Dugnaden er ikke over – husk handlevettreglene!

Samfunnet åpner gradvis, men dugnaden for å holde korona-smitten unna er ikke over. − Både kunder og ansatte i dagligvarebutikkene har tatt smittevernregler på alvor. Det må vi fortsette med, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Dagligvarebutikkene har satt i verk strenge smitteverntiltak, slik at det er trygt for kunder og ansatte å være i butikken. Smitteverntiltakene er alt fra strenge krav til vasking og hygiene, til plexiglass foran kassene og tiltak for å sørge for minst en meter avstand. Det er fortsatt begrensninger på hvor mange kunder som kan være inne i de minste butikkene samtidig.

− Smittevernsdugnaden er ikke over. Vi må fortsatt følge handlevettreglene. Ta hensyn til andre kunder og ansatte gjennom å holde avstand. Vask hendene, både før og etter handelen. Ikke ta på varer du ikke har tenkt å kjøpe, og betal helst kontaktløst om du kan, sier Størksen.

Dagligvarebutikkene melder om at kundene har vært flinke til å spre handlingen utover, sånn at det ikke har vært for mange i butikkene på samme tid.

− Husk å planlegge 17.mai-handelen godt. Ta gjerne med varer for venner og familie som er syke, eller som av andre grunner ikke kan handle selv. Vi må fortsatt bidra til korona-dugnaden, også i butikken, avslutter Størksen.

Direktør for Virke dagligvare, Ingvill Størksen.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.

Endring fra regjeringen: − Viktig gjennomslag for små bedrifter1.7.2020 10:56:23 CESTPressemelding

Kontantstøtten for å hjelpe bedrifter gjennom koronasituasjonen har hittil krevd bekreftelse fra revisor eller regnskapsfører for alle beløp. For mange små bedrifter har dette gjort at det har kostet like mye å søke om kompensasjon, som det de fikk i støtte. Nå har Finansdepartementet, etter anmodning fra Virke og Regnskap Norge, fjernet kravet for kompensasjonsutbetalinger opp til 15 000 kroner.