Egmont utlyser stor tegneseriekonkurranse!

Egmont utlyser en episk tegneseriekonkurranse med 100 000 kr i premiepotten.
Her er juryen i Egmont episke tegneseriekonkurranse der 100 000 kr blir fordelt på de tre som får pallplassering.

Malin Falchs serie «Nordlys» har vært en gigantsuksess for Egmont med over 140 000 solgte bøker, salg av filmrettighetene til Nordisk film, eksport til seks land og uke etter uke på topp av bestselgerlistene uansett sjanger i Norge.

I kjølvannet av «Nordlys» har det blitt utgitt flere episke tegneseriebøker fra Egmont det siste året, som alle er unike i form og innhold, men som har én ting til felles: De vil skape leseglede hos barn og unge. Og ser vi på opplagstallene, så lykkes de tydeligvis med dette.

Nye stjerneskudd
«Arkin», «Dragens øye», «Ragnarok» og «Snøkattprinsen» har allerede rukket å nå fram til sitt publikum. «Ragnarok – Fenrisulven» vant også Arks barnebokpris i 2020. Til sammen har de et opplag på over 30 000 bøker, og det disse utgivelsene vitner om, er en ny gullalder for norske tegneseriebøker. En gullalder Egmont har ambisjon om å få til å skinne enda sterkere.

Derfor utlyser vi en stor tegneseriekonkurranse for å få flere talenter på laget. Sjangeren er episke tegneserier, altså ikke striper, men en lang fortelling som passer i bokform. Tematisk trenger ikke konkurransebidragene ha noe som helst til felles med bøkene Egmont allerede har publisert. Men vi foretrekker at historiene er vinklet mot barn og unge.

Kriterier for å delta
Innsendelsesfristen er 1. september. Send bidraget ditt til "konkurranse.2021@egmont.com". (ikke større enn 10 MB, så ikke innboksen kneler.)

Kravet til de innsendte bidragene er minst fem helt ferdige sider pluss en tekst på maks én side som trekker opp linjene for konseptet. Deltakere kan også gjerne legge ved konseptkunst og karakterbeskrivelser hvis dette er relevant for tegneserien.

Førstepremien er 50 000 kroner, annenpremien 30 000 kroner og tredjepremien 20 000 kroner. I tillegg får finaleheatet fra 4. til 10. plass gavekort på 1 000 kroner fra nettbutikken serie.no.

Egmont vil ha en opsjon på å utgi vinnerbidragene i ett år fra vinnerne kåres, noe som skjer 15. oktober. Eventuelle bokutgivelser som kommer ut av konkurransen, vil i tillegg til prispengene få en royaltyavtale.
Juryen består foruten redaktør Tonje Tornes og redaksjonssjef Tormod Løkling fra Egmont av serieskaperne Malin Falch («Nordlys»), Odin Helgheim («Ragnarok»), Dina Norlund («Snøkattprinsen»), H.P. Phoenix («Arkin») og Charlotte Sandmæl («Dragens øye»).

Tips til dem som vil delta og annen informasjon om konkurransen vil hele tiden oppdateres på denne siden: