Elanders AB: Bokslutskommuniké 2022

Helåret 2022

• Omsättningen ökade till 14 974 (11 733) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om sex procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics, som förvärvades i slutet av förra året, hade en stark organisk tillväxt i USA med höga tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 966 (658) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 6,5 (5,6) procent och en resultatförbättring om 47 procent.
  • Under perioden har engångsposter om cirka -26 Mkr netto belastat rörelseresultatet. Dessa är huvudsakligen hänförliga till det under fjärde kvartalet tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt den omvärdering av andelar i intresseföretag som gjordes i samband med en fusion under andra kvartalet.
  • Justerat nettoresultat ökade till 499 (348) Mkr, motsvarande 13,63 (9,60) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 42 procent.
  • Det operativa kassaflödet för perioden ökade till 1 210 (-105) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde -44 (-1 267) Mkr.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 4,15 (3,60) kronor per aktie för 2022.
  • Reduktionsmål har satts för koncernens växthusgasutsläpp. Det innefattar bland annat en reducering av koncernens utsläpp inom scope 1 och 2 med 50 procent till år 2030.

Fjärde kvartalet 2022

• Omsättningen ökade till 4 099 (3 364) Mkr, vilket motsvarade en organisk tillväxt om fem procent, om förvärv exkluderas och oförändrade valutakurser används. Bergen Logistics fortsatte att ha en stark organisk tillväxt i USA med tvåsiffriga tillväxttal.
  • Justerad EBITA ökade till 331 (244) Mkr, vilket motsvarade en justerad EBITA-marginal om 8,1 (7,3) procent och en resultatförbättring om 36 procent.
  • Under perioden har engångsposter om -58 Mkr belastat rörelseresultatet. Dessa är hänförliga till det tidigare aviserade åtgärdsprogrammet i Tyskland samt ytterligare avsättning för tilläggsköpeskilling för ett förvärv som utvecklats bättre än förväntat.
  • Justerat nettoresultat ökade till 184 (136) Mkr, motsvarande 5,11 (3,73) kronor per aktie, vilket är en förbättring med 37 procent.
  • Det operativa kassaflödet ökade till 495 (-680) Mkr, varav köpeskillingar kopplade till förvärv utgjorde 1 (-1 153) Mkr.

Ytterligare information om Elanders finns tillgänglig på vår hemsida, www.elanders.com, eller kan efterfrågas via e-post från info@elanders.com.

Frågor kring denna rapport kan ställas till:

Magnus Nilsson
Vd och koncernchef
Tel. 031 - 750 07 50

Andréas Wikner
Ekonomidirektör
Tel. 031 - 750 07 50

Elanders AB (publ)
(org.nr. 556008-1621)
Flöjelbergsgatan 1 C
431 35 Mölndal
Tel. 031 - 750 00 00

Denna information är sådan information som Elanders AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 januari 2023 kl. 13.00 CET.

Golar to acquire New Fortress Energy’s stake in FLNG Hilli6.2.2023 14:21:46 CET | Press release

Golar LNG Limited (“Golar” or “the Company”) has agreed to acquire the New Fortress Energy Inc. (“NFE”) ownership stake in FLNG Hilli in exchange for Golar’s remaining 4.1 million shares in NFE and $100 million in cash. Golar will also take over approximately $323 million in debt obligations linked to Hilli. Pursuant to the transaction, Golar will acquire the 50% interest in Trains 1 and 2 of FLNG Hilli, currently owned by a subsidiary of NFE. Following closing of the transaction, Golar’s effective interest in currently contracted FLNG Hilli earnings will be as follows: 94.55% of Common Units that receive tolling related fees relating to trains 1 and 2, and 5% of Dutch Title Transfer Facility (“TTF”) related fees,89.1% of Series A units that receive Brent oil related fees,89.1% of Series B units that receive 95% of TTF related fees. Following the transaction Golar will have no remaining shareholding in NFE. Commenting on the transaction, Golar CEO Karl Fredrik Staubo said “Today’s anno

BOSTON and LONDON, Feb. 06, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- Centessa Pharmaceuticals plc (Nasdaq: CNTA), a clinical-stage pharmaceutical company that aims to discover and develop medicines that are transformational for patients, today announced that the Company will present additional data from the open-label extension (OLE) of AP-0101, a Phase 2a study of SerpinPC, a novel inhibitor of activated protein C (APC) being developed for the treatment of hemophilia, during an oral presentation at the 16th Annual Congress of the European Association for Haemophilia and Allied Disorders (EAHAD), on February 10, 2023. The Company recently announced positive results from the Phase 2a OLE at the 64th American Society of Hematology (ASH) Annual Meeting. “We are excited to share additional data from the OLE that further demonstrate the potential for SerpinPC to be a convenient subcutaneous treatment with a differentiated safety profile for people living with hemophilia,” said Saurabh Saha MD PhD, Chief Ex

Aktia’s Financial Statement Release 2023 will be published on Friday 17 February 2023 at 8.00 a.m.6.2.2023 14:00:00 CET | Press release