Elanders och Dimerco etablerar joint venture inom flyg- och sjöfrakt

Det taiwanesiska logistikföretaget Dimerco förvärvar 25 procent i Elanders dotterföretag, ITG Air & Sea GmbH. Verksamheten i det nya dotterföretaget har sitt ursprung i Elanders dotterföretag ITG:s speditionsverksamhet för flyg- och sjöfrakt, som under 2018 omsatte cirka 74 miljoner euro. Dimerco har dessutom en option att öka sin andel till 49 procent efter två år. Detta joint venture mellan Elanders och Dimerco är villkorat av godkännande från berörda konkurrensmyndigheter och målsättningen är att allt ska vara på plats till den 1 januari 2020. Avtalet rörande detta joint venture undertecknades av båda parter den 3 september 2019.

Dimerco är börsnoterat på Taipei Exchange (TPEx) sedan år 2001. Dimerco är ett ledande globalt transport- och logistikföretag som har tillhandahållit professionella tjänster under nästan 50 år genom att bilda strategiska allianser med olika flyg- och shippingbolag, med vilka de på ett skickligt sätt integrerar, hanterar och effektiviserar kundens försörjningskedja genom smidiga logistiklösningar. Företaget har ett globalt nätverk med omfattande marknadsförings- och försäljningsverksamheter i Kina och Asien-Stillahavsregionen tillsammans med kompletterande verksamheter i Europa och Nordamerika. Nätverket omfattar totalt 160 siter i 16 länder. Under 2018 omsatte Dimerco 611,84 miljoner US dollar.

"Vi ser en enorm potential i spin-offen av vår speditionsverksamhet för flyg- och sjöfrakt och detta samarbete med Dimerco", säger en av de verkställande direktörerna Holger Funk inom ITG, som också kommer att ansvara för ITG Air & Sea GmbH. I den nya konstellationen kommer ITG att kunna koncentrera sig ännu mer på sina kärnkompetenser inom flyg- och sjöfrakt. ITG:s moderbolag, LGI Logistics Group International (LGI), kan därmed erbjuda ännu bättre integrerade logistiklösningar inom segmentet Fashion & Lifestyle. Dessutom kommer detta joint-venture med Dimerco, med förbehåll för att godkännande erhålls från berörda konkurrensmyndigheter, att öka våra möjligheter att växa och att ta ytterligare marknadsandelar på den asiatiska marknaden. Samtidigt ökar det också förhandlingskraften gentemot leverantörerna.

ITG Air & Sea GmbH kommer att fortsätta hanteras av ITG och dess moderbolag LGI. Alla stödfunktioner, såsom Human Resouces och redovisning, kommer fortsättningsvis att vara kvar inom LGI.

Om affären går igenom kommer denna att ha en mindre positiv effekt på Elanders kassaflöde, eget kapital och nettoskuld under det första kvartalet 2020.

Magnus Nilsson, verkställande direktör och koncernchef, telefon: 031-750 07 50
Andréas Wikner, ekonomidirektör, telefon: 031-750 07 50

Denna information är sådan information som Elanders AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 3 september 2019 kl. 17.00 CET.

Brunel stops activities in BIS - Earnings outlook substantially adjusted downwards22.10.2019 20:00:00 CESTPress release

Amsterdam, 22 October 2019 BIS activities are loss-making and causing one-off costs Profitability further under pressure due to the performance in the Netherlands and expected tougher conditions in Germany After careful consideration, Brunel has decided to stop Brunel Industrial Services (BIS) in Texas, US. Since 2017, BIS has worked on various construction and maintenance projects, including large projects in shale oil & gas. As announced in Brunel´s Q2 results this August, we encountered issues with a project for a water treatment plant, which we won in 2018, leading to a one-off loss of EUR 5.5 million. We replaced the general manager and rebuild the organization, but at the same time we saw the market for shale oil & gas experiencing a slowdown with changing clients’ behavior in their contracting model from T&M to fixed pricing. As a consequence, our BIS-activities in Q3 were at a very low level, causing a disbalance with our organizational capacity and resulting in significant ope

Telenor Group and NENT Group to merge Canal Digital and Viasat Consumer22.10.2019 19:14:00 CESTPress release

(Fornebu/Stockholm, 22 October 2019) Telenor Group and Nordic Entertainment Group (NENT Group) today announced the formation of a new company that combines Canal Digital and Viasat Consumer (satellite pay-TV & broadband-TV operations). This will create a vibrant Nordic TV distribution business and capture synergies in a maturing direct-to-home (DTH) segment. Telenor and NENT Group will each hold 50 percent of the new company. Highlights: The combination generates a Nordic player with combined net sales of approximately NOK 7 billion and around 1.25 million subscribers (Q2 2019). The combination is expected to yield peak annual cost synergies of approximately NOK 600 million, with full effect from 2022. Integration and other related costs are expected to total approximately NOK 830 million. The company will be headquartered in both Oslo and Stockholm, and will also have a substantial presence in Copenhagen. The joint venture will operate at arm’s length to its parents. The Nordic consum