E-helseundersøkelse: -Digitale verktøy gir ikke legen mer tid til pasienten

Del
Verken pasienter eller helsepersonell opplever at innføring av digitale tjenester og verktøy frigjør mer tid til personlige møter mellom pasient og behandler, viser ny undersøkelse om nordmenns forhold til digitalisering av helsevesenet.
Tor Arne Viksjø
Tor Arne Viksjø

Snart kan innbyggere i hele Norge lese sin personlige, digitale pasientjournal gjennom å logge inn på den nasjonale helseportalen helsenorge.no. Stadig flere booker legetime eller bytter fastlege på nettet, og digitale verktøy gjør det mulig å kommunisere direkte med behandleren eller følge sin egen pasienthistorikk.

Likevel svarer nesten halvparten av de spurte pasientene – 43 prosent - i en ny, nasjonal e-helseundersøkelse, at de ikke opplever at digitalisering av helsevesenet har ført til at leger og helsepersonell får med tid til pasientene. Bare hver tiende pasient har opplevd å få mer tid med behandleren.

Vil bli sett og hørt

Svarene fremkommer i Norsk e-helsebarometer, som meningsmålingsbyrået Opinion før sommeren gjennomførte for det Bodø-baserte e-helseselskapet DIPS. Over 2000 nordmenn og 200 leger, sykepleiere og annet helsepersonell svarte på spørsmål om sine erfaringer og holdninger til digitale helseverktøy.

-Pasientene vil bli sett, hørt og møtt. Derfor er jeg ikke overrasket over at så mange fortsatt ikke opplever at legen får mer tid. Vi må huske på at antall pasienter og lege- og sykehusbesøk også øker, sier administrerende direktør Tor Arne Viksjø i DIPS.

I undersøkelsen kommer det frem at direkte kontakt ved oppmøte i større grad foretrekkes av kvinner enn menn. Sistnevnte er imidlertid mer åpne for videomøter enn sitt motsatte kjønn.

Fortsatt lite strukturert

Mer enn halvparten av helsepersonellet som deltok i undersøkelsen – 52 prosent – svarte også at de ikke har fått frigjort mer tid til pasienten, til tross for stadig flere digitale verktøy.

–Digitaliseringen av helsevesenet er omfattende, men informasjonen er fortsatt lite strukturert. Det betyr at helsepersonell må rapportere nøyaktig samme informasjon både to og tre ganger i ulike datasystemer, som genererer rapporter, uten foreløpig å være samordnet og strukturert. Derfor skjønner jeg godt at helsepersonell foreløpig ikke opplever at digitaliseringen frigjør mer tid. Men dette vil endre seg i løpet av de nærmeste årene, sier Viksjø.

Menneskemøtet viktigst

Undersøkelsen skiller mellom kommunikasjon og kontakt med leger og helsepersonell. To av tre nordmenn rangerer personlig oppmøte som viktigste kommunikasjonskanal med behandler, mens hver fjerde foretrekker å kommunisere digitalt, via MinJournal eller e-post.

86 prosent oppgir direkte kontakt og fysisk oppmøte som viktigste kontaktform, etterfulgt av telefonsamtale (60 %) og e-post (44 %). 

-Det er ingen tvil om at den beste kontakten oppstår i møtet mellom pasient og behandler, og digitale verktøy kan aldri erstatte fysiske undersøkelser. Men i for eksempel etterbehandling og ved store reiseavstander kan løsninger som Skype og andre digitale kommunikasjonsløsninger være et godt alternativ, sier Tor Arne Viksjø.

Foretrekker epost, SMS og chat foran brevpost

På samme spørsmål om kontakt med behandler, så vil man heller ha epost, SMS og chat i stedet for brev. Bare hver femte spurte – 18% - sier at de foretrekker tradisjonell brevpost.

Tabell fra undersøkelsen:Hvilke av de følgende alternativene er aktuelle for deg når det gjelder kontakt med helsevesenet?

Direkte kontakt/fysisk oppmøte:    86%

Telefonsamtale:                             60%

Epost                                             44%

SMS                                               38%

Chat                                                23%

Brev per post                                  18%

Videomøter f.eks. via Skype          12%

Andre                                               1%

Ingen av disse                                  1%

Hele Norsk e-helsebarometer finnes du på https://www.dips.com/no/ehelse. Undersøkelsen er også brutt ned på kjønn, alder og på de fire helseregionene.

For ytterligere opplysninger eller kommentarer:

Adm. dir., DIPS AS: Tor Arne Viksjø – tlf. 901 43 417

..eller markeds- og kommunikasjonssjef Thomas Bratteteig – tlf.  917 51 597

 

Bilder

Tor Arne Viksjø
Tor Arne Viksjø
Last ned bilde

Om DIPS AS

DIPS AS



Om DIPS AS (www.dips.no)

DIPS AS har 270 ansatte, omsetter for 350 mill. kroner og er landets ledende leverandør av e-helsesystemer til norske sykehus. Selskapet har avtale med tre av fire regionale helseforetak, og samtlige sykehus i Helse Nord, Helse Vest og Helse Sør-Øst har avtale om bruk av selskapets hovedprodukt, DIPS Elektronisk Pasientjournal (EPJ) og Pasientadministrasjon (PAS).

Følg pressemeldinger fra DIPS AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DIPS AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DIPS AS

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye