Einar Flaa sitt nye album er ute fredag

Foto: Julia Marie Naglestad

Worry Chord slippes 8. mai, og kan forhåndslyttes til her!

Så lenge Einar kan huske har hverdagsbekymringer lagt en demper på livskvaliteten hans. Det er et karaktertrekk som har påvirket familien, venner, og ikke minst han selv. Med dette som bakgrunn skrev Einar sitt mest personlig album noen gang.

Med disse sangene ville Einar gi noe tilbake, der bekymringene ikke stod i veien. Det er fordi det er lettere for ham å være seg selv gjennom musikk.

– Uten at jeg helt vet når eller hvorfor begynte jeg å skrive musikk om dette temaet. Om hvordan bekymringene har stått i veien for å leve livet til det fulle, om min relasjon til familien, kjæresten, venner og meg selv, forteller Einar.

– Planen var jo ikke å lage en korona-plate, men nå ser jeg at koronaepidemien hjelper oss til å snakke lettere om bekymringer og angst.

Disse tekstene med sin mørke tematikk er riktignok pakket inn i nydelige melodier og rene lydbilder. Sammenligningen med en ung Neil Young er flittig brukt om Einar, og det er ikke uten grunn. Dette er noe som kan høres gjennom hele plata, både på singler som «Riddle Girl» og «When You Were Young (med Marte Wulff)», og på låter som «Five Years from Now» og «Your Father’s Car».

Med god hjelp fra musikerne Erland Dahlen, Jo Berger Myhre, Geir Sundstøl (som også er produsent) og andre, har Worry Chord, til tross for alle sine bekymringer, ganske enkelt blitt en fryd for øret.

Einar Flaa er en av våre mest samfunnsengasjerte låtskrivere. Han vokste opp med å høre på protestviser fra skandinaviske artister fra 60 og 70-tallet, og i 2018 ga han ut klima- og miljøalbumet Silent String. Tidligere har han sluppet låter som innspill til stortingsvalget og som ytringer i forskjellige politiske sammenhenger. Einar har også hatt mange musikalske samarbeid både med norske og internasjonale artister, låtskrivere og instrumentalister.

Albumcover for Worry Chord

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

OJKOS er ute med sitt debutalbum!29.5.2020 11:30:22 CESTPressemelding

Terningen er kasta! Det ambisiøse storbandet OJKOS («Orkesteret for jazzkomponistar i Oslo») er ute med sitt første album «alea iacta est» («Terningen er kasta») 29.mai. Komponist Andreas Rotevatn er utdanna på Grieg-akademiet og har med anna spelt med Razika i 5 år. Nordfjordingen var ein sentral person i grunnlegginga av OJKOS i 2018, dei starta øvinger på høsten og allerede i oktober hadde dei sin første konsert på Victoria Nasjonal Jazzscene. Dette har seinare utvikla seg til ein konsertserie som har gått ein gong i månaden på Victoria- kvar gong med nye komposisjonar av dei ulike medlemmane. «Strålende enkeltprestasjoner og kollektiv tenkning, med fremragende yngre musikere»- Audun Vinger, Jazznytt Høyr albumet her: https://orcd.co/ojkos Ein stor familie for freelance-musikarar Då Julius Cæsar kryssa elva Rubicon saman med hæren sin i 49 f.v.t, skal han ha sagt “alea iacta est” – “terningen er kasta”. Det å krysse denne elva med ein hær var ulovleg, og det å gjere det vart sett på

Sigrid Moldestad sin nye singel er ute nå29.5.2020 09:10:26 CESTPressemelding

På vei inn i bryllupsmåneden juni slipper Sigrid Moldestad sin andre singel fra sitt nye album som kommer på nyåret. «Karolina» er ute nå. Hør «Karolina» der du hører musikk ved å trykke her! Historiefortelleren Moldestad har med denne sangen tatt tak i det som opprinnelig var et barndomsminne hun fikk gjenfortalt av en eldre slektning for lenge siden. – Jeg har gått og ventet på å skrive en sang om dette i flere år, fordi jeg synes historien var både vakker og sår. Folkemusikeren i meg blir lett tiltrekt av fortellinger som har noe sant i seg og jeg har alltid elsket å høre om gamle dager. Jeg tror det følger litt med når en står i en folkemusikktradisjon selv. Bygdebøker, slektshistorier og bilder fra nasjonalbiblioteket er mitt nerderi, sier Sigrid Moldestad. I sangen om «Karolina» er vi tilbake i en tid da bryllup ikke ble like mye styrt av emosjonelle romantiske valg som nå. – Sangen om Karolina, som jeg har valgt å kalle henne, inneholder både sannhet, tolkning og egen diktning -

