EHI hyller Toni Braxton og 90-tallet på debuten

Når EHI skal gi ut sitt debutalbum Toni Braxton er det ingen tvil om hva som har drevet han!

Toni Braxton er en hyllest til Toni Braxton, 90-tallet generelt og sjangeren R&B spesielt.

Norsk-nigerianske EHI er født og oppvokst på Stovner i Groruddalen med sin mamma og lillesøster. I barndommen var han alltid den som kom litt skeivt ut med lærerne, hadde dårlige sosiale ferdigheter og kom fra et hjem med trange kår. Men han var spesielt god på to ting: å synge og være morsom - og det brukte han for alt det var verdt.

I oppveksten ble han introdusert for artister som Barry White, Craig David, Destiny´s Child, Marvin Gaye, TLC, Whitney Houston og andre store navn. Samtidig var det viktig for hans mor at de hørte på afrikansk musikk. Siden hans far ikke gjorde det, tok hun på seg oppgaven med å introdusere han for musikk med afrikanske røtter. Dermed ble Harry Bellafonte og Fela Kuti blant noen av hans viktigste inspirasjonskilder.

Slik ble Toni Braxton til.

Tilbake til 90-tallet!

"Du veit, kassetten ut av boomblasteren. Eller for å være helt ærlig, vi hadde bare en liten svart radio fra ett eller annet merke du ikke fikk noen andre steder en på Stovnersentret. Snu til side B, favoritt låta mi var alltid på side B. Jeg veit det er sjukt klisjé å si det men jeg elsker, virkelig elsker 90-tallet. Eller når jeg satt på en benk for meg sjøl å pugga Toni braxton tekster, "Unbreak my heart, say you love me again..." jeg skreik det så høyt at stemmen min brista. Jeg elsker Toni Braxton. Jeg elsker blokk-Stovner, en villa på Vinderen kanke fucke med det any day okei... jeg elsker 90-tallet!

Denne plata er alt jeg husker fra den tida.

Denne plata er alle minnene mine fra da det værste jeg kunne tenke meg var å ikke fikse en date til skoleballet.

Denne plata er en tidsmaskin som kræsjer i 2020.

De som veit, de veit. Tilbake til 90, yeah. Og Toni da", forteller en inspirert EHI.

Som en hyllest til 90-tallet og Toni Braxton slippes debutalbumet Toni Braxton i dag.

Blant gjestene på skiva finner vi Blen (SE), Goldie 6is (DK) og Ellen Aabol på hver sin låt.

Trackliste Toni Braxton

1. Aaliyah (intro)

2. Faller (ft Blen)

3. 9 - 5