Du kan avgjøre hvem som fortjener Oslos beste utsikt

Premiepotten består av 300.000 kroner og 10 års gratis leie.
Slik kan utsikten fra toppetasjen bli. Illustrasjon: Kristin Jarmund/C.F Møller/Rodeo arkitekter

KLP ønsker å reise Oslos høyeste bygg på tomten der den gamle postterminalen ved Oslo S ligger i dag. Nå inviterer pensjonsselskapet alle til å komme med idéer til hva toppetasjen i høyhuset skal bestå av.

I premiepotten ligger det 100.000 kroner til hver av tre vinnere som kåres av en egen jury. I tillegg vil den som til slutt står for konseptet i toppetasjen få ti års gratis leie på noen av de mest attraktive kvadratmeterne i byen.

Konkurransen betyr at en skoleelev for eksempel kan stikke av med 100.000 kroner for en god ide, og at noen andre får de ti årene med gratis leie i fanget. Eller at en organisasjon med en god idé med seg selv som leietaker både kan vinne 100.000 kroner – og ti års gratis leie.

Det er Fritt Ords direktør og Aftenposten-spaltist Knut Olav Åmås som leder juryen som kårer de tre vinnerne på slutten av året. Han har blant annet skrevet bok om New York og har utvikling av felles og offentlige rom som interesse.

– Det er ikke alltid store eiendomsutviklere tenker allmennyttig. Derfor er denne idékonkurransen så interessant. Det er ikke ofte at en attraktiv toppetasje i et nytt høybygg i Oslo sentrum stilles til disposisjon for ikke-kommersielle formål, til glede for allmennheten, i hele ti år. Derfor skal det bli veldig spennende å se hvilke forslag som kommer inn i idékonkurransen, og jeg gleder meg til å lede juryen som skal velge ut de aller mest interessante, sier Åmås.

Med seg i juryen får han robotgründer Karen Dolva fra No Isolation, nestleder Haldis Tjeldflåt Helle i Natur og Ungdom, eiendomsutviklingsdirektør Eskild Rolstad fra KLP Eiendom og samfunnsansvarsdirektør Heidi Finskas i KLP. Partner og arkitekt Henning Sunde i Rodeo arkitekter er jurysekretær.

Eiendomsutviklingsdirektør Eskild Rolstad sier at KLP lyser ut konkurransen fordi de ønsker at toppetasjen skal være allment tilgjengelig.

– Vi ønsker ikke nok en skybar eller restaurant for de rikeste. Bildet vi ser for oss er Tobias i tårnet fra Kardemomme by som forteller videre til byens innbyggere det han ser i horisonten. Hvem er Tobias i tårnet i dag? spør Rolstad.

– Hvor bærekraftig er det for KLP å gi gratis leie av toppetasjen i 10 år?

– Vi skal sørge for god og riktig avkastning på de investeringene vi gjør. Det gjelder også dette prosjektet. Denne etasjen ligger inne med null i inntekt i 10 år, så det er et sjenerøst tilbud.

Les mer om konkurransen på klp.no. Frist for å levere forslag er 15. september.

Juryleder Knut Olav Åmås skal finne tre vinnere som hver får 100.000 kroner. Foto: Caroline Reistad/Fritt Ord