Robert Smith-Hald er ute med «Vent På Mæ»22.5.2020 09:45:45 CESTPressemelding

Robert Smith-Hald er tilbake med en ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. «Vent På Mæ» er en ballade om samhold og kjærlighet. Sangen handler om at vi alle er unike og går våre forskjellige veier, men at vi får frem det beste i hverandre ved å gjøre det sammen, fordi sammen er vi hele. Hør «Vent På Mæ» her! Låten er en norsk tolkning av sangen «Wait for Me» som tidligere er utgitt på Roberts andrealbum Thou Mayest. Denne tolkningen av teksten står Espen Sandbukt fra Tromsø for. Dette er også Roberts debut på norsk. Bergensartisten og måtte lære seg norsk over natten da han 14 år gammel flyttet over 6000 kilometer med familien fra USA til Norge, til Nordfold i Steigen kommune. Da han kom hit lærte han seg å snakke kav nord-norsk, men da han flyttet til Vestlandet måtte han lære seg norsk på nytt. Akkurat denne singelen er gjendiktet i nord-norsk språkdrakt, og da ble det også helt naturlig for Robert å synge den på nord-norsk.

Inger Lise Stuliens nye album er ute nå15.5.2020 11:05:20 CESTPressemelding

Hør hele det nye albumet Nashville her! I fjor høst gikk drømmen i oppfyllelse. Inger Lise pakket kofferten sin og fløy over dammen til countrymusikkens vugge, Nashville. Det var 23 år siden forrige opphold der, men denne gangen hadde hun med seg sine egne sanger i bagasjen og hadde på forhånd booket produsent, studio og musikere i denne pulserende musikkbyen. Inger Lise har sunget mye country i sin oppvekst, så dette er ikke ukjent for henne. Etter seks soloalbum på norsk gjorde hun denne gangen en vri. Hun skrev alle sangene på engelsk. Mange har ventet på at Inger Lise skulle returnere til countrysjangeren, og mener at det er her hun virkelig hører hjemme. Med helt ferske og nyinnspilte sanger, deriblant singlene som er den hjerteskjærende «Victoria» og hjertevarmende duetten med Dennis Parker «You and Me», er Nashville på mange måter en etterlengtet og veldig velkommen utgivelse fra Inger Lise. – Oppholdet mitt der gjorde et stort inntrykk på meg, og det er en enorm musikkopplevels

Albumdebut og konserter i mai for Sandra Lied Haga15.5.2020 10:22:00 CESTPressemelding

Forrige uke presenterte Simax Classics debutalbumet til cellisten Sandra Lied Haga, der hun spiller Tchaikovskys Rococo-variasjoner (Originalversjonen) og Dvoraks cellokonsert. Albumet kan høres i sin helhet her. Sandra er også en del av Festspillene i Bergens helt spesielle program i 2020 som streames og sendes av NRK. Den 23. mai spiller hun Schumanns ’5 Stücke im Volkston’ med Leif Ove Andsnes i Håkonshallen, og Beethoven c-moll trio den 26. mai i Griegs villa. Den 28. mai sendes Cesar Francks Klaverkvintett, der Sandra spiller på Troldhaugen i Troldsalen – konsertsalen ved Edvard Griegs villa som faktisk ble tegnet av Sandras morfar, arkitekten Sverre Lied. Den samme kvelden, 28. mai, er Sandra solist med Stavanger Symfoniorkester under ledelse av Tabita Berglund i Rococo-variasjonene. Konserten streames og fremføres for et tillatt antall publikum i Stavanger Konserthus. Dessuten har fantastiske anmeldelser av Sandras debutalbum allerede begynt å komme fra både inn- og utland: – Th