E6 Forsatunnelen er ferdig oppgradert
Høsten 2019 startet arbeidene på E6 Forsatunnelen vest for Narvik. Nå er tunnelen ferdig oppgradert. Takk for tålmodigheten.

Statens vegvesen har bygget en helt ny tunnel inne i den gamle. Det eneste som står igjen er tunnelportalene. Tunnelen er gjort bredere og høyere, det er montert frost og brannsikring i himlingen og vegger, og det er montert sikkerhetsutstyret slik at tunnelen tilfredsstiller Tunnelsikkerhetsforskriften.
For halvannet år siden var byggeleder Rune Karlsen spent på i hvilken forfatning den 50 år gamle tunnelen var.
- Vi står foran et omfattende arbeide. I gamle tunneler vet vi ikke helt tilstanden til før vi kommer oss til bak vegger og tak. Derfor må vi ta noe forbehold om anleggsperioden, men vi ser for oss at arbeidene vil vare ut neste år, sa Karlsen den gang.
Nå, ved arbeidets slutt konstaterer han at det ble akkurat så omfattende, og vel så det.
- I realiteten har vi bygget en ny tunnel fra bunnen av. Vi startet med å gjøre den høyere, bredere og dypere innvendig, dette for å få plass til drens, kabelgrøfter og vann og frostsikring. Deretter monterte vi inn alt av sikkerhetsutstyr. Vi har gjort tiltak som har bedret sikkerheten for trafikantene og utrykningsetater med SOS stasjoner, automatiske bommer, nødbelysning og rømningslys gjennom tunnelen. Dessuten har vi strukket nesten to mil med kabler, sier byggeleder Rune Karlsen i dag.
Ikke bruk mobiltelefonen
Det er satt inn fem SOS-skap med brannslukningsapparat og nødtelefon i hvert skap. Disse står med jevn avstand i tunnelen, og skal bruks hvis det oppstår en situasjon i tunnelen. I tillegg er det ett skap på utsiden av hver tunnelportal. Så fort et brannslukkingsapparat blir tatt ned stenges tunnelen automatisk og sikkerhetsbelysning kommer på, eller hvis røret på nød- telefonen blir løftet, går alarmen på Vegtrafikksentralen. Da vet operatøren på Vegtrafikksentralen nøyaktig hvor hendelsen er. Brukes mobiltelefonen tar det for det første lengre tid, og stedsanvisningen er ikke så nøyaktig.
Etter oppgraderingen kan Vegtrafikksentralen nå overvåke tunnelen. Vegtrafikksentralen kan ut ifra hva operatørene ser via fire kameraer utenfor tunnelen eller informasjon fra trafikantene, styre to bommer, røde varselblinklys og variable trafikkskilt.
Takk for hjelp og tålmodighet
I byggeperioden har tunnelen vært trafikkregulert med stenginger dag og natt, i tillegg til ledebilkjøring. Dette har dessverre gått ut over trafikantene som daglig må gjennom tunnelen, men det er ikke å komme utenom med noe ulempe for trafikantene ved så krevende arbeider i tunneler uten omkjøringsmuligheter.
Vi takker alle som har vist forståelse for dette i anleggsperioden og håper dere er fornøyde med tunnelen i dag. Avbruddene i anleggs perioden har vært helt nødvendig for å få trafikken sikkert fram gjennom tunnelen. Nå er det altså over, E6 Forsatunnelen er så godt som ny.
FAKTA:
Forsatunnelen er 685 meter lang og ble åpnet i 1970. Siden byggestart har vi montert:
- 89 LED lysarmaturer
- 8 nødbelysning LED
- 29 rømningslys langs tunnelveggen
- 7 SOS nødstasjoner, 5 inne i tunnelen og 2 utenfor. Alle med SOS telefon og to brannslukkere
- 2 automatiske stengebommer
- 2 røde varselblink
- 2 flervariable LED-skilt
- Montert nødbatteri ved strømbrudd i nettet
- Over 19000 meter med signal- og kraftkabler
Nøkkelord
Kontakter
Jøran HeimdalProsjektlederStatens vegvesen Utbygging
Tel:976 43 825jaoran.heimdal@vegvesen.noBilder



Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg saker fra Statens vegvesen
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Statens vegvesen
Mesta skal drifte 30 000 veglys på riksvegene i Stor-Oslo20.4.2021 14:31:53 CEST | Pressemelding
De neste seks årene skal Mesta as drifte og vedlikeholde veglysene på riksvegene i og rundt Oslo.
Prosjekt Gartnerløkka ønsker å være en fossilfri anleggsplass20.4.2021 12:00:00 CEST | Pressemelding
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen er en av fire anleggsplasser hvor Statens vegvesen vil stille krav til entreprenøren om fossilfrie anleggsmaskiner.
Nye bølgemålingar i Bjørnafjorden20.4.2021 10:56:49 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har valt Fugro Norway AS til å utføre bølgemålingar i Bjørnafjorden. Målingane startar i august 2021.
E39 Svegatjørn - Rådal: Vegarbeid i Nordåsvegen fra i morgen19.4.2021 11:11:14 CEST | Pressemelding
I forbindelse med ny E39 Svegatjørn – Rådal skal det utføres omfattende arbeider i Nordåsvegen fra rundkjøringen ved Søråsbrua og til krysset ned mot Nordåsdalen fra tirsdag 20. april.
Redusert framkommelighet på rv. 3 ved Lappland bru på Rena16.4.2021 15:44:43 CEST | Pressemelding
I forbindelse med vedlikeholdsarbeider på Lappland bru blir det redusert framkommelighet på riksveg 3 på Rena fra siste halvdel av april til midten av juli. Koppangvegen, som går under brua, blir stengt mens arbeidene pågår.
Fire vil brøyte miljøvennlig i Vest-Finnmark15.4.2021 14:57:47 CEST | Pressemelding
Fire entreprenører ønsker jobben med å drifte riksvegene i Vest-Finnmark de neste fem årene. Alle forplikter seg til mer klimavennlig drift.
Tre vil brøyta meir effektivt på riksvegane i Haugesund og omegn14.4.2021 13:40:06 CEST | Pressemelding
Tre entreprenørar er med i konkurransen om å drifta riksvegane i Haugesund og omegn. Mesta leverte det lavaste tilbodet.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom