DoveDove

Dove bytter til 100% resirkulerte plastflasker og fjerner plastemballasje på «Beauty Bar»

Del

I dag kunngjør Dove nye tiltak som et ledd i arbeidet med å nå målsettingen om å redusere plastavfall innen 2025. Dove bytter til 100 prosent resirkulerte plastflasker og fjerner plasten rundt såpestykket «Beauty Bar». Tilsammen reduserer dette bruken av ny plast med mer enn 20 500 tonn i året.

Dove er en av verdens største merker innenfor skjønnhet. Tidligere denne måneden ble det kjent at Unilever vil halvere bruken av ny plast ved å redusere sitt samlede forbruk av plastemballasje med mer enn 100 000 tonn og øke bruken av resirkulert plast innen 2025. I tillegg skal selskapet være med på å samle og behandle mer plastemballasje enn de selger. Doves tiltak vil fremskynde innsatsen til skjønnhetsindustrien, og deres håndtering av plastavfall. Tiltakene fra Dove er blant de mest omfattende i skjønnhetsindustrien, og vil ha stor påvirkning. Tiltakene er:

  • Plastfri emballasje på Doves mest kjente produkt Dove Beauty Bar
  • Lansering av plastflasker som består av 100% resirkulert plast til en rekke produkter
  • Et prøveprosjekt med en ny deodorant som kan fylles opp når den går tom.

Til sammen vil tiltakene redusere bruken av ny plast med mer enn 20 500 tonn i året. Dette tilsvarer at man når rundt jorden 2.7 ganger når man setter plastflasker på rekke[1].

Tiltak som nytter
Plastavfall er en av de største utfordringene hva gjelder miljø og helse. Stefan Lagerqvist er nordisk markedssjef for Unilever Home, Beauty and Personal Care. Han sier at de nye tiltakene tar Unilever et skritt nærmere målet om å bli en 100 prosent bærekraftig og klimapositiv organisasjon.

- Det vi nå gjør med Dove vil redusere bruken av ny plast med mer enn 20 500 tonn i året. Dette er en del av Unilevers globale strategi. Innen 2025 skal all plastemballasje være gjenbrukbar, resirkulerbar eller komposterbar, sier Lagerqvist.

Miljøtiltak som har smitteeffekt
Plastavfall er en av våre største miljøutfordringer. Til tross for økt oppmerksomhet rundt plast og miljø vokser plastberget i havet. I følge Arve Martinsen fra Grønt Punkt Norge kan ressursene utnyttes mye bedre.

- Det er først når de store aktørene gjør endringer at verden går fremover. Unilevers mål om å fjerne 100 000 tonn emballasje innen 2025 er et fantastisk bidrag. Vi er glade for at Dove og Unilever tar i bruk resirkulert plast og kutter bruken av plast i emballasje. Det er også veldig positivt å se at Dove jobber med å utvikle produkter som er mer bærekraftig. Vi vet at slike tiltak har en smitteeffekt, sier Martinsen.

NO|BETTER|LESS PLASTIC
Dove er et av verdens største merker innenfor sin kategori. Med dagens kunngjøring, baner Dove og Unilever vei for flere bransjer.

Unilever bruker rammeverket «Less, Better, No» i arbeidet med plastemballasje på tvers av merkevarer. Til sammen bidrar denne innsatsen til at Unilever legger fra seg et betydelig mindre miljøavtrykk. Den multinasjonale giganten skal bruke mindre plast der det finnes alternativ emballasje. Unilever er også forpliktet til å investere i alternativer til ny plast. Dette har blant annet ført til utvikling av teknologi som gjør det mulig å sortere og gjenbruke sort plast. I tillegg jobber Unilever med å lage produkter som er gjenbrukbare og som kan fylles opp igjen.

