EAT og Reitan Handel går sammen for sunn og bærekraftig mat

(Oslo, 21. desember 2020) Reitan Handel inngår et samarbeid med EAT i forbindelse med deres arbeid opp mot neste års FN-toppmøte om sunn og bærekraftig mat.

Bakgrunnen for samarbeidet er behovet for en omlegging av det globale matsystemet for å oppnå 1,5-gradersmålet i Parisavtalen og FNs bærekraftsmål.

- I lys av vårt mandat og arbeid mot FNs mat-toppmøte i 2021 ser EAT det som avgjørende å mobilisere ulike typer aktører i matsystemet. Reitan-systemet har imponert meg ved å sette bærekraft høyt på agendaen. De var tidlig ute med løsninger for økt dyrevelferd, å bekjempe matsvinn og redusere bruk av plast. Vi gleder oss til å bidra med kunnskap inn i deres arbeid med å tilby forbrukerne sunne og bærekraftige valgmuligheter, sier Gunhild Stordalen, EATs grunnlegger og arbeidende styreleder.

EAT og Reitan Handels strategiske samarbeidsavtale innebærer deling av ekspertise som skal bidra til bærekraftige løsninger i Norge, men har også en global dimensjon. Reitan Handels innspill blir viktige for EATs arbeid med privat sektor frem mot FN-toppmøtet neste høst.

- Reitan Handel vil bidra til å sette sunn og bærekraftig mat på agendaen både hjemme og i verden. Med fokus på kvalitetsmat, emballasjebruk, matsvinn og bøndenes rolle i økosystemet ønsker vi å sørge for at vi gjør vårt og mer til for å nå bærekraftsmålene innen 2030. Det er viktig å arbeide for at EATs forskningsbaserte forslag blir til handling, sier administrerende direktør i Reitan Handel, Ole Robert Reitan og fortsetter:

- Gjennom samarbeidsavtalen vil EATs løsninger for mer bærekraftige matsystemer kunne bli satt ut i livet. Samtidig vil vi få ta del i den globale matsamtalen som EAT inviterer til gjennom forskningsinnsikt, internasjonale samtaler med andre mataktører om vår rolle i matsystemet, sier Reitan.

Det er forventet at 2021 blir et avgjørende år for verdens matsystem. I oktober neste år skal det første FN-toppmøtet om mat finne sted og Gunhild Stordalen er utnevnt av FNs visegeneralsekretær Amina Mohammed til å lede arbeidet knyttet til å skape etterspørsel etter sunn og bærekraftig mat og redusere matsvinn.

– Målet er å bygge en bevegelse for endring av verdens matsystem som kan fortsette å vokse lenge etter at toppmøtet er over. Allerede nå ser vi at Norge og Norden har en mulighet til å bli verdensledende i skiftet mot sunn og bærekraftig mat. Her har dagligvarehandelen med REMA og Reitan-systemet i spissen en sentral rolle å spille. Det økende salget av plantebaserte proteinalternativer bekrefter at nordmenns matvaner er i endring, sier Stordalen.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

EAT: Simen Sletsjøe, kommunikasjonssjef, simen@eatforum.org, 97749357

Reitan Handel: Mette Fossum, direktør bærekraft og samfunnsansvar, mette.fossum@rema.no, 95060052

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2019 (inkl. franchiseomsetning) for 97 milliarder kroner, sysselsetter over 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Energi, Reitan Eiendom og Reitan Kapital. I tillegg kommer Britannia Hotel, et femstjerners internasjonalt fullservicehotell i Trondheim.