Effektive tunneldrivere fyrer siste salve i Kvamskleiva
Hæhre fyrte av første salva fra vest 20. januar i år. 6. april begynte de effektive tunneldriverne å sprenge seg inn i fjellet fra øst. Siden påske har Hæhre boret, sprengt, sikret og kjørt ut tunnelmasse med en fart på 20 meter om dagen.
Ingen ting biter på de ansatte
Ingen ting ser ut til bite på de ansatte i Hæhre Entreprenørog Statens vegvesen, E16 Kvamskleiva
- Folka i Hæhre er superflinke. Vi har klart å holde tempoet oppe i vegbyggingen til tross for et tøff vinter med mye vær. Så langt har vi også unngått koronasmitte, sier byggeleder Edvin Rye i Statens vegvesen.
En ting er uker med streng kulde. Kraftig vind med orkan i kastene førte også til problemer for vegbbyggerne i Vang. Uværet skapte krøll for den 300 meter lange og ti meter dype siltgardin som skulle holde finstoffene på plass. Det førte til for høye verdier av finstoffer i Norsvinfjorden, og brefarge på Ryfossen.
- Hæhre monterte opp en ny gardin som tålte vind bedre. Det fikset problemet, sier Rye.
Etter gjennomslaget skal Hæhre frakte tunnelmasse fra vestsiden av Kvamskleiva gjennom tunnelen til fyllingen i Hugavika.
Trafikksikkert og effektivt
- Når E16 trafikken kjører gjennom tunnelen og under den midlertidige E16 brua i Hugavika får vi en effektiv anleggsveg som hvor anleggstrafikken ikke kommer i konflikt med trafikken på E16, sier Rye.
Det gjenstår fortsatt mye arbeid før det kan settes på trafikk gjennom Hugaviktunnelen. Den utsprengte tunnelen skal sikres ferdig og innredes med trafikksikkerhetsutstyr.
Det skal trekkes omlag 60.000 meter kabler i den 1,8 kilometer lange tunnelen.
Prosjektleder Jan Lima skryter av anleggsarbeiderne i Hæhre, og det gode samarbeidet med Statens vegvesen.
Østlandsveg i vestlandsterreng
- Vi bygger ny veg i vestlandsterreng på Østlandet. Likevel har vi god framdrift, uten at vi har hatt noen arbeidsulykker. Samtidig er dialogen god med byggherren. Vi får tatt de nødvendige avklaringene raskt underveis, sier Lima.
Ny E16 gjennom Kvamskleiva skal etter planen åpnes i slutten av februar 2023.
Kontakter
Edvin RyeStatens vegvesen, E16 Kvamskleiva
Tel:97425133Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Parkeringskaos: Innfører strengere regler i Lofoten og på Stegastein4.7.2025 12:20:27 CEST | Pressemelding
Fra midten av juli tester Statens vegvesen ved Nasjonale turistveger om strengere parkeringsregler kan løse flokene med camping og parkering i Lofoten og på Stegastein på Aurlandsfjellet.
Må asfaltere E16 Dysterud–Sandnesmoen også på søndag3.7.2025 13:41:21 CEST | Pressemelding
Asfalteringen på E16 i Sør-Odal er godt i gang, men været har gjort at det også blir asfaltering førstkommende søndag.
Bruk sommeren til å øvelseskjøre3.7.2025 09:06:48 CEST | Pressemelding
Øvelseskjøring gir bedre sjåfører og fører til at flere består teoriprøven og oppkjøring første gang de prøver.
Bru på E6 på Saltfjellet blir lysregulert2.7.2025 15:08:55 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har avdekket skader på kantdragerne på Viskisbrua på E6 i Saltdal kommune. Derfor blir det lysregulering og nedsatt fart over brua fremover.
Siste delstrekning åpnet på Rv. 4 Hadeland2.7.2025 14:21:51 CEST | Pressemelding
Statssekretær Tom Kalsås klippet 2. juli snoren på Rv. 4 Almenningsdelet – Lygnebakken. Det markerer slutten på tolv år med vegbygging.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom