Story House Egmont

Egmont Publishing med god lønnsomhet for 2019

Del
Egmont Publishing leverte et resultat før skatt på 96,5 millioner for 2019. Resultatet er tilfredsstillende i et år med nedgang i printmarkedet, betydelige investeringer i nye satsningsområder og økte kostnader til omstilling.
For Egmont Publishing har 2019 være et omstillingsår der vi er gjort mange endringer for å møte den digitale hverdagen, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Egmont Publishing.
For Egmont Publishing har 2019 være et omstillingsår der vi er gjort mange endringer for å møte den digitale hverdagen, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Egmont Publishing.

- Det er vanskelig å sammenligne resultatene med 2018, der vi gjennomførte salget av de deleide selskapene Nettavisen og MyKid med betydelige engangsinntekter, og fremdeles hadde utgivelsen av Pondus og LUNCH, sier administrerende direktør Nina Vesterby, etter sitt første år som toppsjef for Egmont Publishing.

 - For Egmont Publishing har 2019 være et omstillingsår der vi er gjort mange endringer for å møte den digitale hverdagen. Vårt løssalg- og annonsesalg har hatt en utvikling som er i tråd med det generelle markedsbildet, mens abonnementsporteføljen vår gjorde det bra i 2019 og hadde en nedgang på kun 2,7 %. Etter at vi mistet Podus og LUNCH har Kids lansert nye satsinger som oppveier noe for dette tapet og det er vi fornøyd med. Selv med nedgang i omsetning og driftsresultat har vi fortsatt god lønnsomhet og økonomisk handlingsrom for å satse. I 2019 har vi ansatt mange nye medarbeidere i vår Transformasjonsavdeling og innen influencer-satsning Egmont People, sier Vesterby.

I oktober 2019 presenterte Egmont Publishing sin nye strategi, og hvordan selskapet skal lykkes med å skape fremtidens medievirksomhet.

- Vi har lagt ambisiøse mål frem mot 2022. Gjennom å satse på våre merkevarer skal vi styrke vår posisjon som markedsleder innen print. Vi skal også videreutvikle og skape nye digitale forretningsmodeller bla. gjennom satsing på nisjer og brukerbetaling. Totalt skal dette doble våre digitale inntekter. I tillegg har vi hentet inn kompetanse for å vurdere mulighetene i helt nye vekstområder, der vi kan være en god eier og akselerator, slik vi er en god eier av Sempro og også MarkedsPartner, som vil kjøpte oss inn i 2019, sier Vesterby.

Influencer-satsingen Egmont People har på kort tid etablert en sterk markedsposisjon og har i en ny offensiv ansatt syv nye medarbeidere.

- People har gjort en utrolig reise og gått fra 0 til 70 millioner i omsetning på få år. Vår ambisjon er å være markedsleder, og vi har satt ambisiøse vekstmål også for 2020. Dette skal vi nå ved å teste ut nye formater​, kanaler og profiler, og lykkes med å knytte til oss de beste hodene i bransjen, sier Vesterby. 

- 2020 blir et spennende år for Egmont Publishing. Vi går naturligvis en del usikkerhet i møte gitt situasjonen vi alle er i og markedet er også krevende. Men vi er godt rustet med våre dyktige medarbeidere og sterke merkevarer slik at vi mener Egmont Publishing har alt som kreves for å lykkes i årene fremover, avslutter Vesterby.

Kontakt:
Nina Vesterby, Administrerende direktør, Egmont Publishing, tlf 982 47 877
Anne-Mari Nordbø, CFO, Egmont Publishing, tlf 991 61 425

Egmont Publishing i Norge består av de to juridiske selskapene Egmont Publishing AS og Egmont Kids Media Nordic AS, samt datterselskapene Fagmedia AS og Sempro AS.

Egmont Publishing AS i Norge omsatte i 2019 for 809 MNOK. Resultat før skatt ble 64 MNOK. Det er 48 MNOK ned fra 2018.

For Egmont Kids Media Nordic AS ble resultat før skatt 33 MNOK av en omsetning på 300 MNOK. Det er en resultatnedgang på 21 MNOK målt mot 2018.

NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert

Egmonts samlede omsetning for 2019 var 16,6 mia NOK med et resultat på 790 millioner NOK. https://www.egmontpublishing.no/2019-nok-et-godt-ar-egmont

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

For Egmont Publishing har 2019 være et omstillingsår der vi er gjort mange endringer for å møte den digitale hverdagen, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Egmont Publishing.
For Egmont Publishing har 2019 være et omstillingsår der vi er gjort mange endringer for å møte den digitale hverdagen, sier Nina Vesterby, administrerende direktør i Egmont Publishing.
Last ned bilde
Resultat Egmont Publishing Norge. NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert
Resultat Egmont Publishing Norge. NOTE: Deleide selskap ikke inkludert, intern omsetning mellom selskapene eliminert
Last ned bilde

Om Story House Egmont

Story House Egmont
Story House Egmont
Nydalsveien 12
0441 Oslo

+47 22 77 20 00http://www.egmont.no

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye