Eika Forsikring med godt resultat til tross for svakere finansavkastning

Eika Forsikring leverte et resultat før skatt i første kvartal på 60 millioner kroner mot 55 i tilsvarende periode i fjor. Combined Ratio i kvartalet var på 79,0% mot 78,1% i 1. kvartal 2021. Selskapets økte investeringer i digitalisering er vinn-vinn for kunden, selskapet og miljøet.
Eika Forsikring ønsker å levere de beste kundeopplevelsene i bransjen. Det skal være trygt, enkelt og effektivt å melde skade i Eika Forsikring og å få sin skadesak behandlet.

Selskapets forsikringstekniske resultat endte på 85 millioner kroner (39), men trekkes ned av et negativt ikke-teknisk resultat på -24 millioner kroner (17).

- I årets første kvartal var det en økning i antall skader totalt sammenlignet med samme periode i fjor, men et betydelig lavere innslag av storskader. Som følge av god risikoseleksjon og lønnsomhetsstyring samt vekst i premieinntektene har vi en god underliggende lønnsomhet i Eika Forsikring. Et resultat på nivå med fjoråret, til tross for et svakt finansresultat, er jeg derfor godt tilfreds med, sier adm. direktør Trond Bøe Svestad i Eika Forsikring.

Digitalisering gir økt effektivisering, kundetilfredshet og bærekraft

Eika Forsikring har gjennom flere år investert mye i digitalisering, inkludert økt hastighet på automatiserte prosesser for skadeoppgjør.

-Vi ønsker å levere de beste kundeopplevelsene i bransjen. Det skal være trygt, enkelt og effektivt å melde skade i Eika Forsikring og å få sin skadesak behandlet. Effektiviseringen er et viktig premiss for selskapets ambisjoner knyttet til kundeorientering og støtter opp om selskapets overordnede strategi, sier direktør for skadeoppgjør Kristin Bjerkli.

Selskapet har automatisert enkle frekvensskader og har i dag en digital innmeldingsgrad på over 75 prosent og automatiseringsgrad på 40 prosent. Målet for inneværende år er en ytterligere automatisering innenfor motorskade, en utvikling som allerede er godt i gang.

- Vårt mål om økt leverandørstyring for skader i vår digitale skadebehandling har betydning både for kundeopplevd saksbehandlingstid og kundetilfredshet. Samtidig bidrar det til en mer effektiv skadebehandling og er en viktig forutsetning for å redusere skadekostnader. Vi samarbeider tett med våre leverandører og stiller en rekke krav til dem, både på digitalisering og på bærekraft. Leverandørstyring i både digitale og manuelle prosesser ivaretar derfor selskapets mål om økt effektivisering, økt kundetilfredshet og styrket bærekraft, avslutter Bjerkli.

adm. direktør Trond Bøe Svestad er godt tilfreds med et resultat på nivå med fjoråret
Nøkkeltall for første kvartal

Eika Forsikring leverer skade- og personforsikring til kunder innen privat-, landbruks- og næringslivsmarkedet. Eika Forsikring AS er datterselskap i Eika Gruppen AS og har sitt hovedkontor på Hamar.

Eika Alliansen består av lokalbankene, Eika Gruppen AS og Eika Boligkreditt AS. Lokalbankene i Eika Alliansen nyter høy tillit og tilfredshet blant kundene, og er en verdsatt drivkraft for vekst og utvikling i sine lokalsamfunn. Trygg og personlig kunderådgiving og et sterkere lokalt samfunnsengasjement skiller lokalbankene fra konkurrentene.

Eika Gruppen er eid av alliansebankene og utgjør finanskonsernet i Eika Alliansen. Eika Gruppens fremste visjon er å styrke lokalbanken. Selskapet leverer sikre og brukervennlige tjenester, spesielt tilpasset kundenes behov. Virksomheten omfatter bank, forsikring, sparing, pensjon, finansiering, kort og eiendomsmegling. Eika Alliansen er en av de største aktørene i det norske finansmarkedet og en vesentlig aktør for bærekraftig verdiskaping i lokalsamfunn over hele landet. www.eika.no