Dramaserie fra norsk kontrollrom skal lære hundretusener om IT-sikkerhet

Er det mulig å lage en dramaserie om IT-sikkerhet som kan konkurrere med Netflix-serier? Ja, mener IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4, som drog til Norge for å spille inn scener til «The Inside Man».
NORGESPREMIERE: Regissør Jim Shields (t.v.) og forskningssjef Kai Roer  i KnowBe4 (t.h.) snakket på premieren til «The Inside Man 4» om hvordan historier og film kan bidra til opplæring i IT-sikkerhet. (Foto: Katrine Lunke)
NORGESPREMIERE: Regissør Jim Shields (t.v.) og forskningssjef Kai Roer i KnowBe4 (t.h.) snakket på premieren til «The Inside Man 4» om hvordan historier og film kan bidra til opplæring i IT-sikkerhet. (Foto: Katrine Lunke)

KnowBe4 er en ledende leverandør av opplæring i IT-sikkerhet, som brukes av mer enn 44 000 organisasjoner over hele verden. I 2019 lanserte selskapet dramaserien «The Inside Man» og nå er fjerde sesong sluppet. Der er deler av handlingen lagt til kontrollrommet til et fiktivt selskap i nærheten av Porsgrunn.

– Svindel på nett er et betydelig og økende problem. Når svindlere investerer mer i å skade enkeltpersoner og selskaper, må vi som jobber for økt IT-sikkerhet gjøre det samme. Det varierer fra person til person hvordan vi lærer best. Derfor bruker vi en rekke ulike verktøy for å lære bort IT-sikkerhet, blant annet film, sier forskningssjef Kai Roer i KnowBe4.

– Historier du vil diskutere med en kollega

Dramaserien «The Inside Man» er produsert på en underholdende måte i «Netflix-stil». I tillegg til å bli underholdt, lærer seerne om IT-sikkerhet.

– Hvis læringen skal bli god, må filmen ha en god historie og være underholdende. Derfor legger KnowBe4 store ressurser i å utvikle gjenkjennbare historier. Vi må lage historier som folk ønsker å diskutere med en kollega. Da blir det snakket om i ettertid, og det er viktig for at vi skal lære, sier regissør Jim Shields.

Innspilling utenfor Porsgrunn

I fjerde sesong av serien er handlingen lagt til energibransjen, der et internasjonalt energiselskap sendes i knestående av et ødeleggende løsepengevirusangrep.

– I oktober i fjor var filmteamet i Norge og gjorde opptak i porsgrunnsområdet. Handlingen foregår blant annet i et fiktivt kontrollrom, der hackere har tatt kontroll. Vi har valgt å bruke et dagsaktuelt tema, nemlig eksport av gass fra Norge til Europa, forklarer Kai Roer.

Reell trussel

– Cybertrusler er globale og angår oss alle, uavhengig av lokasjon og bransje. Sesong fire fokuserer på løsepengevirusangrep, noe som i etterkant av innspillingen har blitt enda mer aktuelt her i Norge, etter angrepene i desember mot aviskonsernet Amedia og hotellkjeden Nordic Choice, sier forskningssjefen.

Første sesong av «The Inside Man» kan streames hos Amazon Prime i Storbritannia. Sesong to-fire er tilgjengelig for KnowBe4s kunder over hele verden.

INNSPILLING I NORGE: I oktober 2021 var filmteamet utenfor Porsgrunn og spilte inn scener til «The Inside Man 4». Her instruerer regissør Jim Shields (t.v.) en norsk stuntkvinne. (Foto: KnowBe4)
HACKER: Mark Shepard (t.h.) er hovedpersonen i dramaserien «The Inside Man». Han er en antihelt-hacker. Foto: KnowBe4
ULIKE VERKTØY: Kai Roer er forskningssjef i KnowBe4 og opptatt av hvordan ulike verktøy kan tas i bruk for å gi opplæring i IT-sikkerhet. Foto: Katrine Lunke
RASK MAT: I «The Inside Man 4» er Rask Mat en leverandør av take-away som inngår i den delen av serien som er filmet i  Norge. (Foto: Katrine Lunke)