som nå skal prøvekjøres i Norge, representerer noe nytt og interessant for mange elbilkunder. – EQC har alt vi her i Norge ønsker oss: rekkevidde på godt over 40 mil, firehjulstrekk, god bagasjeplass og kvalitet med lange tradisjoner, sier en stolt konsernsjef i Bertel O. Steen, Bjørn Maarud.

Elbilen EQC passer godt i distrikts-Norge

Selv om det er mange elbiler på norske veier, er det så mye som 92 prosent av befolkningen som ikke har elbil. Mange av disse bor i distriktene. I Finnmark og Troms er det kun henholdsvis 0,8 og 2,4 prosent elbiler. I områder der man har få eller ingen alternativ til bil, er man svært avhengig av at den bilen man kjører dekker absolutt alle transportbehov.

Mercedes-Benz’ første modell i den nye elbilfamilien, kan være et alternativ også for disse.Med rekkevidde på inntil 417 km etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP og god plass til hele familien, er SUV-en Mercedes-Benz EQC en elbil som mange norske kunder har lengtet etter.

Journalistene besøker Oslo som i år er europeisk miljøhovedstad

Når Daimler, som er produsenten av Mercedes-Benz, har valgt å legge pressekjøringen til Oslo, skyldes det selvfølgelig det unike elbilmarkedet i Norge. I årets første kvartal sto elbiler for nærmere 50 prosent av nye registrerte biler i det norske personbilmarkedet.

I tillegg er Oslo kåret til europeisk miljøhovedstad i 2019. En av grunnene til det, er nettopp den store andelen private el- og plug-in hybrider i byen.

– Norge fører en politikk som har medført at andelen elbiler i personbilmarkedet er langt høyere enn i andre markeder. Dette vet Daimler godt, og vi er svært glade for at Mercedes-Benz har lagt lanseringen av denne viktige bilmodellen til Oslo. Vi er stolte over å kunne vise frem Norge og Østlandet på denne vakre tiden av året, sier Maarud.

24 timer i elbillandet Norge

Journalistene kommer i tolv puljer bestående av 36 personer. I tillegg skal en gruppe på 60 Mercedes-Benz-ambassadører få teste bilen og oppleve Norge på nasjonaldagen.

Programmet starter på Gardermoen med en introduksjon av nye Mercedes-Benz EQC. Deretter går turen til Eggemoen Flyplass der kjøreegenskaper og sikkhetssystemer blir satt på prøve. Dag én ender opp i Oslo sentrum på nye Hotel Amerikalinjen, der eksperter og journalister får anledning til å diskutere den elektriske fremtiden.

Neste morgen vil kjøreturen innebære muligheter til å se alt fra Operaen i Bjørvika til skianlegget på Holmenkollen. Arrangementet avsluttes på bærekraftig vis med flytog tilbake til Gardermoen før inntrykkene skal konverteres til ord og bilder.

Daimler satser stort på elbiler fremover

Daimler investerer 100 milliarder kroner i sin EQ-satsing frem mot 2022. 130 elektrifiserte modeller i alle segmenter vil være på plass i samme tidsintervall, hvorav 10 helelektriske. I tillegg har Daimler ni batterifabrikker, i syv land, på tre kontinenter, som skal sørge for at batterietterspørselen blir møtt.

– Etter EQC-lanseringen vil det introduseres én ny EQ-modell i tett suksesjon fra Mercedes-Benz frem mot 2022. Dette er gode nyheter for elbilkunder her til lands, og vi i Bertel O. Steen gleder oss til å kunne tilby modellene til elbilsultne nordmenn, sier Bjørn Maarud.

Ved eventuelle spørsmål, vennligst kontakt:

Inger Elisabeth Sagedal, leder politikk og samfunn Bertel O. Steen
+47 480 28 065 / inger.elisabeth.sagedal@bos.no

Audun Hermansen, PR- og informasjonssjef Mercedes-Benz personbil
+47 976 70 148 / audun.hermansen@mercedes-benz.no

– EQC har alt vi her i Norge ønsker oss: rekkevidde på godt over 40 mil, firehjulstrekk og god bagasjeplass, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen. Foto: Bertel O. Steen / Ove Sandersen