Eiere av Kia kan bidra til mer grønn strøm i verden

Kia blir enda mer bærekraftig gjennom økt bruk av grønn strøm i sitt europeiske ladenettverk. Kia Charge.
Slik ser din EV6 ut når man tar av karosseriet. Dette er den nye E-GMP plattformen.

-       Kias kunder kan bidra til økt andel grønn strøm når de lader på offentlige ladestasjoner

-       All Kia Charge-lading kompenseres med grønn strøm fra vindkraft

-       Kia vil bidra til å øke andelen energi fra fornybare kilder i energimiksen

-       Innen 2035 skal alle nye modeller fra Kia være elbiler

Kia blir enda mer bærekraftig gjennom økt bruk av grønn strøm i sitt europeiske ladenettverk. Kia samarbeider allerede med IONITY for å tilby miljøvennlige ladeløsninger langs europeiske motorveier. Dette nye samarbeidet med Digital Charging Solutions (DCS) betyr at Kias elbilkunder ikke bare kjører utslippsfritt, men at strømmen de bruker til å lade elbilene sine, kompenseres med fornybar energi.

- Dette er en viktig satsing. Både for oss i Kia og for Bertel .O Steen å være en del av. Kia Charge rulles ut blant norske Kia- eiere. På denne måten bidrar man ikke bare til å mindre utslipp gjennom å kjøre elbil, men også ved å sørge for mer grønn strøm i nettet, forklarer Christian Lagaard, kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge.

Gjennom Kia Charge-tjenesten vil Kia innhente informasjon om hvor mye strøm merkets europeiske kunder bruker til å lade elbilene sine (i samsvar med relevante personvernbestemmelser) og kjøpe et tilsvarende antall megawattimer (MWh) i form av opprinnelsessertifikater. I Kias tilfelle kommer den fornybare energien fra vindkraft, og DCS vil bruke opprinnelsessertifikatene til å levere mer grønn strøm til strømnettet som leverer strøm til ladestasjoner og annet elektrisk utstyr.

Leverandører av grønn strøm produserer strøm uten utslipp gjennom å bruke vind- eller solkraft som omdannes til elektrisk energi. Et uavhengig organ bekrefter at den produserte energien, målt i MWh, er grønn gjennom å utstede et opprinnelsessertifikat.

Jörg Reimann, adm.dir. i Digital Charging Solutions: «DCS er en ledende aktør innen bærekraftig mobilitet over hele verden. Gjennom opprinnelsessertifikatene garanterer vi at all strømmen som brukes til å lade bilen, føres tilbake til strømnettet i form av elektrisitet fra europeiske vindkraftverk. Det gjør etterspørselen etter grønn strøm synlig i markedet og bidrar til å fremme en mer bærekraftig fremtid.»

All strømmen som produseres, uansett om den er grønn eller ikke, føres inn i strømnettet. Det er ikke mulig å identifisere hvilken strøm som er hva, eller velge en bestemt type strøm. Kias kunder kan lade på alle offentlige ladestasjoner, og det er ikke mulig for selskapet å kontrollere hvor strømmen kommer fra. Kia har inngått samarbeidet med DCS for å øke mengden grønn strøm i strømnettet. Hver megawattime strøm som brukes når kundene lader på offentlige ladestasjoner, kompenseres med fornybar energi. Prosjektet ledes i fellesskap av de europeiske teamene fra Hyundai Motor Europe Cross-Carline and E-Mobility og Kia Europe Business Strategy and Electrification.

Jason Jeong, adm.dir. i Kia Europe: «Ved å tilføre strømnettet mer grønn strøm kan vi øke andelen energi fra mer bærekraftige kilder i energimiksen.

På sikt håper vi å bli del av et større nettverk som kan samarbeide direkte med leverandører av strøm fra fornybare kilder, og tilby kundene lading med kun grønn strøm. Dette er et viktig skritt i riktig retning.»

Kia Charge – et av ladenettverkene i Europa som vokser raskest

I samarbeid med DCS gir Kia Charge kundene tilgang til et av verdens største offentlige ladenettverk med over 300 000 ladepunkter i 29 europeiske land. Brukerne av den integrerte tjenesten for offentlig lading i Europa har tilgang til ladestasjonene til alle de største operatørene gjennom én plattform som er enkel å bruke.

Brukerne av Kia Charge får tilgang til disse ladestasjonene med Kia Charge-ladekortet eller Kia Charge-appen. Det er ikke nødvendig å inngå en egen avtale med hver enkelt leverandør. Kundene får en samlefaktura en gang i måneden.

En annen fordel for Kia Charge-brukerne er tilgang til IONITY, en integrert tjeneste for offentlig lading i Europa med over 1600 hurtigladestasjoner i 24 europeiske land i IONITY-nettverket. Disse ladestasjonene har en ladeeffekt på 350 kW og kan lade nye Kia EV6 fra 10 til 80 prosent på bare 18 minutter.

Kia Charge er per dato tilgjengelig i 16 europeiske land: Belgia, Danmark, Finland, Frankrike, Irland, Italia, Nederland, Norge, Polen, Slovakia, Spania, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tyskland og Østerrike.

Bærekraftig fremtid

Kia offentliggjorde bærekraftmålene sine i fjor gjennom Plan S-strategien. En viktig del av denne strategien er at alle nye personbiler fra Kia i Europa skal være elbiler innen 2035. Kia EV6, den første elbilen fra merket som er bygd på den nye elbilplattformen E-GMP, er nylig lansert i Europa. Den har fått mye positiv omtale, og flere anser den å være fullt på høyde med mange premiummerker.

Merket Kia har gjennomgått store endringer og er nå en ledende global aktør innen bærekraft i bransjen. Kias investering i grønn energi er et tiltak for å imøtekomme miljørelaterte bekymringer knyttet til elbilenes levetid.

Digital Charging Solutions

Digital Charging Solutions GmbH (DCS) utvikler ladeløsninger for bilprodusenter og flåteoperatører og er en av de viktigste pådriverne internasjonalt for omstilling til elektrisk mobilitet. Med sine generiske digitale løsninger gjør selskapet det trygt og enkelt å lade på ladestasjoner og hjelper dermed bilprodusenter og flåteoperatører å gjennomføre sine elektromobilitetsstrategier. DCS har et stort ladenettverk med over 300 000 ladepunkter i 29 land. Nettverket er blant ladenettverkene i Europa som vokser raskest.