E39 Stord-Os: Bruer mer klimavennlige enn el-ferjer

Det viser en studie Statens vegvesen, Ferjefri E39, har laget. Fagfolkene i Vegvesenet har sett på utslipp av klimagasser for fortsatt ferjesamband på strekningen, og sammenlignet det med et ferjefritt alternativ på strekningen. Beregningene er gjennomført for hele bruas levetid, som er over 100 år.
Halverte CO2 utslipp
Dette er hovedfunnene:
- Det er mulig å halvere utslipp av CO2 for både el-ferjer og de ulike bruene ved å bruke moderne og klimavennlig produksjon, og produsere bruer og ferjer med ny teknologi i Norge. Det er store CO2-utslipp ved produksjon og transport av bru og ferje fra eksempel Kina og Tyrkia.
- Det er sannsynlig at bygging av Hordfast gir en nedgang i utslipp av CO2-ekvivalenter i bruenes levetid, sammenlignet med fortsatt ferjedrift. Dette er i motsetning til de fleste nye veganlegg som vanligvis gir økte utslipp av CO2-ekvivalenter. Utslippene fra Hordfast er betydelig lavere enn bygging og drift av el-ferjer på strekningen.
- Trafikkarbeidet i regionen (Vestland og Rogaland) øker ikke massivt som følge av at Hordfast åpner. Trafikken på E39 går opp, mens den reduseres noe på andre strekninger i regionen.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen sier rapporten er utarbeidet som en del av forsknings- og utviklingsarbeidet i Ferjefri E39, uavhengig av øvrige planprosesser i prosjektet E39 Stord-Os. I dag går E39 mellom Os og Stord sør for Bergen via ferjesambandene Halhjem–Sandvikvåg (Bjørnafjorden). Fylkesvegsambandene Jektevik–Hodnanes (Langenuen) og Halhjem – Våge blir erstattet av ferjefritt samband.
- Vegvesenet skal beregne klimagassutslipp i en 40-årsperiode når vi lager kommunedelplaner. I dette arbeidet har vi sett på utslippene i hele bruas levetid. Da blir CO2-regnskapet annerledes, sier Davik.
Jakter reduserte utslipp av klimagasser
Statens vegvesen har et utstrakt forsknings- og utviklingssamarbeid med industriaktører.
- Vegvesenet er en pådriver i arbeidet med å utvikle ny teknologi og materialer for å redusere klimagassutslipp ved bygging av nye konstruksjoner. Dette vil få ned klimagassutslippene når vi skal krysse fjordene på E39, sier Davik.
Størst utslipp i byggefasen av Hordfast
Inkludert i beregningene er 0-alternativet; altså fortsatt ferjedrift i hundre år. For 0-alternativet er energibruken ved drift av ferjene viktig for utslippsberegningene, men også bygging av ferjene i hundreårs-perioden er viktig.
For E39 Stord-Os gir byggeperioden og arealbruk de største bidragene til utslippene. I tillegg er det en del utslipp fra drift og vedlikehold og fra den økte trafikken. Bygging av E39 Stord-Os gir størst utslipp i byggeperioden for deretter å flate ut, mens 0-alternativet har jevn vekst i det akkumulerte utslippet over hele beregningsperioden.
Etter om lag 50 år er utslippene av CO2 like store. Deretter fortsetter CO2-utslippene å øke for ferjealternativet.
- I løpet av bruenes levetid vil det være nødvendig å bytte ut ferjene fire ganger med 25 års levetid, sier Davik.
Han understreker at rapporten gjelder for strekningen Stord-Os. Det er ikke gitt at resultatet vil være det samme på alle andre strekninger der ferje avløses av bru. Korte ferjestrekninger, med kompliserte brukryssinger som over Sognefjorden, vil sannsynligvis få et helt annet resultat.
Rapporten: Beregning av klimagassutslipp for fast samband kontra ferjedrift
Kontakter
Kjell Inge DavikDivisjonsdirektørStatens vegvesen Utbygging
Tel:90044267kjell.inge.davik@vegvesen.noPer KollstadKommunikasjonsrådgiverStatens vegvegvesen Utbygging
Tel:979 58 370per.kollstad@vegvesen.noBilder



Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Farlige svinger blir tryggere for syklister12.9.2025 14:15:24 CEST | Pressemelding
"Ventebokser” og “sykkelfelt med buffer” er to nye grep som gir syklister bedre plass i trafikken.
Alta-tunneler får bedre lys12.9.2025 13:42:05 CEST | Pressemelding
Mandag 15. september starter arbeidet med å montere bedre lys i fire tunneler på E6 i Alta kommune. Vegen blir stengt i inntil to timer av gangen om natten.
Norges største tunnelprosjekt inviterer til leverandørdag og markedsdialog12.9.2025 12:20:18 CEST | Pressemelding
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle inviterer leverandører, entreprenører og samarbeidspartnere til leverandørdag og markedsdialog 21.–22. oktober i Bergen.
Målet er fortsatt byggestart i Rødsliane i høst12.9.2025 11:28:50 CEST | Pressemelding
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen, sier rassikringsprosjektet fra Lovraeidet til Rødsliane på rv. 13 skal gjennomføres.
Tester gjenbruksmasser i asfalt11.9.2025 12:17:42 CEST | Pressemelding
På en 430 meter lang strekning av E39 i Trøndelag tester Statens vegvesen en asfalttype der over 60 prosent av steinmassene er resirkulerte gravemasser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom