KnowBe4

Dramaserie fra norsk kontrollrom skal lære hundretusener om IT-sikkerhet

Er det mulig å lage en dramaserie om IT-sikkerhet som kan konkurrere med Netflix-serier? Ja, mener IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4, som drog til Norge for å spille inn scener til «The Inside Man».

NORGESPREMIERE: Regissør Jim Shields (t.v.) og forskningssjef Kai Roer  i KnowBe4 (t.h.) snakket på premieren til «The Inside Man 4» om hvordan historier og film kan bidra til opplæring i IT-sikkerhet. (Foto: Katrine Lunke)
NORGESPREMIERE: Regissør Jim Shields (t.v.) og forskningssjef Kai Roer i KnowBe4 (t.h.) snakket på premieren til «The Inside Man 4» om hvordan historier og film kan bidra til opplæring i IT-sikkerhet. (Foto: Katrine Lunke)

KnowBe4 er en ledende leverandør av opplæring i IT-sikkerhet, som brukes av mer enn 44 000 organisasjoner over hele verden. I 2019 lanserte selskapet dramaserien «The Inside Man» og nå er fjerde sesong sluppet. Der er deler av handlingen lagt til kontrollrommet til et fiktivt selskap i nærheten av Porsgrunn.

– Svindel på nett er et betydelig og økende problem. Når svindlere investerer mer i å skade enkeltpersoner og selskaper, må vi som jobber for økt IT-sikkerhet gjøre det samme. Det varierer fra person til person hvordan vi lærer best. Derfor bruker vi en rekke ulike verktøy for å lære bort IT-sikkerhet, blant annet film, sier forskningssjef Kai Roer i KnowBe4.

– Historier du vil diskutere med en kollega

Dramaserien «The Inside Man» er produsert på en underholdende måte i «Netflix-stil». I tillegg til å bli underholdt, lærer seerne om IT-sikkerhet.

– Hvis læringen skal bli god, må filmen ha en god historie og være underholdende. Derfor legger KnowBe4 store ressurser i å utvikle gjenkjennbare historier. Vi må lage historier som folk ønsker å diskutere med en kollega. Da blir det snakket om i ettertid, og det er viktig for at vi skal lære, sier regissør Jim Shields.

Innspilling utenfor Porsgrunn

I fjerde sesong av serien er handlingen lagt til energibransjen, der et internasjonalt energiselskap sendes i knestående av et ødeleggende løsepengevirusangrep.

– I oktober i fjor var filmteamet i Norge og gjorde opptak i porsgrunnsområdet. Handlingen foregår blant annet i et fiktivt kontrollrom, der hackere har tatt kontroll. Vi har valgt å bruke et dagsaktuelt tema, nemlig eksport av gass fra Norge til Europa, forklarer Kai Roer.

Reell trussel

– Cybertrusler er globale og angår oss alle, uavhengig av lokasjon og bransje. Sesong fire fokuserer på løsepengevirusangrep, noe som i etterkant av innspillingen har blitt enda mer aktuelt her i Norge, etter angrepene i desember mot aviskonsernet Amedia og hotellkjeden Nordic Choice, sier forskningssjefen.

Første sesong av «The Inside Man» kan streames hos Amazon Prime i Storbritannia. Sesong to-fire er tilgjengelig for KnowBe4s kunder over hele verden.

INNSPILLING I NORGE: I oktober 2021 var filmteamet utenfor Porsgrunn og spilte inn scener til «The Inside Man 4». Her instruerer regissør Jim Shields (t.v.) en norsk stuntkvinne. (Foto: KnowBe4)
HACKER: Mark Shepard (t.h.) er hovedpersonen i dramaserien «The Inside Man». Han er en antihelt-hacker. Foto: KnowBe4
ULIKE VERKTØY: Kai Roer er forskningssjef i KnowBe4 og opptatt av hvordan ulike verktøy kan tas i bruk for å gi opplæring i IT-sikkerhet. Foto: Katrine Lunke
RASK MAT: I «The Inside Man 4» er Rask Mat en leverandør av take-away som inngår i den delen av serien som er filmet i  Norge. (Foto: Katrine Lunke)
RASK MAT: I «The Inside Man 4» er Rask Mat en leverandør av take-away som inngår i den delen av serien som er filmet i Norge. (Foto: Katrine Lunke)

Om KnowBe4

KnowBe4

KnowBe4 er en ledende leverandør av opplæring i IT-sikkerhet, og brukes av mer enn 41 000 organisasjoner over hele verden. Selskapet er notert på Nasdaq-børsen i USA.

Våren 2019 kjøpte KnowBe4 det norske selskapet CLTRe, som forsker på sikkerhetskultur. CLTRe ble senere til KnowBe4 Research og det er KnowBe4s forskningssenter, som er lokalisert i Oslo.

Knowbe4 Research forsker på sikkerhetskultur, risiko, menneskelig atferd og hvordan atferd påvirker sikkerheten. Målet  er å finne ut mer om hva som må til for å redusere sikkerhetsrisikoen mennesker utgjør i en organisasjon.

Forskningssenteret i Oslo jobber uavhengig av KnowBe4s andre enheter og har som mål at forskningsfunnene skal komme hele IT-sikkerhetsbransjen til gode, ikke kun KnowBe4 og selskapets kunder.

Følg pressemeldinger fra KnowBe4

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra KnowBe4 på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KnowBe4