[1]Antall flasker med ny plast som Dove vil spare regnes ut på bakgrunn av 16 FL.OZ / 473 ml flasker

Om Dove 
Dove ble etablert i 1957 i USA og Beauty Bar var det første produktet som ble lansert, en patentert blanding med mild såpe og ¼ fuktiggjørende krem. Kvinner har hele tiden vært til stor inspirasjon siden Dove ble lansert, og vi har hele veien vært mer opptatt av å legge vekt på å ta vare på og løfte frem ekte kvinner i vår markedsføring. Vi mener at ekte skjønnhet kommer innenfra, og at skjønnhet bør være en kilde til selvtillit og god selvfølelse. Doves visjon er å inspirere kvinner over hele verden til å utvikle et positivt forhold til måten vi ser på oss selv og realisere hvert vårt potensiale til ekte skjønnhet.

I over 60 år har Dove forpliktet seg til å utvide definisjonen av skjønnhet i alt vi gjør. Gjennom et løfte om å vise frem ekte kvinner portretterer vi kvinner som uttrykker ærlighet, mangfold og respekt.

  1. Vi viser kvinner i alle alder, størrelser, etnisitet, hår farge, typer og stilarter.
  2. Vi viser hvordan kvinner ser ut i virkeligheten. Dove aksepterer ikke retusjering eller bildemanipulering av kvinner i vår kommunikasjon.
  3. Vi bidrar til at barn og unge utvikler respekt og stolthet for egen kropp og økt selvfølelse gjennom prosjektet Dove Self-Esteem Project som er det største av sitt slag i hele verden.

Nøkkelord

Kontakter

Sandhya Forselius, Media Relations Manager, Unilever Nordics
E-post: Sandhya.Forselius@unilever.com
Telefon: +46 70 9737173

Bilder

Om Dove

Om Unilever 
Unilever er et av verdens største selskaper innenfor personlig pleie, mat, husholdning- og rengjøringsprodukter. Blant selskapets 400 merkevarer finnes Hellmann’s, Lipton, Pukka, Ben & Jerry's, Magnum, Dove, Love Beauty & Planet og Axe. Unilever finnes i flere enn 190 land verden over og virksomheten har flere enn 161 000 medarbeidere globalt. Unilever har mål om å være klimapositiv innen 2030, og vil tilby energioverskuddet til det åpne markedet. I dag er 33 prosent av energien selskapet bruker fornybar, og 20 prosent av alle fabrikkene er selvforsynte med fornybar energi.

Unilever’s Sustainable Living Plan (USLP) understreker virksomhetens strategi og forplikter seg blant annet til:

  • Å hjelpe flere enn en milliard mennesker til å forbedre deres helse og velferd innen 2020
  • Halvere miljø- og klimaavtrykket av alle deres produkter innen 2030
  • Forbedre levekårene til millioner av mennesker innen 2020

Unilevers bærekraftsarbeid (USLP) er verdiskapende både gjennom vekst og økt tillit. Virksomhetens bærekraftige merkevarer vokser 46 prosent raskere enn øvrige merkevarer og star for 70 prosent av veksten i 2017.

Unilever ble rangert som ledende innenfor sitt område i bærekraftsrapporten: 2018 Dow Jones Sustainability Index. I FTSE4Good-indeksen oppnådde den den høyeste miljømessige poengsummen på 5. Den ledet listen over globale bedrifts bærekraftledere i 2017 GlobeScan / SustainAbility årlige undersøkelse for syvende år på rad, og oppnådde fire A-rangeringer på tvers av klimaendringer, vannforbruk, avskoging og engasjement blant/hos leverandører i CDPs 2018 Global Supply Chain-rapport. Unilever har lovet å bli karbonpositive i sin virksomhet innen 2030, og for å sikre at 100% av plastemballasjen er fullstendig gjenbrukbar, resirkulerbar eller komposterbar innen 2025.

Ønsker du mer informasjon om Unilever og merkevarene, finner du mer informasjon: www.unilever.com. For more information on the USLP: www.unilever.com/sustainable-living/

Følg saker fra Dove

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Dove på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Dove

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom