E39: Enighet om reguleringsforslag
Utbyggingen av ny, trafikksikker E39 mellom Døle bru og Mandalselva, samt del av ny tilførselsvei til Mandal i Lindesnes kommune, startet i oktober 2019. Det er første del av kontrakten til en samlet verdi av 1,75 milliarder kroner som er inngått med Hæhre Entreprenør AS. Nå er detaljreguleringplan for gjenstående del av tilførselsvei til bynært Mandal oversendt Lindesnes kommune for politisk behandling.
Flere løsninger har vært vurdert.
- Sammen med utbyggerne av Sandnesheia er vi kommet frem til en løsning som både Nye Veier og utbyggerne kan enes om. Dette er kommet i stand gjennom konstruktive drøftinger med utbyggerne, sier utbyggingssjef Vidar Stormark.
Nye Veier har også sett løsningen i lys av utbyggingen som skal skje i tilstøtende område i regi Elvehøgda.
- Planen vår er utviklet slik at den også samsvarer med reguleringsarbeidet som pågår i regi Marnarkrysset AS. Nye Veiers plan, sammen med Marnarkrysset AS, løser de trafikale utfordringene i området knyttet til Ime skole, kryssproblematikken ved Ime II og dagens Marnarkryss E39/fv. 455, forklarer prosjektleder Håkon Lohne i Nye Veier.
Rundkjøring i sørenden av tilførselsveien foreslås plassert på sørsiden av Langåsen. Den er justert noe mot nordvest og helt inntil åsen, for å kunne frigi mest mulig areal mellom veianlegget og Ime skole.
Nye Veier har til kommunen levert fra seg en omfattende dokumentasjon på arbeidet som er utført.
- Foruten reguleringsplankart, bestemmelser og planbeskrivelse, har vi også lagt ved fagrapporter innenfor vei og anlegg, støy, luft og trafikksikkerhet, sier prosjektleder Håkon Lohne i Nye Veier.
Nye Veier anbefaler at innsendt planforslag blir lagt ut til offentlig ettersyn. Målet er at forslag til detaljregulering legges ut offentlig ettersyn i midten av mars. Planlagt anleggsstart på denne strekningen er høsten 2020.
Hele strekningen fra Døle bru til Mandalselva, inkludert tilførselsveien ned til Ime, er planlagt åpnet for trafikk før årsskiftet 2021/-22.
Nøkkelord
Kontakter
Vidar Stormark, utbyggingssjef, telefon: 911 03 698. E-post: vidar.stormark@nyeveier.no
Håkon Lohne, leder planprosess, telefon: 977 14 881. E-post: haakon.lohne@nyeveier.no
Bilder
Lenker
Om Nye Veier
Nye Veier
Vi skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. Våre veier reduserer reisetid, knytter sammen bo- og arbeidsmarkedregioner og sørger for færre drepte og hardt skadde i trafikken.
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
29. februar 2024 ble det markert gjennomslag i Åstunnelen29.2.2024 17:30:00 CET | Pressemelding
På skuddårsdagen ble det gjennomslag i Åstunnelen. Ordføreren i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, sammen med ordføreren i Stjørdal kommune, Eli Arnstad, fyrte nøyaktig kl 15 av gjennomslagssalva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom