«Du, av alle» – sykepleiere som har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen

Tirsdag la Akan kompetansesenter fram en ny rapport basert på intervjuer med ti sykepleiere som har mistet autorisasjonen sin som følge av at de har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen. Flere forteller om en håndtering fra arbeidsgiver som signaliserer at det ikke bare er det de har gjort som er et problem, de selv blir et problem arbeidsgiver ønsker å bli kvitt.

Helsepersonell er i en særstilling ved at de har faglig kompetanse på, og tilgjengeligheten til, medikamenter. Rusmiddelbruk er den største enkeltårsaken til at helsepersonell i Norge mister autorisasjonen, og hovedårsaken til at sykepleiere mister sin autorisasjon.

En måte å mestre livet på

Sykepleierne som har blitt intervjuet i rapporten vektlegger forklaringer på medikamentbruken som kretser rundt det kroppslige, både i fysisk og psykisk forstand, noe som har sammenheng med livssituasjon og livsomveltende hendelser.

- Medikamenter blir for mange måten å mestre en krevende hverdag på og å kunne stå i jobb tross plager, smerter og belastninger, sier Oda Sjøvoll, prosjektleder medikament, Akan kompetansesenter

Møtet med arbeidsgiver er avgjørende

Ingen av sykepleierne i rapporten mener at det de har gjort ikke burde få konsekvenser. De finner det helt legitimt å miste både jobb og autorisasjon. Det er rett og slett hvordan de har blitt møtt som er viktigst.

- Hvordan hver enkelt har blitt møtt er av størst betydning. Om de har blitt møtt som en kriminell man vil bli kvitt eller som et medmenneske som trenger hjelp har vært helt avgjørende for hvordan de har det i dag, sier Sjøvoll.

Det er viktig at også arbeidsgivere ser på alternativer til å si opp ansatte som har stjålet medikamenter, og at de møter ansatte på en ordentlig måte.

- Det er mulig å finne løsninger som sørger for at både den som har et avhengighetsproblem og arbeidsgiver kommer ut på en god måte. Det vil ikke alltid la seg gjøre, men alle arbeidsgivere har en plikt til å forsøke og ikke minst til å møte ansatte med respekt og medmenneskelighet, uttaler Sjøvoll.

Om rapporten

• Intervjuer med ti sykepleiere som har mistet autorisasjonen som følge av at de har stjålet og brukt medikamenter fra arbeidsplassen
  • Rapporten kan lastes ned og leses i sin helhet her http://akan.no/2016/11/15/2644/