Ekornes vant Eksportprisen 2021

For å hevde seg som internasjonal design- og møbelbedrift i 2022, må man også være en teknologibedrift, sier adm. direktør Tone Lunde Bakker i Eksfin om vinnerbedriften Ekornes.

VINNER: Svein Lunde i Ekornes (nr. 2 fra venstre) kan juble etter at selskapet er kåret til vinner av Eksportprisen 2021. Håkon Haugli i Innovasjon Norge til venstre, til høyre Tone Lunde Bakker, adm. direktør i Eksfin og næringsminister Jan Christian Vestre. FOTO: EKSFIN

Eksfin, Innovasjon Norge og Eksportstrategirådet deler hvert år ut Eksportprisen, som har som formål å premiere norske eksportører som har lykkes med å bygge verdier i Norge gjennom utenlandske markeder.

Fra Ikornnes i Møre og Romsdal kjempet Ekornes seg helt til topps i tøff konkurranse med bedrifter innen mange næringer og fra hele landet.

Vinneren av Eksportprisen 2021 har bevist at det er mulig å ha lønnsom, norsk industriproduksjon for eksport til hele verden i tøff, internasjonal konkurranse.

– For å hevde seg som internasjonal design- og møbelbedrift i 2022, må man også være en teknologibedrift, dette er noe Ekornes er et levende eksempel på, sier Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin.

Hun har i år delt juryledelsen med Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Flaggskipet

Ekornes er for mange «flaggskipet» i norsk møbelindustri og et godt eksempel på en dyktig eksportør utenom de store eksportnæringene på Vestlandet.

I tillegg til konkurransedyktige produkter har Ekornes lykkes med noe få andre i Norge har klart, å bygge opp en sterk, internasjonal merkevare, gjennom merkevaren Stressless.

– Ekornes har drevet kontinuerlig innovasjon gjennom snart hundre år. I dag er bedriften en av få internasjonalt anerkjente merkevarer fra Norge. Det er fantastisk å se at de lykkes i skarp internasjonal konkurranse. Og med økte norske eksportambisjoner gir jeg oppfordringen «Look to Ekornes», sier Håkon Haugli.

Eksportprisen ble delt ut på Eksportkonferansen 23. mars i Oslo av næringsminister Jan Christian Vestre.

Juryen bestod i år av Inger-Marie Sperre, Per Arthur Sørlie, Alexandra Bech-Gjørv og jurylederne Tone Lunde Bakker og Håkon Haugli.

MER ENN MØBLER: For å hevde seg er det ikke nok å være en design- og møbelbedrift, man må også være en teknologibedrift, sier adm. direktør Tone Lunde Bakker i Eksfin om vinneren av Eksportprisen 2021 - Ekornes. FOTO: EKSFIN

Eksportfinansiering Norge (Eksfin) bidrar til å gjøre norske eksportnæringer konkurransedyktige i utlandet.

Eksfin kan stille statlige lån, garantier som fremmer konkrete salgskontrakter, eksportfremmende investeringer i Norge, eller andre typer transaksjoner som bidrar til norsk verdiskapning og sysselsetting.

Den norske stat står bak Eksfins garantier og lån i hele løpetiden. Eksfins garantier nyter derfor godt av statens høye kredittrating AAA. Eksfins administrasjon og tapsutbetalinger dekkes både av renteinnbetalinger og garantipremier fra våre kunder, samt bidrag over statsbudsjettet.

I tillegg til ordninger med eksportformål, forvalter Eksfin også enkelte finansieringsordninger med andre næringspolitiske formål etter oppdrag fra Regjeringen.

Eksfin har 130 medarbeidere og hovedkontor i Oslo. Adm. direktør er Tone Lunde Bakker og styret ledes av Morten Støver.

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Eksfin på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Eksfins første årsraport: Finansierer eksportvekst og grønn omstilling7.4.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding

I 2021 gjennomførte Eksfin en vellykket sammenslåing av GIEK og Eksportkreditt. Utlånsbeløp og antall garantier økte betydelig sammenliknet med 2020. Med sterkere regional tilstedeværelse, økt trykk på finansiering til SMB og grønne prosjekter samt en offensiv statlig eksportstrategi i ryggen, vil Eksfin spille en sentral rolle i veksten og diversifiseringen i norsk eksport fremover.

Eksfin stiller med lån på 250 millioner kroner når norske AKVA group leverer landbasert lakseoppdrettsanlegg til Kina3.3.2022 08:00:00 CET | Pressemelding

Selskapet AKVA group på Jæren har produsert utstyr til fiskeoppdrettsanlegg i havet i over 40 år. De senere årene har de også levert til landbaserte oppdrettsanlegg og har fått en stor kontrakt i Kina. Eksfin skal finansiere det kinesiske selskapet Nordic Aqua (Ningbo) Co. Ltd sitt kjøp av det landbaserte lakseoppdrettsanlegget fra Norge. Dette blir det første anlegget i storskala i Kina. AKVA group er totalleverandør av utstyr, design og konstruksjon av anlegget.