Dyrere med bensin- og dieselbiler fra nyttår - overraskende lite penger til kollektivselskapene

- Vi er svært overrasket over at regjeringen i praksis sier at kollektivselskapene må klare seg selv, i en krevende omstillingsfase etter pandemien. Dette betyr fare for kraftige kutt i kollektivtilbudet og dermed mer bilkø inn mot de store byene. Det er en brutal melding å gi til vanlige folk og reisende som er avhengig av kollektivtrafikken. Det sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, Norges Automobil-Forbund.

Bensin og diesel blir dyrere fra nyttår med regjeringens forslag til budsjett (Foto: NAF)

Nivået for antall passasjerer på tog- og annen kollektivtrafikk ligger nå på mellom 75 og 80 prosent av nivået før korona-pandemien. Både NAF og en rekke kollektivselskaper har bedt om at krisemidlene forlenges inn i 2022.

Forslaget fra Støre-regjeringen til nytt statsbudsjett for 2022 inneholder få endringer i det opprinnelige forslaget til Solberg-regjeringen.

- På den positive siden viderefører de nullmoms for kjøp av elbiler, i tråd med det NAF har krevd. Samtidig innfører de en omregistreringsavgift på brukte elbiler på opptil 6 600 kroner, bensin og diesel blir 15-16 øre dyrere per liter, og det kommer massive avgiftsøkninger på å kjøpe ladbar hybridbiler, sier han, og utdyper:

- Folk som har bestilt en ladbar hybrid i høst og som får den levert over nyttår får med dette forslaget en kraftig avgifts-smell. Det dreier seg om mellom 40 og 80 000 kroner per bil, og gjelder 10 -15 000 biler. Dette kan ikke bli stående. Stortinget må som minste krav utsette disse økningene et halvt år, av hensyn til forbrukerne, sier han.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.