ECPAT Norge deltar på Reiselivsmessen 2019

I sommer hadde ECPAT Norge stor suksess med å engasjere reisende i problemstillinger knyttet til seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme. Nå strekker organisasjonen ut en hånd til norske reiselivsaktører. I år deltar derfor ECPAT Norge for første gang på Reiselivsmessen, for å informere aktører og reisende om seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme (SECTT).
Reiselivsmessen 2019 finner sted 11-13 januar.

ECPAT Norge er en norsk organisasjon som arbeider for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn. Organisasjonen tar et aktivt standpunkt for å bekjempe seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme, et verdensomspennende problem som også norske borgere er involvert i, enten som ofre eller som overgripere.

Reiselivsbransjen er en ledende økonomisk sektor som bidrar til 1 av 10 arbeidsplasser verden over. Grunnet rimelige flyreiser, globalisering og ny teknologi, ekspanderer reiseindustrien i et ekstraordinært tempo, med potensiale til å løfte millioner ut av fattigdom. På samme tid har denne utviklingen også gjort barn mer sårbare og tiltak for barns beskyttelse har ikke holdt tritt.

På reiselivsmessen vil ECPAT Norge være på plass med sin internasjonale Don’t Look Away kampanje, som vender seg mot reisende, inkludert turister, frivillige og de på jobbreise for å øke kunnskap om hvordan seksuell utnyttelse av barn kan forebygges. Kampanjen bygger på et flerpartsamarbeid mellom myndigheter, politi, reiselivsaktører og sivilsamfunn i hvert enkelt deltakerland.

- Det er umulig å forebygge seksuell utnyttelse av barn i reiseliv og turisme dersom ikke alle parter av samfunnet deltar - reiselivsaktører og sivilsamfunn har en avgjørende rolle å spille i å sørge for at alle barn er trygge fra seksuelle overgrep og utnyttelse, sier daglig leder i ECPAT Norge, Ann-Kristin Vervik.

ECPAT Norges vil ha stand nr. 921, i tredje etasje på Telenor Arena. Messen vil foregå fra 11-13 januar.

Reiselivsmessen 2019 finner sted 11-13 januar.

41360767http://www.ecpatnorge.no

ECPAT er et internasjonalt nettverk av organisasjoner som arbeider mot seksuell utnyttelse av barn. Nettverket ble etablert i Thailand i 1990 og markerte sitt 30-årsjubileum i 2020. ECPAT Norge startet sitt viktige arbeid i 2015.

FNs barnekonvensjon slår fast at alle barn har rett til at ingen skader eller misbruker dem. Dette er grunnlaget for ECPAT Norges arbeid. Barnekonvensjonen er et viktig skritt mot allmenn anerkjennelse av at også barn er selvstendige individer, med særskilte behov og rettigheter. Seksuell utnyttelse av barn et av de mest alvorlige bruddene på barns rettigheter.

I samarbeid med våre 122 søsterorganisasjoner i 104 land, arbeider ECPAT Norge for at seksuelle overgrep skal stoppes før de begås. For å klare dette må kunnskap om seksuell utnyttelse av barn økes, og overgripere må bli stilt til ansvar for sine handlinger.

ECPAT er i dag den eneste organisasjonen i verden som dedikerer seg kun til kampen mot seksuell utnyttelse av barn. Det gjør arbeidet vårt desto viktigere.

Vårt mål er en verden der barn lever fri for seksuell utnyttelse!

Følg pressemeldinger fra ECPAT Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ECPAT Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra ECPAT Norge

Statsbudsjettet 2022 – et krisebudsjett for barns beskyttelse15.10.2021 14:47:16 CEST | Pressemelding

Denne uka kom Solberg-regjeringens forslag til Statsbudsjettet 2022. Det er svært positivt og på høy tid at det settes inn penger til opprettelsen av samiske barnehus. Samtidig mener vi at den tidligere regjeringens statsbudsjett er utilstrekkelig for å beskytte barn på internett, i hverdagen og i utlandet. ECPAT mener at det reviderte budsjettet derfor er nødt til å øremerke midler for å sørge for at barn har en trygg hverdag digitalt og fysisk. Det må rettes inn penger til effektive tiltak for å forebygge seksuell utnyttelse og overgrep av barn. Det må også sørges for at barneofre i utlandet som blir utsatt for seksuell utnyttelse begått av norske borgere får den beskyttelsen og behandlingen de har rett på.

Ny rapport om seksuell utnyttelse og overgrep av barn på internett8.4.2021 10:25:00 CEST | Pressemelding

I 2019 startet ECPAT Norge å kartlegge norsk rettspraksis relatert til seksuell utnyttelse og overgrep av barn på nettet. Dette ga et viktig kunnskapsgrunnlag om ofrene og deres sårbarhet, om overgriperne og hvordan de opererer, og ikke minst hvordan norske domstoler håndhever norsk lov på dette området. Rapporten vurderer disse funnene i lys av internasjonale normer og standarder, samt utviklingen av nye relevante lover som fant sted høsten 2020.