DS 3 lyser opp med intelligente Matrix-lys

Avanserte Matrix-lys er standardutstyr på toppmodellen av elektriske DS 3 Crossback E-Tense. Lysene sørger ikke bare for god sikt, men de øker også komforten og hindrer blending av andre bilister.

Lysene heter DS MATRIX LED VISION og er standard på utstyrsnivået Grand Chic. Funksjonen aktiveres automatisk når du passerer 40 kilometer i timen. Du kan dermed kjøre med fjernlys hele tiden, uten å blende andre bilister. Lysbildet styres av et kamera som sitter i frontruten, og automatisk vil lysbildet tilpasse seg andre biler. Lyktene består av tre LED-moduler for nærlys og en Matrix-modul med 15 identiske segmenter som tennes og slukkes gradvis avhengig av trafikkbildet foran bilen.

Når mørket faller på, aktiverer lysene seg. I tillegg til de tre LED-modulene for nærlys, vil Matrix-enheten våkne til liv. 15 moduler tennes fra midten og gradvis utover. I tillegg til godt lys i mørket, er også selve seansen en opplevelse i seg selv.

-          Det er moro å tilby en så luksuriøs og innovativ teknologi i dette segmentet. Lysene skaper en kjøreglede i mørket som til nå har vært svært få forunt. DS 3 Crossback E-Tense har mye spennende utstyr som passer Norge bra, for eksempel forvarming av kupé, og kundene kommer garantert til å sette pris på Matrix-lysene også, sier Thomas Christensen, direktør DS Automobiles Norge.

Når det kommer en bil imot vil kameraet i frontruten oppdage det, og lysene skaper en sektor rundt møtende bil som gjør at den ikke blendes. Lysstrålene på hver side av den møtende bilen forblir uberørt.

Lysene aktiveres når farten passerer 40 kilometer i timen og deaktiveres når farten synker under 25 kilometer i timen. Det eneste sjåføren trenger å gjøre er å beholde lysbryteren på «auto». I noen klimatiske forhold med snø og tåke, eller ved en nødsituasjon, kan systemet aktiveres og deaktiveres med fjernlysspaken.

DS 3 Crossback E-Tense Grand Chic koster fra 342.000 kroner.

Se denne videoen for å få en demonstrasjon: https://www.youtube.com/watch?v=ZMnnapVG_cw

DS 3 Crossback E-Tense er en helelektrisk og luksuriøs kompakt-SUV. Den nye modellrekken til DS består av DS 3 Crossback E-Tense og DS 7 Crossback E-Tense 4x4, men snart vil også en kompromissløs luksusbil lanseres under navnet DS 9 E-Tense.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.