Eksplosjon i digitale nabovarsler
– Dette er en suksesshistorie om offentlig-privat samarbeid basert på digitale fellesløsninger. I stedet for å forsøke å lage en offentlig løsning som passer for alle – og derfor kanskje ikke er optimal for noen – har Direktoratet for byggkvalitet lagt til rette for at private leverandører har kunnet skreddersy løsninger for arkitekter, entreprenørselskaper, rørentreprenører og vanlige brukere, sier en fornøyd digitaliseringsminister, Linda Hofstad Helleland.
Velg mellom seks leverandører
Digitale nabovarsler sendes via Fellestjenester BYGG, som er en Altinn-basert tjenesteplattform utviklet av Direktoratet for byggkvalitet (DIBK). Direktoratet har overlatt til private leverandører å koble seg på det tekniske grensesnittet (API-et) i Altinn og bygge løsningene rettet mot ulike brukergrupper.
Hittil er det seks leverandører som tilbyr digitaliserte og delvis automatiserte tjenester for innlevering av byggesøknader. De seks er Norconsult, Norkart, Ambita, Holte, Arkitektbedriftene og Rørentreprenørene, i tillegg til Oslo kommune. Løsningene er godt brukt, og nabovarseltjenesten har doblet antall varsler siden slutten av mai 2020.
Sparer tid og penger
Norske kommuner behandler rundt 90 000 byggesøknader i året. At nabovarselet sendes digitalt, og ikke lenger som en rekommandert sending, innebærer store besparelser for både søkere og mottagere.
– Gevinstpotensialet for digitale nabovarsler er beregnet til 332 millioner kroner årlig. I løpet av en femtenårsperiode betyr det besparelser på fem milliarder kroner, sier fagdirektør for digitalisering i Direktoratet for byggkvalitet, Kari Befring Bjørnstad.
Unngår smitte
I tillegg til store økonomiske besparelser, har digitale nabovarsler også positive sider med hensyn til smittevernet, påpeker Bjørnstad.
– I en tid med mange restriksjoner er det ekstra bra at naboen kan svare på nabovarselet hjemmefra via Altinn og slippe å oppsøke posten for å hente et rekommandert brev.
Fellestjenester BYGG er det største digitaliseringsløftet i direktoratets arbeid med å digitalisere byggesøknader så langt. De er nå i gang med å utvikle tilsvarende løsninger for plansaker etter å ha mottatt midler fra regjeringens tredje tiltakspakke mot koronakrisen.
Direktør i Digitaliseringsdirektoratet, Steffen Sutorius, er imponert over måten DIBK jobber med digitalisering av bygg- og plansakområdet.
– Jeg må bare få gratulere Direktoratet for byggkvalitet med de gode resultatene. At DIBK har valgt å bygge på nasjonale fellesløsninger som Altinn, Matrikkelen, ID-porten og kontakt- og reservasjonsregisteret, er en viktig del av suksessoppskriften, sier Sutorius.
Nøkkelord
Kontakter
Heidi Egede-NissenKommunikasjonsrådgiverKommunal- og moderniseringsdepartementet
Tel:22 24 48 92Tel:404 37 384hen@kmd.dep.noKari Befring BjørnstadFagdirektørDirektoratet for byggkvalitet
Tel:92632138kbb@dibk.noJørgen FerkingstadKommunikasjonsansvarlig AltinnDigitaliseringsdirektoratet
Tel:90648435jfe@digdir.noOm Digitaliseringsdirektoratet
Digdir skal være regjeringa sitt fremste verktøy for effektiv og samordna digitalisering av offentleg sektor og av samfunnet øvrig, herunder bidra til digitalisering i næringslivet.
Følg pressemeldinger fra Digitaliseringsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Digitaliseringsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Digitaliseringsdirektoratet
Digitalt dødsbo er nå tilgjengelig for arvinger12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etterlatte og arvinger får nå enklere tilgang til informasjon om den avdødes formue og gjeld. Løsningen kalles Digitalt dødsbo og er laget i samarbeid mellom offentlig og privat sektor. Digitalt dødsbo er et frivillig tilbud til etterlatte og arvinger utnevnt av tingretten.
Prosjektet «Mitt liv, mitt ansvar» får Digitaliseringsprisen 202511.6.2025 19:57:02 CEST | Pressemelding
Flere kommuner og Akershus Universitetssykehus vant Digitaliseringsprisen 2025 for sin innsats med digitalisering av oppfølging for kronisk syke pasienter.
Presseinvitasjon til Digitaliseringskonferansen 11. og 12. juni3.6.2025 15:33:01 CEST | Presseinvitasjon
Digitaliseringskonferansen 11. og 12. juni har et innholdsrikt program som topper tidligere konferanser, med debatter, lansering og direktesendt pressekonferanse.
Disse tre skal kjempe om Digitaliseringsprisen28.5.2025 15:14:35 CEST | Pressemelding
Juryen har nå valgt ut tre finalister til Digitaliseringsprisen. Deltakere på Digitaliseringskonferansen får nå makten i sin hånd, og skal stemme frem en vinner 11. juni. Blir det Politiet eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse? Eller blir det kommunene Ullensaker, Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Hurdal, Nannestad, Aurskog-Høland, Nordre-Follo, Frogn, Nes, Nesodden, og Akershus universitetssykehus (Ahus)?
Unik sommerjobb for studenter innen digitalisering11.2.2021 20:56:01 CET | Pressemelding
Tenk deg å bruke sommeren på å løse Norges digitaliseringsutfordringer. Det får 8-10 studenter mulighet til i år gjennom initiativet DigiHelgeland Sommercamp. En bedre kickstart på karrieren skal man lete lenge etter!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom