E 39 i Møre og Romsdal: Vegvesenet har nå valgt hvem som skal utarbeide forprosjekt for bruer over Halsafjorden og Sulafjorden

-Vi har nå brukt cirka tre år på å innhente nødvendig datagrunnlag for fjordene. Datainnsamling over tid gir oss helt nødvendig kunnskap for å kunne å gå videre med å utvikle brukonsepter for de aktuelle fjordene, sier Ove Nesje, prosjektdirektør i Statens vegvesen.
Halsafjorden er to kilometer bred og 500 meter dyp ved det aktuelle brustedet, mens Sulafjorden er mellom 3,5 km til 4,0 km bred og inntil 450 meter dyp ved de aktuelle stedene for bruplassering.
Ferjefri kryssing av fjordene vil bidra til å knytte sammen bo- og arbeidsmarkedsregionene langs kysten i Møre og Romsdal.
– Det er disse to fjordene vi jobber med først, etter hvert skal vi også utrede ulike alternativer for kryssingen av Vartdalsfjorden, sier Nesje.
Vegvesenet utlyste i desember 2020 anbudskonkurranse for utredning av brukonsepter for henholdsvis Halsafjorden og Sulafjorden i Møre og Romsdal fram til forprosjekter. Mer informasjon om utlysningen i artikkelen Ett skritt nærmere valg av brukonsept for Halsafjorden og Sulafjorden
Prosjektinformasjon om E39 Halsafjorden
Prosjektinformasjon om E39 Sulafjorden
Vegvesenet har inngått avtale med tre leverandører
Til sammen åtte ulike brukonsepter skal utredes fram til forprosjekt.
– Vi ønsker at leverandørene som er tildelt rammeavtalen for konseptutvikling og forprosjekter for fjordene, skal utrede fem ulike brukonsepter for Sulafjorden, og tre ulike konsepter for Halsafjorden, forklarer Jørn Arve Hasselø, prosjektleder for fjordkryssingsprosjektene Halsafjorden og Sulafjorden.
Vegdirektoratet har tidligere utarbeidet forprosjekt for hengebru i ett spenn i Halsafjorden.
Utredningene skal gi Vegvesenet et beslutningsgrunnlag for valg av brukonsept.
Vegvesenet har en rammeavtale for utvikling av brukonsepter og forprosjekter med tre leverandørkonstellasjoner. Det er disse tre som nå har konkurrert om å utrede brukonseptene for Halsafjorden og Sulafjorden fram til forprosjekt.
Følgende avtaler er nå inngått for de to fjordene:
E39 Sulafjorden
Brukonsept Leverandør
Hengebru i et spenn i Korridor 1 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Hengebru i to spenn i Korridor 1 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Hengebru i to spenn i Korridor 2 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Hengebru i tre spenn i Korridor 2 Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Rørbru Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
E39 Halsafjorden
Brukonsept Leverandør
Flytebru Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
Hengebru i et spenn på Åkvikgrunnen Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
Hengebru i to spenn på TLP Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC)
Frist for levering av utredningene er 1. april 2022.
– Jobben Vegvesenet gjør nå vil gi oss grunnlaget for å beslutte hvilket brukonsept som egner seg for de to fjordene. Når vi har valgt brukonsept og fått det godkjent i henhold til håndbok N400 Bruprosjektering, er vi klare for videre arbeid med kommunedelplan, reguleringsplan, kostnadsanslag og innspill til Nasjonal transportplan, avslutter Hasselø.
Fjordkryssingene E39 Halsafjorden og Sulafjorden er en del av Ferjefri E39
Tilleggsopplysning:
I selve Rammeavtalen: «Rammeavtale for kjøp av E39 fjordkryssinger – konseptutvikling og forprosjekter» er det inngått avtale med tre leverandører.
Dette oppdraget består av åtte minikonkurranser for utarbeiding av Forprosjekter for brukonsepter i denne Rammeavtalen og disse åtte minikonkurransene (en minikonkurranse for hvert brukonsept) er sendt ut til alle de tre leverandørene vi tidligere har inngått avtale med i rammeavtalen.
Nå er evalueringen av de åtte minikonkurransene ferdig og vi ønsker å inngå avtaler med to av leverandørene: Arbeidsfellesskapet Aas-Jakobsen, Multiconsult, COWI (AMC) og Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen for utarbeiding av forprosjekter for de åtte brukonseptene.
AMC-Arbeidsfellesskapet består av Aas Jakobsen, Cowi AS (NO), Cowi A/S (DK), Multiconsult og Johs Holt
Arbeidsfellesskapet Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen, følgende firma inngår i arbeidsfellesskapet:
Norconsult – Dr.techn. Olav Olsen
Kontakter
Jørn Arve HasseløProsjektlederStatens vegvesen / Utbygging
Tel:71274153Tel:91893533jorn.hasselo@vegvesen.noBilder


Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Store skader i påkjøringstunnelen til Ekebergtunnelen etter lastebilbrann tirsdag16.7.2025 12:52:14 CEST | Pressemelding
Både belysning, vifter, kabelbro, kabler og vegbane har fått store skader som det vil ta tid å reparere. Påkjøringstunnelen vil være stengt deler av døgnet mens reparasjonene pågår.
E14 Stjørdal-Hegramo: Winsnes AS skal bygge gang- og sykkelveg14.7.2025 12:18:12 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har signert kontrakt med Winsnes AS som entreprenør på bygging av gang- og sykkelveg på E14 Stjørdal - Hegramo.
Ekstrabevilgning gir mer asfalt i Nord-Norge og Midt-Norge11.7.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen har fått 114 millioner kroner ekstra til asfaltering gjennom Revidert nasjonalbudsjett. Pengene er øremerket Nord-Norge og Midt-Norge, og nå er de detaljerte planene for 70 kilometer ekstra asfalt klare.
Fortsetter å luke ut trafikkfarlige kjøretøy9.7.2025 09:52:48 CEST | Pressemelding
- Tilstanden på kjøretøyene som ferdes på veien blir stadig bedre, men kontrollene våre viser at vi fremdeles har en jobb å gjøre for at trafikantene skal være så trygge som mulig.
Mjøsbrua på E6 vil være nattestengt fram til 18. juli8.7.2025 14:48:51 CEST | Pressemelding
Arbeidet i Moelvtunnelen på E6 i Innlandet er forsinket. Dermed vil tunnelen og også Mjøsbrua være nattestengt en ekstra uke.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom