DS presenterer fire nyheter på hjemmebane i Paris

Det blir større motorer, større batterier, bedre effektivitet og, om mulig, enda mer luksus når bilutstillingen i Paris åpner på mandag.

DS er midt i en fornyelse av hele modellspekteret og publikum får nå for første gang se alt det nye samlet.

-          Vi er på plass i Paris på mandag for å bli nærmere kjent med alle oppgraderingene. DS blir mer og mer elektrisk, mer effektivt og mer luksuriøst, og vi ser frem til å gjøre oss ytterligere relevante i det norske markedet, sier Lise Prydz Aarstrand, direktør for DS hos Bertel O. Steen.

Norgesnyhet

DS 3 Crossback får nå facelift og bytter samtidig navn til DS 3 E-TENSE. Bilen får en stor oppgradering med ny motor med 156 hestekrefter og et batteri på 54 kWt (51 kWt netto).

Til sammen med ny motor og girutveksling tilpasset landeveiskjøring, har DS lykkes å komme ned på et forbruk på 12,6 kWt per 100 kilometer.

Dette resulterer i en rekkevidde på opptil 402 kilometer i henhold til WLTP.

DS 3 blir også utstyrt med en ny 10,3-tommers skjerm og DS IRIS SYSTEM. Dette kjennetegnes ved at skjermen i midtkonsollen, instrumentskjermen og headup-displayet kan konfigureres helt etter førerens ønsker. OTA (over the air updates) er på plass med 4G oppkobling. Skjermen i midtkonsollen er delt opp i 12 sektorer og alle funksjoner styres av «widgets».

Facelift med mer krefter og teknologi

DS 7 4x4 E-TENSE 300 og toppmodellen DS 7 4x4 E-TENSE 360 har en bensinmotor med 200 hestekrefter samt en elektrisk motor foran og bak med henholdsvis 110 og 112 hestekrefter. Batteriet har en kapasitet 14,2 kWt og gir en elektrisk rekkevidde på 63 kilometer ved blandet kjøring (WLTP).

Varianten med 360 hestekrefter har ikke bare ytterligere 60 hestekrefter i systemeffekt, den er også bearbeidet på andre områder. Den har en app som hjelper til med å optimalisere regenereringen ved bremsing, bilen er senket med 15 millimeter, har bredere sporvidde (24 millimeter foran og 10 millimeter bak), kraftigere bremser og 21-tommers felger. 360 hestekrefter gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 5,6 sekunder.

En stor oppgradering for DS 7 er det nye operativsystemet DS IRIS SYSTEM. Løsningen er helt ny, og det er mulig å konfigurere skjermen ned til minste detalj. Skjermen er 12 tommer stor, og er både intuitiv og komfortabel å betjene. Den er widget-basert og kan konfigureres etter brukerens ønske og har i tillegg progamerbare snarveier.

Enda mer effektiv

Bare ett år etter lansering kommer DS 4 med en viktig oppgradering. Rekkevidden øker med 13 prosent – til 62 kilometer med utslippsfri kjøring. Dette skyldes kun forbedret software. Systemeffekten for denne plug-in hybriden er fortsatt 225 hestekrefter.

DS 4 kommer også med utstyrsnivået Opera. Dette betyr mulighet for seter i nappaskinn og klokkeremsmønster og forseter med både varme, kjøling og massasje.

Standardutstyret på Opera inkluderer Active scan suspension, soltak, elektrisk bakluke og laminerte ruter rundt hele.

DS 4 tar sin egen vei fra 2024 og kommer som elbil med lang rekkevidde.

Om mulig – enda mer luksus

DS 9 er en ny toppmodell! Den heter Opéra Première har rett og slett alt utstyr som standard! Den kommer med to motoriseringer, DS 9 E-TENSE 250 og DS 9 E-TENSE 4x4 360. Førstnevnte har som navnet sier 250 hestekrefter og sistnevnte har 360 hestekrefter og firehjulsdrift. Alle plug-in hybrider fra DS har 1,6-liters turbomotor som grunnlag.

Modellen har ikke muligheter for ekstrautstyr, siden alt er standard, og dette er noe av standardutstyret:

-          Active scan suspension

-          Selvkjøring nivå 2

-          LED lyspakke

-          Nattkamera

-          Sikkerhetspakke

-          Selvparkering

-          Elektrisk soltak

-          Focal Electra stereo

-          DS lounge setepakke

DS 9 Opéra Première kommer i kjente farger som Perla Nera Black, Platinum Grey, Crystal Pearl og den nye Whisper, som meget diskré beveger seg mot fiolett. Interiøret består av lyst grått nappa skinn. Seter er utformet i klokkeremsmønster og dører og dashbord er sydd med perlesøm.