Elbil lønner seg også i 2023
Elbilfordelene blir stadig færre, men lave drivstoffkostnader bidrar til at elbil fortsatt lønner seg. - Den største fordelen får du hvis du kan lade bilen hjemme, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Den største fordelen elbilister har nå er noe regjeringen aldri har innført som en elbilfordel, nemlig drivstoffkostnadene. Kan du lade elbilen din hjemme, er det betydelig billigere enn å fylle bensin eller diesel.
- Vi har nytt godt av lave strømpriser i Norge. Etter at prisene har skutt i været redder strømstøtten elbilladingen hjemme, sier Sødal.
Fire ganger dyrere med diesel
Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, ville lading av en elbil med kjørelengde på 12.000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer kostet rundt 3800 kroner med strømstøtte, inkludert moms og nettleie. Uten strømstøtte ville det kostet 5800 kroner i året.
En dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil ville kostet 15.600 kroner i året, forutsatt en literpris på 20 kroner.
Om den gjennomsnittlige spotprisen i stedet lå på fem kroner per kWh ville lading av elbil vært litt dyrere enn å fylle dieselbilen, om det ikke hadde vært for strømstøtten. Med strømstøtte ville ladekostnaden fortsatt ikke blitt høyere enn 4800 kroner.
Nye avgifter
Fra nyttår må du betale moms på kjøpesummen over 500 000 når du kjøper en ny elbil. I tillegg har regjeringen innført en ny vektavgift som gjelder alle biler. Denne slår ekstra hardt ut på elbilene siden de har en batteripakke som veier mye.
- Det viktige nå er at avgiftene ikke økes enda mer i 2024. Med det bykset som kom nå i 2023, vil det være lurt av regjeringen å stanse på dagens nivå, fordi elbilmarkedet fremdeles er sårbart, sier Nils Sødal.
Noen elbilfordeler bestemmes av staten, mens andre fordeler avgjøres av kommunene eller fylkeskommunene.
Elbilfordelene 2023
- Elbiler betaler fortsatt mindre i bompenger enn andre biler. Staten har satt en grense på at elbiler maksimalt skal betale 70 prosent av det andre biler betaler. Før 1. januar 2023 var denne maksgrensen på 50 prosent. Hvor stor andelen er bestemmes lokalt.
- Elbiler betaler maksimalt halv pris på ferger sammenlignet med det bensin- og dieselbiler betaler. Dette gjelder både på riksveier og fylkesveier.
- Elbiler har mange steder billigere parkering på kommunale parkeringsplasser. Eventuell rabatt for elbiler bestemmes av kommunene selv. I noen kommuner er det gratis å parkere med elbil, noen har rabatt, mens andre kommuner tar full pris.
- Elbiler kan kjøre i kollektivfelt, med noen unntak. Noen strekninger krever at det er minst to personer i bilen ved kjøring i rushtid eller hele døgnet. Hvilke regler som gjelder for en strekning står opplyst på skilt. Dersom kollektivfelt-skiltet har et underskilt hvor det står "Gjelder ikke EL-motorvogn", kan ikke elbiler kjøre der.
Disse fordelene får du også som elbilist
- Lavere servicekostnader. En elbil har færre deler som trenger service, og trenger for eksempel ikke påfyll av olje
- Ingen klimautslipp under kjøring
- Bedre sikkerhet, på grunn av ny teknologi og lavt tyngdepunkt som følge av det tunge batteriet i gulvet
- Lading hjemme for de som har mulighet til det
- Raskere akselerasjon
- Mer stillegående
Kontakter
Nils SødalSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 901 83 276nils.sodal@naf.noBilder

Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
Rekkeviddeangsten er ikke død27.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Flere enn halvparten av elbilistene frykter å gå tom for strøm på langtur, viser en ny undersøkelse fra NAF. - Rekkeviddeangsten lever i beste velgående, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Elbilistene er skeptiske til elbil i Distrikts-Norge26.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
En fersk undersøkelse viser at under halvparten av elbilister mener elbil passer for folk som bor i distriktene. - Dette er overraskende tall og viser at vi fortsatt har en vei å gå før elbilen oppfattes som et godt alternativ for alle, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF: - Slik redder du bilen fra veisaltet25.1.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Det ble brukt 88 tusen tonn salt på riksveiene forrige vinter. For bilen din er det dårlig nytt. - Jevnlig vedlikehold er hemmeligheten til å holde rusten unna, sier Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF.
Bompengene opp med 3,4 milliarder på 10 år20.1.2023 11:25:42 CET | Pressemelding
Nye tall viser at bilistene betalte 13,1 milliarder kroner i bompenger i 2022. - Dette er ny rekord, og viser at bompengene er ute av kontroll, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF, Norges Automobil-Forbund.
Under to mil av riksveiene utbedres med gul midtstripe i år18.1.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I 2023 planlegger regjeringen å oppgradere 16,8 kilometer riksvei med utvidet bredde og gul midtstripe. - Det er en dråpe i havet når det er over 1000 kilometer med for smale riksveier i dag, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom