EL og IT Forbundet støtter de streikende

– Samfunnet forventer at vekterne skal passe på og trygge våre arbeidsplasser, offentlige rom og infrastrukturer. Nå er det på tide at samfunnet trygger vekternes hverdag, sier Jan Olav Andersen, forbundsleder i EL og IT Forbundet.

Vekterne har gått ut i streik etter at det ble brudd i meklingen. Partene ble enige om rammen, men skjæringspunktet var hvordan pengene skulle fordeles. Arbeidstakerne mente at noe av rammen måtte gå til å heve natt- og helgetillegget med to kroner i timen. Et tillegg som har stått stille over mange år.

– Det er toppen av frekkhet når NHO Service og Handel sier at det er umusikalsk å gå ut i streik, samtidig som de avviser krav som er innenfor rammen de selv godtok.
Vi i EL og IT Forbundet gir vår fulle støtte til vekterne som er tvunget ut i streik, forteller Andersen.