Digitaliseringsdirektoratet

Eksplosjon i digitale nabovarsler

Del

Drøyt to år etter at det ble mulig å sende nabovarsler i byggesaker digitalt, er over én million nabovarsler sendt via Altinn. Samfunnet sparer hundrevis av millioner kroner årlig.

– Dette er en suksesshistorie om offentlig-privat samarbeid basert på digitale fellesløsninger. I stedet for å forsøke å lage en offentlig løsning som passer for alle – og derfor kanskje ikke er optimal for noen – har Direktoratet for byggkvalitet lagt til rette for at private leverandører har kunnet skreddersy løsninger for arkitekter, entreprenørselskaper, rørentreprenører og vanlige brukere, sier en fornøyd digitaliseringsminister, Linda Hofstad Helleland.

Velg mellom seks leverandører

Digitale nabovarsler sendes via Fellestjenester BYGG, som er en Altinn-basert tjenesteplattform utviklet av Direktoratet for byggkvalitet (DIBK). Direktoratet har overlatt til private leverandører å koble seg på det tekniske grensesnittet (API-et) i Altinn og bygge løsningene rettet mot ulike brukergrupper.

Hittil er det seks leverandører som tilbyr digitaliserte og delvis automatiserte tjenester for innlevering av byggesøknader. De seks er Norconsult, Norkart, Ambita, Holte, Arkitektbedriftene og Rørentreprenørene, i tillegg til Oslo kommune. Løsningene er godt brukt, og nabovarseltjenesten har doblet antall varsler siden slutten av mai 2020.

Sparer tid og penger

Norske kommuner behandler rundt 90 000 byggesøknader i året. At nabovarselet sendes digitalt, og ikke lenger som en rekommandert sending, innebærer store besparelser for både søkere og mottagere.

– Gevinstpotensialet for digitale nabovarsler er beregnet til 332 millioner kroner årlig. I løpet av en femtenårsperiode betyr det besparelser på fem milliarder kroner, sier fagdirektør for digitalisering i Direktoratet for byggkvalitet, Kari Befring Bjørnstad.

Unngår smitte

I tillegg til store økonomiske besparelser, har digitale nabovarsler også positive sider med hensyn til smittevernet, påpeker Bjørnstad.

– I en tid med mange restriksjoner er det ekstra bra at naboen kan svare på nabovarselet hjemmefra via Altinn og slippe å oppsøke posten for å hente et rekommandert brev.

Fellestjenester BYGG er det største digitaliseringsløftet i direktoratets arbeid med å digitalisere byggesøknader så langt. De er nå i gang med å utvikle tilsvarende løsninger for plansaker etter å ha mottatt midler fra regjeringens tredje tiltakspakke mot koronakrisen.

Direktør i Digitaliseringsdirektoratet, Steffen Sutorius, er imponert over måten DIBK jobber med digitalisering av bygg- og plansakområdet.

– Jeg må bare få gratulere Direktoratet for byggkvalitet med de gode resultatene. At DIBK har valgt å bygge på nasjonale fellesløsninger som Altinn, Matrikkelen, ID-porten og kontakt- og reservasjonsregisteret, er en viktig del av suksessoppskriften, sier Sutorius.

Nøkkelord

Kontakter

Om Digitaliseringsdirektoratet

Digitaliseringsdirektoratet
Digitaliseringsdirektoratet
Industriveien 1
8907 Brønnøysund

22 45 10 00http://www.digdir.no