Effektive tunneldrivere fyrer siste salve i Kvamskleiva
Hæhre fyrte av første salva fra vest 20. januar i år. 6. april begynte de effektive tunneldriverne å sprenge seg inn i fjellet fra øst. Siden påske har Hæhre boret, sprengt, sikret og kjørt ut tunnelmasse med en fart på 20 meter om dagen.
Ingen ting biter på de ansatte
Ingen ting ser ut til bite på de ansatte i Hæhre Entreprenørog Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva
- Folka i Hæhre er superflinke. Vi har klart å holde tempoet oppe i vegbyggingen til tross for et tøff vinter med mye vær. Så langt har vi også unngått koronasmitte, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.
En ting er uker med streng kulde. Kraftig vind med orkan i kastene førte også til problemer for vegbbyggerne i Vang. Uværet skapte krøll for den 300 meter lange og ti meter dype siltgardin som skulle holde finstoffene på plass. Det førte til for høye verdier av finstoffer i Norsvinfjorden, og brefarge på Ryfossen.
- Hæhre monterte opp en ny gardin som tålte vind bedre. Det fikset problemet, sier Rye.
Etter gjennomslaget skal Hæhre frakte tunnelmasse fra vestsiden av Kvamskleiva gjennom tunnelen til fyllingen i Hugavika.
Trafikksikkert og effektivt
- Når E16 trafikken kjører gjennom tunnelen og under den midlertidige E16 brua i Hugavika får vi en effektiv anleggsveg som hvor anleggstrafikken ikke kommer i konflikt med trafikken på E16, sier Rye.
Det gjenstår fortsatt mye arbeid før det kan settes på trafikk gjennom Hugaviktunnelen. Den utsprengte tunnelen skal sikres ferdig og innredes med trafikksikkerhetsutstyr.
Det skal trekkes omlag 60.000 meter kabler i den 1,8 kilometer lange tunnelen.
Prosjektleder Jan Lima skryter av anleggsarbeiderne i Hæhre, og det gode samarbeidet med Statens vegvesen.
Østlandsveg i vestlandsterreng
- Vi bygger ny veg i vestlandsterreng på Østlandet. Likevel har vi god framdrift, uten at vi har hatt noen arbeidsulykker. Samtidig er dialogen god med byggherren. Vi får tatt de nødvendige avklaringene raskt underveis, sier Lima.
Ny E16 gjennom Kvamskleiva skal etter planen åpnes i slutten av februar 2023.
Kontakter
Edvin RyeStatens vegvesen, E16 Kvamskleiva
Tel:97425133Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
389 passasjerer registrert uten sikkerhetsbelte i buss24.4.2024 11:17:11 CEST | Pressemelding
Totalt ble 4827 busspassasjerer kontrollert for bruk av belte i buss da Statens vegvesen gjennomførte landsdekkende kontroller sist uke.
Signerte kontrakt på siste strekning av E39 Betna-Stormyra23.4.2024 11:21:40 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og entreprenøren Bertelsen og Garpestad AS signerte mandag kontrakt på bygging av ny E39 mellom Stormyra og Staurset i Heim kommune.
Stenger sørgående løp i Glaskartunnelen neste helg22.4.2024 14:34:34 CEST | Pressemelding
Sørgående løp på E39 (mot Bergen) bli stengt helgen 3.- 6. mai, i forbindelse med oppgradering av Glaskartunnelen. Vegen skal graves opp, og Vegvesenet oppfordrer folk i nærområdet til å unngå kjøring og heller bruke kollektiv eller sykkel denne helgen.
I rute med erosjonssikring av E16 forbi Ådalselva nord for Follum i Hønefoss19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
E16 går her nær elva på et parti der terrenget er utsatt for utgliding og skred ved flom. Ved gunstige værforhold kan det bli tidligere gjenåpning.
Nå starter årets asfaltsesong16.4.2024 12:28:47 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen starter snart asfaltering av om lag 700 km riksveger over hele landet. Totalt 550.000 tonn asfalt skal legges i løpet av årets asfaltsesong.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom