Egon Lagunen felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.
Plakat for «shake» med navnet til en kjent barnefigur vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Matbransjens Faglige Utvalg, MFU, regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge. MFU har behandlet en klage på en plakat hos Egon Lagunen for en «shake» som har fått sitt navn etter en barnefigur som benyttes i ideelt arbeid overfor barn i barnehager og grunnskole.
MFU er enig i at formålet med innsamling/gaver til arbeid som er samfunnsgavnlige, er positivt. Egon Lagunen kan fritt bidra med slike gaver gjennom sin virksomhet. Det avgjørende for MFU er like fullt hvordan markedsføringen fremstår.
Et produkt som har fått navn etter en figur kjent for og rettet mot barn, som er særlig rettet til barn ved sitt innhold, samt utforming og assosiasjoner til figuren, krever ekstra aktsomhet ved utforming av markedsføring. Ved å sette opp plakater i restauranten «pushes» budskapet om produktet ekstra. Det er nærliggende å tro at barn som kommer til restauranten vil se en slik plakat med et stort bilde en figur de kjenner som en i øyenfallende kjøpsoppfordring og dermed påvirkes i sin mase/kjøpeadferd.
MFU vurderer plakaten som et særskilt markedsføringstiltak i strid med MFUs retningslinjer
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asOm MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Orkla Confectionary & Snacks AS felt for markedsføring av usunn mat rettet mot barn.23.11.2020 12:00:00 CET | Pressemelding
TV-reklame vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Nordlandsbanen felt for markedsføring til barn17.9.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Plakat for barnevaffel med seigmenn vurdert som markedsføring i strid med MFUs retningslinjer.
Netthandelsselskapet Kaffekapslen.no frikjent i MFU3.7.2020 12:00:00 CEST | Pressemelding
Produktomtale av kakaoen Kids Chocolate- ble ikke vurdert som markedsføring særlig rettet til barn
Mondelez frikjent i MFU30.4.2020 16:00:00 CEST | Pressemelding
Instagramkampanje vurdert som akseptabel
Extra-Leker felt i Matbransjens Faglige Utvalg19.2.2020 00:00:00 CET | Pressemelding
Utdeling av vareprøver til barn uten foreldres forhåndssamtykke strider mot vedtatt retningslinjer
Coop Obs felt i Matbransjens Faglige Utvalg 6.11.2019 00:00:00 CET | Pressemelding
Bruk av konseptet «Barnas Uker» i kombinasjon med markedsføring av snacks og godteri ansett som brudd på MFUs retningslinjer.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom