Drivende akustisk ‘barokk-techno’ fra stjernespekket kammerorkester!

Skotske Sarah-Jane Summers og finske Juhani Silvola har satt sammen sitt eget kammerorkester, bestående av et stjernelag med norske folke-, klassisk- & jazz-musikere. Orkesteret ble døpt Sølvstrøk, og skaper en slagkraftig og nyanserik sound perfekt for duoens sjangeroverskridende musikk, der skandinavisk & skotsk tradisjonsmusikk kles i et klassisk format og fargelegges med impulser fra samtidsmusikk & jazz.
Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola, live på Førdefestivalen 2021. Foto: Knut Utler

Nå kommer de med singelen ‘Number 81’, en 6 takter lang ‘banger’ fra 1600-tallet, som Summers & Silvola har utvidet og videreutviklet, uten å miste låtens opprinnelige suggererende driv. Låten var en bitteliten stubb gjemt mellom lengre låter i en gammel notesamling, kun identifisert med sitt nummer i samlingen (Nr.81), siden den opprinnelige tittelen hadde gått tapt allerede på 1700-tallet.

“Number 81 er et av mine absolutt favorittlåter å spille. Jeg fant den i The Patrick McDonald Collection som var først publisert i 1784, og låten ble betegnet som veldig gammel allerede da. Den har en så vanvittig insisterende indre driv at vi har begynt å kalle det for barokk-techno!” ler Sarah-Jane.

Lytt her!

Hele albumet «Sølvstrøk» er ute 21. april

Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola er en internasjonalt kritikerrost duo, med tre album kåret til «Top of the World» fra magasinet Songlines. I 2022 ble de nominert til Spellemann i kategorien tradisjonsmusikk for albumet «The Smoky Smirr O Rain». Sarah-Jane Summers er en av Skottlands fremste felespillere og er en tradisjonsbærer av fele-stilen fra det skotske høylandet. Hun har en master i norsk folkemusikk fra NMH og har gitt ut en rekke kritikerroste soloalbum med både tradisjonell og improvisert musikk, samt spilt med bl.a. Susanna Wallumrød, Benedicte Maurseth, Highasakite, Julie Fowlis og GRIT Orchestra. I tillegg til å være en ettertraktet og allsidig gitarist, er Juhani Silvola både en anerkjent komponist av elektroakustisk samtidsmusikk og en plateprodusent, og spiller med bl.a. Frode Haltlis Avant Folk, Susanna Wallumrød og Torgeir Vassvik.

Sarah-Jane Summers: fele/komposisjon/arrangementer
Juhani Silvola: akkustisk gitar/komposisjon/arrangementer

Sølvstrøk:
Feler: Olav Luksengård, Mjelva Bjørn, Kåre Odde, Kevin Henderson, Vegar Vårdal, Selma French Bolstad, Erlend Viken
Bratsj: Mari Giske, Lise Voldsdal
Cello: Gregor Riddell, Kaja Fjellberg Pettersen
Kontrabass: Ellen Brekken

Singelrelease: 17.03.2023
Artist: Sarah-Jane Summers, Juhani Silvola & Sølvstrøk
Tittel: Number 81
ISRC: NOGHH2384020
Plateselskap: Heilo

Sarah-Jane Summers & Juhani Silvola. Foto: Jonas Sjøvaag
Sarah-Jane Summers, Juhani Silvola & Sølvstrøk. Live på Førdefestivalen 2021. Foto: Knut Utler
Cover: Sarah-Jane Summers, Juhani Silvola & Sølvstrøk - "Number 81"

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.