Egge Gård får nye eiere – sikrer videre drift!

Gaia Gruppen har, i samarbeid med dagens eier Marius Egge, inngått salgsavtale med konkursboet etter Egge Gård AS om overtakelse av virksomheten. Salgsavtalen medfører at produksjonen ved Egge Gård vil bli videreført på eiendommen i Lier, og de ansatte vil få tilbud om videreføring av sine arbeidsforhold.

Egge Gård AS er en tradisjonsrik virksomhet, som ligger på Lier, med produksjon av blant annet eplemost og sider, i tillegg til dessertvin, akevitter og øvrige brennevin med basis i epleavlingen ved gården. Selskapet mistet mye av sin omsetning under COVID-pandemien, og fikk derfor økonomiske vanskeligheter som ble håndtert gjennom en rekonstruksjonsprosess gjennom 2022. Selv om denne prosessen førte frem til en bindende ordning med kreditorene, medførte en fortsettelse av de økonomiske vanskelighetene gjennom året at det likevel ble åpnet konkurs den 15.08.2022.

Gaia Gruppen er morselskap for ledende vinimport-firmaer med 25 års erfaring fra import av vin fra hele verden. Selskapet innledet kontakt med daglig leder og eier i Egge Gård AS, Marius Egge, da det ble kjent med situasjonen, for å diskutere mulighetene for et fremtidig samarbeid, med utnyttelse av begge parters kunnskap og kontaktnett samt distribusjonsmuligheter. Partene avklarte raskt at dette var en løsning verdt å forfølge, og innledet derfor samtidig forhandlinger med konkursboet om å kjøpe ut virksomheten i fellesskap.

- Etter konstruktive forhandlinger med bostyrer Nils Holger Koefoed, ble det oppnådd enighet om avtalevilkårene onsdag den 31.08.2022. Avtalen går ut på at Gaia Gruppen og Marius Egge, gjennom et felles opprettet selskap, kjøper ut virksomheten til Egge Gård, inkludert driftsmidler og varelager, med tilhørende IP-rettigheter. Virksomheten på eiendommen i Lier vil dermed bli videreført, og vil ha fokus på utvikling og distribusjon av både etablerte kvalitetsprodukter og nyutviklede varegrupper, forklarer Knut Aanonsen, konsernsjef i Gaia Gruppen.

Om Gaia Gruppen AS

Gaia Gruppen AS
Trondheimsveien 2

Følg pressemeldinger fra Gaia Gruppen AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gaia Gruppen AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.