Ekspertene frikjenner sprengkulden

Mange tror at kulden har forårsaket flere pipebranner. Ekspertene legger skylden på gamle vedovner, feil trekk og våt ved.
Foto: StocksnapIo

- Vi har registrert at mange tror at en pipebrann oppstår fordi vi man fyrer for hardt i sprengkulden. Dette er ikke tilfellet. Det er viktig å korrigere når slik feilinformasjon sprer seg. Grunnlaget for en pipebrann legges lenge før den oppstår. Med noen enkle grep kan man redusere risikoen for pipebrann vesentlig, sier administrerende direktør i Norsk Brannvernforening, Rolf Søtorp.

Fuktig ved og feil trekk
Søtorp får støtte fra leder i Feiermesterens Landsforening, Tom Erik Galambos.

- Det er bare tull at kulden i seg selv fører til flere pipebranner. Feil trekk i ovn og pipe, og fyring med fuktig ved er de vanligste årsakene at det begynner å brenne i pipa, sier Tom Erik Galambos.

Han utdyper:
- Gjør man en av disse feilene øker man risikoen for pipebrann. Ved fyring med feil trekk og fuktig ved avgir veden uforbrente partikler som fester seg i røykrøret og pipa. Over lengre tid kan disse partiklene samle seg, og til slutt antenne og forårsake en pipebrann, sier Galambos.

Skift vedovn
Administrerende direktør i Norsk Brannvernforening, Rolf Søtorp, har en oppfordring til alle som fyrer med ved.

- Fyr med riktig trekk. Partiklene som kan forårsake pipebrann oppstår både hvis man har for lite eller for mye trekk. Av sikkerhetshensyn anbefaler vi alle å bytte til en rentbrennende vedovn. Det er mye enklere å se om du fyrer riktig og justere trekken i de nye ovnene. Vedovnene som er produsert etter 1998 regnes som rentbrennende, og er både sikrere og mer miljøvennlig enn de gamle, sier Søtorp.

Slik ser riktig trekk ut
Styreleder i bransjeforeningen Norsk Varme, Steinar Vigdal, forteller at de nye ovnene gjerne har mer glass og innsyn, som igjen gjør det enklere å følge med på trekken.

- Hvis flammene brenner rolig med en frisk og gul flamme har man riktig trekk. Blir flammen mørkerød og nesten forsvinner har du for lite trekk. Brenner det veldig raskt, med en lysegul flamme, har du for mye trekk. Det er også viktig å bruke tørr ved og tenne på fra toppen, sier Vigdal.

Er du usikker på om ovnen er god nok, eller om du gjør det riktig, kan du ta kontakt med feieren i din kommune eller en sertifisert montør.
OBS! Antikke ovner regnes som rentbrennende.

Rolf Søtorp, Adm.dir i Norsk Brannvernforening, 905 35 643
Tom Erik Galambos, leder i Feiermesternes Landsforening, 919 94 771
Steinar Vigdal, Styreleder i Norsk Varme, 980 74 151

Foto: StocksnapIo
Adm.dir i Norsk Brannvernforening, Rolf Søtorp. Foto: Norsk Brannvernforening

Kongens gate 21

Norsk Varme er bransjeforeningen for miljøvennlige ildsteder og skorsteiner i Norge. Vårt arbeid er å minne om hvor viktig vedfyring er i det totale energibildet i Norge. Ved siden av strøm, er det ingen annen kilde som i dag kan dekke oppvarmingsbehovet i norske hjem. Det er en trygg, forutsigbar, miljøvennlig og rimelig energikilde – som i tillegg gir hygge.www.norskvarme.org

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Varme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.