E6 Forsatunnelen er ferdig oppgradert
![1. E6 Forsatunnelen framstår som en bedre og sikrere tunnel. (Foto: Statens vegvesen).](/data/images/00367/5d9de47e-7e94-4392-aa88-bb031d1c5c0b-w_720.jpeg)
Statens vegvesen har bygget en helt ny tunnel inne i den gamle. Det eneste som står igjen er tunnelportalene. Tunnelen er gjort bredere og høyere, det er montert frost og brannsikring i himlingen og vegger, og det er montert sikkerhetsutstyret slik at tunnelen tilfredsstiller Tunnelsikkerhetsforskriften.
For halvannet år siden var byggeleder Rune Karlsen spent på i hvilken forfatning den 50 år gamle tunnelen var.
- Vi står foran et omfattende arbeide. I gamle tunneler vet vi ikke helt tilstanden til før vi kommer oss til bak vegger og tak. Derfor må vi ta noe forbehold om anleggsperioden, men vi ser for oss at arbeidene vil vare ut neste år, sa Karlsen den gang.
Nå, ved arbeidets slutt konstaterer han at det ble akkurat så omfattende, og vel så det.
- I realiteten har vi bygget en ny tunnel fra bunnen av. Vi startet med å gjøre den høyere, bredere og dypere innvendig, dette for å få plass til drens, kabelgrøfter og vann og frostsikring. Deretter monterte vi inn alt av sikkerhetsutstyr. Vi har gjort tiltak som har bedret sikkerheten for trafikantene og utrykningsetater med SOS stasjoner, automatiske bommer, nødbelysning og rømningslys gjennom tunnelen. Dessuten har vi strukket nesten to mil med kabler, sier byggeleder Rune Karlsen i dag.
Ikke bruk mobiltelefonen
Det er satt inn fem SOS-skap med brannslukningsapparat og nødtelefon i hvert skap. Disse står med jevn avstand i tunnelen, og skal bruks hvis det oppstår en situasjon i tunnelen. I tillegg er det ett skap på utsiden av hver tunnelportal. Så fort et brannslukkingsapparat blir tatt ned stenges tunnelen automatisk og sikkerhetsbelysning kommer på, eller hvis røret på nød- telefonen blir løftet, går alarmen på Vegtrafikksentralen. Da vet operatøren på Vegtrafikksentralen nøyaktig hvor hendelsen er. Brukes mobiltelefonen tar det for det første lengre tid, og stedsanvisningen er ikke så nøyaktig.
Etter oppgraderingen kan Vegtrafikksentralen nå overvåke tunnelen. Vegtrafikksentralen kan ut ifra hva operatørene ser via fire kameraer utenfor tunnelen eller informasjon fra trafikantene, styre to bommer, røde varselblinklys og variable trafikkskilt.
Takk for hjelp og tålmodighet
I byggeperioden har tunnelen vært trafikkregulert med stenginger dag og natt, i tillegg til ledebilkjøring. Dette har dessverre gått ut over trafikantene som daglig må gjennom tunnelen, men det er ikke å komme utenom med noe ulempe for trafikantene ved så krevende arbeider i tunneler uten omkjøringsmuligheter.
Vi takker alle som har vist forståelse for dette i anleggsperioden og håper dere er fornøyde med tunnelen i dag. Avbruddene i anleggs perioden har vært helt nødvendig for å få trafikken sikkert fram gjennom tunnelen. Nå er det altså over, E6 Forsatunnelen er så godt som ny.
FAKTA:
Forsatunnelen er 685 meter lang og ble åpnet i 1970. Siden byggestart har vi montert:
- 89 LED lysarmaturer
- 8 nødbelysning LED
- 29 rømningslys langs tunnelveggen
- 7 SOS nødstasjoner, 5 inne i tunnelen og 2 utenfor. Alle med SOS telefon og to brannslukkere
- 2 automatiske stengebommer
- 2 røde varselblink
- 2 flervariable LED-skilt
- Montert nødbatteri ved strømbrudd i nettet
- Over 19000 meter med signal- og kraftkabler
Nøkkelord
Kontakter
Jøran HeimdalProsjektlederStatens vegvesen Utbygging
Tel:976 43 825jaoran.heimdal@vegvesen.noBilder
![1. E6 Forsatunnelen framstår som en bedre og sikrere tunnel. (Foto: Statens vegvesen).](/data/images/00367/5d9de47e-7e94-4392-aa88-bb031d1c5c0b-w_240.jpeg)
![2. LED-lysene gir bedre lys i tunnelen. (Foto: Statens vegvesen).](/data/images/00868/b5ddddf7-a946-44ce-b553-533e9f402fcf-w_240.jpeg)
![3. I alt sju SOS-skap er montert i og utenfor tunnelen. (Foto: Statens vegvesen).](/data/images/00985/fc41da41-94b8-400c-9c2b-b8658a2f5292-w_240.jpeg)
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Vegvesenet åpnet park det smaker fugl av langs rv.4 på Hadeland2.7.2024 13:24:32 CEST | Pressemelding
Tirsdag åpnet vegdirektøren fuglepark ved rv.4 på Hadeland. Det har hun aldri gjort før.
Over en kvart million tunge kjøretøy kontrollert2.7.2024 10:00:37 CEST | Pressemelding
Hver dag, 24 timer i døgnet, kan tungbilsjåfører forvente å møte Statens vegvesens kontrollører. Så langt i år har over 300 000 kjøretøy blitt sjekket på kontrollstasjonene, og 50 000 av disse har blitt valgt ut for en mer omfattende kontroll.
13 døde i trafikken i juni – over halvparten er MC-ulykker1.7.2024 06:30:00 CEST | Pressemelding
I løpet av årets seks første måneder omkom 51 personer i trafikken. Det er fem flere enn i fjor, da 46 omkom første halvår. 13 mistet livet på veiene i juni, som er en mer enn i samme måned i fjor. Syv av disse døde i MC- ulykker.
Tunnelene på Ring 1 stenger kl. 05 natt til 1. juli29.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nå starter tunneloppgradering på Ring 1 mellom Oslo Spektrum og St. Olavsgate.
E6 i Namsskogan stenges fire timer natt til mandag 1. juli28.6.2024 15:17:44 CEST | Pressemelding
I forbindelse med bergingsarbeid ved Tunnsjøelvbrua, sør for Trones, stenges E6 i tidsrommet 00:00 til 04.00 mandag 1. juli. Det blir skiltet omkjøring for lette kjøretøy. Tungtransport må vente.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom