Ekspertgruppa for Hennsetskredet varsler årsaksrapport før jul

Ekspertgruppa som undersøker årsaken til Hennsetskredet i Heim kommune 2. september presenterer de tekniske årsakene til skredet før jul. Deretter vil de i mars 2023 presentere læringspunkter og eventuelle anbefalte tiltak for at vi kan unngå lignende skred.

Ekspertgruppa for Hennsetskredet i Heim kommune jobber med intervjuer og grunnundersøkelser. Før jul vil de presentere de tekniske årsakene til skredet. Dronefoto: Bertelsen og Garpestad.

– Vi har nå lagt en plan for arbeidet vårt. Vi mener at vi vil være klare med en rapport om de tekniske årsakene til skredet i god tid før jul, sier administrerende direktør i NGI, Lars Andresen, som leder ekspertgruppa.

Gjør intervjuer og grunnundersøkelser

Han kan ikke si en eksakt dato for når rapporten vil legges fram fordi ekspertgruppa er avhengig av å innhente informasjon og kunnskap fra mange hold.

– Vi vil selvsagt gjøre alt vi kan for å komme raskt i mål med årsaksrapporten, samtidig som vi er opptatt av å gjøre en god og grundig jobb. Vi er også avhengige av bl.a. grunnundersøkelser og intervjuer med relevante personer for å kunne fastslå årsaken. Dette er ting som kan ta litt tid, men alle vi har vært i kontakt med bidrar svært godt til å belyse hendelsen, sier Andresen.

Todelt tilbakemelding fra ekspertgruppa

Arbeidet til ekspertgruppa vil deles i to bolker: Arbeidet med å fastslå årsaken til Hennsetskredet, som vil ende med en rapport om de utløsende faktorene for skredet. Den andre bolken vil være en rapport med forslag til lærings- og forbedringspunkter, som vil følge rundt tre måneder etter den første årsaksrapporten.

– Vi er alle opptatt av å finne ut hvorfor skredet gikk. Derfor vil vi først prioritere arbeidet med å fastslå de tekniske årsakene til skredet, før vi ser årsakene i en større sammenheng. I rapporten som antakelig kommer i mars 2023 vil vi derfor vektlegge hva vi kan lære av Hennsetskredet og foreslå eventuelle tiltak for å unngå at et slikt skred skjer igjen, sier Andresen.

Både årsaksrapporten og rapporten med læringspunkter og forslag til tiltak vil bli lagt fram for Statens Vegvesen.

Faktaboks

Fredag 2. september 2022 gikk det et skred mellom nåværende og ny E39 ved Hennset fergekai i Heim kommune. En person omkom. Etter skredet opprettet Statens vegvesen en uavhengig ekspertgruppe som skal undersøke årsaken til skredet.

Ekspertgruppen består av:

• Lars Andresen, leder (NGI)
  • Anders Beitnes
  • Johan Arnt Vatnan
  • Arnstein Watn
  • Ingrid Havnen (NVE)

Ekspertgruppa som Statens vegvesen har oppnevnt for å undersøke Hennsetskredet: Fra venstre: Anders Beitnes, Johan Arnt Vatnan, Ingrid Havnen , NVE, Lars Andresen, NGI (leder), Arnestein Watn.

Sandakerveien 140

På sikker grunn

NGI – Norges Geotekniske Institutt – er et uavhengig, internasjonalt senter for forskning og rådgivning innen ingeniørrelaterte geofag, der vi integrerer kunnskap mellom geoteknikk, geologi og geofysikk. Vår forskning gir kunnskap som styrker norsk næringsliv til å løse noen av de viktigste utfordringene vi står overfor innenfor klima, miljø, energi og naturfarer.

Siden opprettelsen av NGI på starten av 1950-tallet har vi tiltrukket oss dedikerte fagfolk og eksperter på bruk av geomaterialer som byggegrunn og byggemateriale, skredproblematikk og forurensning av grunnen. Utvikling og anvendelse av ny teknologi står helt sentralt i vår virksomhet for å finne bærekraftige løsninger og sikre at vi bygger et samfunn på sikker grunn. Vår ekspertise og løsninger er kjent og etterspurt i store deler av verden.

NGI er organisert som en privat stiftelse med hovedkontor og laboratorier i Oslo, avdelingskontor i Trondheim, forskningsstasjon for snøskred på Strynefjellet, kontor i Stryn, og utenlandskontorer i Houston, Texas, USA, og i Perth, Western Australia, i tillegg til samarbeidsavtaler med veletablerte selskap og institusjoner i store deler av verden.

Som en av hovedpartnerne støtter NGI Ingeniører Uten Grenser (IUG) økonomisk og gjennom å bidra med ingeniørkompetanse til IUGs oppdrag for norske bistandsorganisasjoner.

NGI-led EU project will digitize the mining industry and ensure increased sustainability18.11.2022 12:31:35 CET | Press release

Europe has a growing need for critical raw materials and wants to be more self-sufficient when it comes to supply. But how to extract minerals in the most sustainable way possible? The recently funded innovation action DINAMINE will develop and showcase how innovative solutions and digital technology, such as robots, artificial intelligence, and automation, can make small and medium-sized mines more efficient and sustainable.

NGI leder EU-prosjekt som skal digitalisere gruveindustrien og sikre økt bærekraft18.11.2022 12:17:57 CET | Pressemelding

Europa har et økende behov for viktige råmaterialer mineraler og vil være mer selvforsynte. Men hvordan skal mineraler hentes ut på en måte som er mest mulig bærekraftig? Innovasjonsprosjektet DINAMINE skal utvikle og vise hvordan innovative løsninger og digital teknologi – som roboter, kunstig intelligens og automatisering – kan gjøre små og mellomstore gruver mer bærekraftige