Døpte svevende «redningsskøyte»

Redningsselskapet døpte fredag Norges første luftstyrte og svevende redningsskøyte. Navnet «Isvekteren» fikk den av gudmor og politidirektør Benedicte Bjørnland, som i anledningen droppet champagnen og heller brukte en flaske av is.
Generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet, president Nicolai Jarlsby bivånet dåpen som skjedde med en spesialstøpt isflaske.

Til lands, vanns og i lufta med. «Isvekteren» er noe så sjeldent som en luftputebåt rigget for søk og redningstjeneste.

Politidirektør Benedicte Bjørnland understreket at hun var en stolt gudmor, og at denne ressursen ville forsterke det gode samarbeidet som politiet og Redningsselskapet allerede hadde gjennom «politiavtalen» som ble signert mellom de to partene i januar 2018.

Fartøyet får base i Gjøvik, men vil være tilgjengelig redningsressurs for hele Mjøs-regionen. Redningsselskapets sjøredningskorps med base på Gjøvik får nå ansvaret for «Isvekteren».

-Jeg er stolt av mine kolleger i korpset på Mjøsa. Med dette fartøyet kan de levere beredskap gjennom hele året. På en dag som denne er det jo viktig og ikke glemme at de mange frivillige på sommeren også bruker veldig mange timer om bord i Redningsskøyta «Mjøsvekteren», forteller president Nicolay Jarlsby i Redningsselskapet.

«Isvekteren» har kostet to millioner med opplæring av mannskaper, bil og tilhenger. I tillegg til å bevege seg både på vann og is, kan den reise regionen rundt på en henger. I spesielle tilfeller kan den også løftes av et helikopter og nå områder som ikke har vei.

Hoveddonator til sveveren er Gjensidigestiftelsen Hedmark og Oppland, mens flere av kommunene rundt Mjøsa har bidratt til fullfinansieringen av fartøyet sammen med Sparebankstiftelsen Hedmark.

Både varaordfører Anne Bjertnæs i Gjøvik, og Hans Seierstad i Gjensidigestiftelsen i Innlandet, ga utrykk for at dette var et viktig bidrag til å gjøre Mjøsa og de mange vannene i regionen til et sikrere sted å være. De ønsket også Redningsselskapet velkommen med flere prosjekter i regionen.

-Det er først og fremst et stort lokalt brennende engasjement som har gjort denne nye fartøyklassen mulig å realisere. Gjensidigestiftelsen ga oss RS «Mjøsvekteren», nå var de også raskt på pletten og tilbød oss hovedfinansieringen av «Isvekteren». Vi lover å følge opp med topp beredskap, sier generalsekretær I Redningsselskapet, Rikke Lind.

Nå forsetter arbeidet med å trene mannskapene frem mot påske hvor Redningsselskapet skal vurdere om «Isvekteren» kan gå inn i regulær beredskap.

-Dette blir en kraftig forbedring av helårsberedskapen i en region med stor og økende aktivitet både vinter og sommer. Stadig flere bruker islagte vann til fisking og skøyter, sier fungerende direktør for sjø, Tobias Bang-Hansen i Redningsselskapet.

Fakta: "Isvekteren"

Lengde: 5,4 m

Bredde:2,4 m

Motor: Ford 1,6 (110 hk)

Fart: 24 knop på vann og 34 knop på is

Rekkevidde: operasjonstid på 4-5 timer avhengig av værforohold og last

Link til flere bilder og video av "Isvekteren"

Gudmor var politidirektør Benedicte Bjørnland
"Isvekteren" i sitt rette element.