Elbilåret 2020: Desember ble ny rekordmåned

Aldri tidligere har elbilandelen vært så høy som i desember, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Audi e-tron ble fjorårets mest solgte nye bil (foto: Norsk elbilforening).

– Dette er en god dag. 67 prosent elbilandel i desember er historisk høyt. Etter en trå vår preget av korona har høsten vært veldig sterk med flere måneder over 60 prosent elbilandel. Og 2020 er året hvor det virkelig ble fart på elbilsalget i distriktene, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

I desember hadde Troms og Finnmark over 49,5 prosent elbilandel, og Nordland er helt oppe på 60,9 prosent.

– Våre foreløpige prognoser er at markedsandelen for elbiler vil passere 65 prosent i 2021. Vi har stor tro på at flertallet også i typiske distriktskommuner vil velge elbiler. Greier vi det, vil også målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025, være innen rekkevidde, mener Bu.

Men det forutsetter to ting. En fortsatt sterk elbilpolitikk og en ladeinfrastruktur som holder tritt med elbilsalget.

Forutsigbarhet for forbrukerne er viktig for at de skal velge elbiler. ESA har sagt ja til fortsatt momsfritak i Norge, og det er et viktig signal til den nye regjeringen som dannes etter stortingsvalget i høst. Momsfritaket er avgjørende for å styrke den positive trenden vi nå ser i elbilsalget i distriktene.

Norsk elbilforening har beregnet at det trengs nærmere 10 000 hurtigladere i 2025. Nå er tallet på 3 284.

– Folk er klare for å velge elbil og bilene er her. I 2021 vil det ifølge våre beregninger bli lansert flere elbilmodeller enn bensin-, diesel- og ladbare hybridbiler til sammen. Men vi mener regjeringen har en for tilbakelent holdning til behovet for lading framover. De sier at det er opp til kommersielle aktører å sikre utbyggingen. Vi mener det er et politisk ansvar å sikre en helt essensiell infrastruktur, sier Christina Bu.

Nybilsalget desember 2020

Troms og Finnmark

Svalbard

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Audi e-tron ble fjorårets mest solgte nye bil (foto: Norsk elbilforening).
Christina Bu i Norsk elbilforening har tro på at elbilandelen vil passere 65 prosent i 2021 (foto: Norsk elbilforening).

Vi har 14 lokalforeninger og over 80.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.